Разделы
Материалы

ТКАЦТВО XXI СТОЛІТТЯ

Навіщо людям текстиль в епоху віртуальної реальності

Робота з тканиною є глибинною традицією України. Ба більше, це навіть не традиція, а базова потреба, майже така ж нагальна, як спекти хліб чи побудувати дім. Це було настільки важливо, що, наприклад, новонародженій дівчинці перерізали пуповину на гребені від прядки — щоб виросла прялею. Століття тому, коли ще не існувало конвеєрного виробництва і навіть мануфактур, наші предки пряли і ткали самі. Ще у наших прабабусь удома були кросна, домашні станки для вироблення тканини і веретена, щоб прясти куделю. На початку XIX століття в Україні сформувалися також кустарні виробництва, і кожен регіон мав свою спеціалізацію — на Чернігівщині вирощували коноплі, льон і обробляли їх, у Києві виробляли шовк, місто Кролевець на Сумщині було відомим центром рушникарства, а на Харківщині працювали найкращі коцарі — майстри, що ткали вовняні килими.

Зараз текстильна промисловість має зовсім інший вигляд: ми вже не повернемося до веретена і кросен, щоб виробити рушник чи простирадло. Проте сучасні текстильні бренди повертаються до витоків — а саме концепції натурального, природного. Завдяки поширенню екологічної свідомості, популяризації натуральних матеріалів сучасні текстильні бренди працюють з такими само тканинами, які використовували наші предки, — з льоном, бавовною, шовком, і досягають великої майстерності у своїй роботі. У майбутньому потреба у натуральному, безпечному для здоров"я текстилі, безумовно, стане ще більшою. І це дає Україні та нашим вітчизняним брендам велику конкурентну перевагу не тільки на локальному, а й на світовому ринку.

Ohhio. В"язані речі

Зі слів Анни Мариненко, засновниці бренда Ohhio, вона з дитинства цікавилася хенд-мейдом і повернулася до свого хобі, вже ставши досвідченим дизайнером інтер"єрів. Вирішальну роль у цьому зіграла її мама, професійна в"язальниця, яка попросила доньку допомогти відкрити інтернет-магазин власних виробів. Мериносова вовна надихнула Анну на створення пледів, які швидко привернули увагу споживачів. Бренд Ohhio почав стрімко завойовувати популярність.

Одним із важливих етапів становлення компанії було просування проекту на Kickstarter у 2015 році. Тоді вдалося зібрати понад $200 тис., що вдесятеро більше, ніж передбачалося. Ohhio успішно виконала всі замовлення з Kickstarter і водночас розширила лінійку товарів: окрім пледів з"явилися спеціальні спиці для великої в"язки, одяг і аксесуари, набори DIY, за допомогою яких можна плести виріб власноруч.

У 2016 році бренд розробив і створив власний матеріал Braid, що дало змогу випустити ліжка для тварин, подушки та нові види пледів. А торік Ohhio отримала дві нагороди однієї з найпрестижніших премій у сфері дизайну Red Dot Design Award.

Наразі компанія розширяється, адже вся продукція виготовляється винятково вручну, розробляє нові види товарів, нарощує обсяги онлайн-продажів через інтернет-магазин і покращує сервіс для клієнтів з усього світу.

Sleeper set. Виробник постільної білизни та спального приладдя

  • Магазин працює у Києві
  • SleeperSet

Головною фішкою компанії, окрім 100% натуральних тканин, є онлайн-конструктор, за допомогою якого покупцям легко зробити замовлення потрібних їм позицій. Так з"явився бренд Sleeper set — кожен може зібрати свій набір для сну. Навіть більше, у Sleeper set можна купити пледи зі 100% мериносової вовни, ковдри та подушки, покривала, піжами, домашній одяг і банну серію під іменним брендом.

На момент свого заснування у 2012 році Sleeper set був чи не єдиним виробником однотонної постільної білизни в країні — постачальники тоді імпортувати переважно барвисту тканину. Спочатку пошиття спальних аксесуарів замовляли на різних підприємствах, але тепер бренд має власне виробництво, що істотно спрощує впровадження будь-яких змін в асортименті та дозволяє краще контролювати якість.

STAY in BED. Постільна білизна з дизайнерськими принтами

  • Засновники Анна та Сергій Шупіки
  • Майстерня працює у Києві
  • StayinBedTextiles

Бренд STAY in BED створили у 2016 році дизайнери Анна та Сергій Шупіки. До того вони понад п"ять років вели блог про дизайн інтер"єрів ПУФИК та завжди мріяли заснувати щось своє. І якось все ж ризикнули. Бізнес почали з вироблення постільної білизни. Чому? Бо самі стикнулися з проблемою, коли пошук стильних і водночас доступних за ціною спальних комплектів не дав результату.

