Власть народа. Как создать эффективную общественную организацию

Залог успеха волонтерских инициатив — открытость, последовательность и никакой политики

Фото: открытые источники
Фото: открытые источники
Related video

Громадські організації виникають із бажання сучасної людини бути долученою до активної діяльності та змін у суспільстві. Українці звикли об"єднуватись та координувати зусилля заради досягнення спільної мети. Перші незалежні громадські організації в нашій країні з"явились на початку 90-х років, і за останні роки їхня кількість невпинно зростала. За даними дослідження, що було здійснене проектом Програми розвитку ООН, лише у 2014-му в Україні їхня кількість зросла з 248 тис. до 256 тис.

Активність небайдужих значно змінила ландшафт третього сектору під час Революції гідності. Люди різних професій і статків відкрито заявили про своє бажання змінювати суспільство через волонтерство як механізм прямої дії. В той же час дуже багато людей з бізнесу намагалися застосувати ділові підходи для вирішення проблем суспільства. Тим не менш волонтерство як тренд почало поступово згасати, а ініціативні групи розпадатися або інституалізовуватись. І часто криза управлінського менеджменту не давала організаціям бути ефективними.

Такі організації опікуються абсолютно різними питаннями, здебільшого нішевими. І дуже часто вони відомі не широкому загалу, а дуже вузькому та певному колу експертів та експерток або ж зацікавлених осіб. Безумовно, деякі організації змогли дуже швидко налагодити ефективну роботу, адже чимало з них очолювали люди, які раніше працювали в бізнесі і які принесли з собою досвід ефективного менеджменту. Але переважна більшість вперше йде цим шляхом, який ми, в Українському жіночому фонді, почали ще у далекому 2000 році. За ці 15 років ми припустилися певних помилок, отримали свою порцію синців та "гулі". Саме час поділитись дієвими порадами, які стануть у нагоді новим молодим організаціям.

Боріться за довіру суспільства. Її відсутність — перша та найбільша проблема усіх без винятку об"єднань на сьогодні. Приготуйтесь до того, що вам доведеться боротись за довіру людей. Дослідники Інституту соціології відзначають, що поширеним суспільним стереотипом залишається сприйняття громадських організацій як "грантоїдів". Саме недовіра стримує бажання підтримувати ГО як участю, так і матеріально. Тож не сприймайте це особисто. Це усталений стереотип, який можна побороти лише кропіткою роботою.

Уникайте політизації. Це ще одна нагальна проблема, яка набирає обертів. Створення політичної сили через громадську організацію стало поширеною практикою багатьох чиновників. Але подібна проблема стосується і новостворених організацій, які вбачають вирішення суспільних проблем у швидкому приході до влади. Не хапайтесь одразу за такий варіант – політизація навряд створить необхідну довіру. Навпроти, якщо ви вже почали як Організація громадянського суспільства (ОГС), дотримуйтесь своїх поглядів.

Будьте послідовними у своїх пріоритетах. На сьогодні в Україні існує три найбільш "розпіарені" проблеми – це переселенці, конфлікт