Перш ніж запустити бренд, понад півроку займалися розробленням дизайну тканини. Постачальника знайшли в Туреччині. У нього й замовили 10 км матеріалу з власним дизайнерським візерунком. Після цього взялися за пошиття постільної білизни в Україні.

Спочатку продавали через інтернет і соцмережі. Нині бренд представлений уже в кількох магазинах Києва. А нещодавно компанія вийшла на міжнародний ринок через сайт Etsy. Наразі STAY in BED завершують продаж першої колекції, в якій пастельні кольори поєднуються із лаконічними принтами, і вже готують наступну. У подальших планах Анни та Сергія — створити власний бренд меблів та декору.

Etnodim. Постільна білизна та вишиванки

  • Засновник Андрій Черуха
  • Майстерня працює у Києві
  • etnodim

Андрій Черуха розповідає, як у 2008 році, коли був студентом-культурологом другого курсу, зустрічався з дівчиною родом із Коломиї. Вона ознайомила його з таким невід"ємним атрибутом української культури, як вишиванки, якими традиційно славився той регіон. Тоді майже не було можливості придбати етнічний одяг через інтернет, тож Андрій із приятелем-програмістом вирішили створити онлайн-магазин вишиванок.

Щоправда, через два місяці спільної праці їхні погляди щодо розвитку бізнесу розійшлися, і Андрієві довелося самому реалізовувати ідею. Він упевнився, що на вишиванки є гарний попит в інтернеті, тому на позичені в батьків 3 тис. грн закупив вироби ручної роботи в майстринь із Західної України. Перший отриманий прибуток вклав у розробку та SЕО-просування сайту. І невдовзі магазин Etnodim вийшов за запитом "вишиванка" на перше місце в пошуковику Google. У 2013-му, коли постало питання про розширення, Etnodim мав на вибір два шляхи: або й надалі успішно продавати товари українських виробників, або створити власну лінію одягу.

Бажання вийти на новий рівень переважило. Тож зараз Etnodim має власне виробництво, фізичний та інтернет-магазин, де можна знайти жіночий, чоловічий, дитячий вишитий одяг, світшоти та светри, пальта, постільну білизну, халати, піжами та взуття.

Woolkrafts. Виготовлення авторських пледів

  • Засновники Олег Михайлов та Ярослав Яковенко
  • Швейний цех і шоурум працюють у Києві
  • woolkrafts

1 червня 2014 року засновники бренда Woolkrafts продали свій перший плед. Ідея створення бізнесу виникла з власної потреби: хотілося зробити приємний подарунок близькій людині, і саме плед здався універсальним вирішенням проблеми — це і вияв турботи, і зігріває в прямому сенсі слова. Проте Олег та Ярослав не змогли знайти річ, яка б відповідала їхнім вимогам за якістю та ціною. Тоді вони задумали самі створювати власні яскраві й унікальні дизайнерські пледи і почали виготовляти їх, просуваючи зроблене в Україні по світу. Щоб їхня продукція вирізнялася, засновники компанії розробили особливий секретний напис на ярлику. А пледи перших колекцій продавали разом із сумками, на яких було написано "Я несу тепло!", аби людям було зручно брати із собою пледи на природу. Такий маркетинговий хід спричинив вірусний ефект, про Woolkrafts почали говорити. Згодом засновники компанії відкрили власний швейний цех і шоурум у центрі Києва.

ВЕЛАМ. Виробництво матраців

  • Виробництво працює у Миколаєві

"ВЕЛАМ" — один із найстаріших українських брендів. Першу продукцію він випустив 1991 року. Це були утеплювачі для одягу та ковдр, а також настили для меблів.

Заступник генерального директора "ВЕЛАМу" Мирослава Харьковська пригадує, що в ті часи треба було братися за будь-яку справу, аби вижити. Згодом, у 1996 році, компанія почала виробляти нетканий наповнювач "Спрут", який і став візитівкою "веламівських" матраців. Матеріал значно покращує екологічні властивості виробів за рахунок вмісту натуральних волокон (бавовни, льону, вовни тощо), підвищує повітропроникність матраців і термін їх використання.

Згодом компанія перейшла до виготовлення власних пружинних блоків. Це дало змогу значно збільшити обсяги виробництва. Сьогодні "ВЕЛАМ" виробляє понад 50 моделей матраців.

Viluta. Виробництво та продаж домашнього текстилю

  • Засновник Людмила Лупульчук
  • Фабрика працює у Дніпрі
  • vilutashop

Компанія створена 1996 року. Власний бізнес Людмила Лупульчук заснувала вимушено: швейна фабрика, де вона працювала, закривалася, і треба було або шукати нову роботу (тоді це було складно), або починати власну справу. Вона забрала свої "дивіденди" — 10 швейних машинок, знайшла невелике напівпідвальне приміщення і найняла 10 швачок. Шили доступну за ціною, але якісну постільну білизну, а також робочу форму. Нині компанія має власну велику фабрику з сучасним обладнанням, збудовану повністю за зароблені кошти, без залучення інвестицій.

Випускають подушки, ковдри, постільну білизну, скатертини, махрові вироби та інший домашній текстиль. Viluta використовує переважно імпортні тканини, а от інша сировина, така як наповнювачі, зазвичай українська.

Home me. Виробництво постільної білизни

  • Засновниця Олександра Дергоусова
  • Бренд представлено у мережах Good wine та Concept bride
  • home.me.ukraine, home_me_ua

Засновниця Home me Олександра Дергоусова розповідає, що ідея створення власного бренда народилася, коли під час ремонту в своїй нью-йоркській квартирі вона відвідувала крамниці з хатнім декором. В одному з магазинів була вражена розмаїттям постільної білизни: якісні тканини, яскраві стильні кольори. Тоді Дергоусова подумала: чому в Україні немає таких товарів? Так розпочався шлях становлення бренда Home me: дослідження ринку, пошук матеріалів, розрахунок інвестицій.

Головним каменем спотикання була майже повна відсутність у нашій країні якісних і різнобарвних тканин. Вирішувати ці питання засновниця бренда поїхала до Китаю, де знайшла все, що відповідало її вимогам. Відтоді почала налагоджувати виробництво. Наступним етапом стало створення назви, брендінг, формування власної команди. За рік рекламні кампанії та домовленості з дистриб"юторами зробили свою справу — бренд Home me став упізнаваним. Наразі компанія має постійних клієнтів і готується до виходу на закордонний ринок.

Isti home. Текстиль для дому з льону та бавовни

Зайнятися власною справою Яну Годенко надихнула оригінальна техніка роботи з тканиною — набивка, тобто нанесення візерунка на тканину за допомогою дерев"яних штампів. Так весною 2016 року народився бренд Isti home. Методом проб і помилок Яна опановувала набивання, відтак почала власноруч виготовляти текстильні вироби. Згодом з"явилися перші клієнти, які бажали придбати стильні речі для дому: серветки, подушки тощо.

Упродовж 2017 року кількість тих, хто вподобав сторінку бренда в Instagram, збільшилася у 80 разів — до 4 тисяч. Того ж року компанія почала шити одяг, було створено дві весняно-літні колекції. Також розширився асортимент текстилю: з"явилися сумки, фартухи, доріжки, рушники. На замовлення виготовляли і штори, і скатертини, і якось навіть картину з принтом.

Бізнес Яни Годенко починався з кількох штампів, які вона вирізала сама. А тепер бренд має понад 140 трафаретів на продаж. Окрім цього, зроблено багато штампів на замовлення за малюнками покупців.

Linen + Linen. Виготовлення і продаж постільної та столової білизни

  • Засновниця Оксана Приходько
  • Компанія працює у Києві
  • linen_plus_linen

Ідея створення бренда виникла 2014 року. Оксані Приходько, засновниці, завжди подобалися лляні речі. Однак вона їздила за ними до Європи, оскільки в Україні добротного льону знайти не могла.

Згодом Оксана дійшла думки, що речі європейської якості можна виготовляти й у нас. Її компанія закуповує тканини в європейських виробників і шиє вироби на одній із київських фабрик, яку обирали довго й прискіпливо.

Linen + Linen — одна з небагатьох в Україні компаній, яка виготовляє постільну та столову білизну з пом"якшеної лляної тканини. Ці вироби сучасні за дизайном і зручні у використанні (не вимагають прасування), а ще надзвичайно м"які, на відміну від жорсткого класичного льону. Linen + Linen приділяє багато уваги дизайну, використовує нестандартні декори, сучасні кольорові рішення. Постільна та столова білизна випускається невеликими партіями, а деякі вироби — в одиничних екземплярах.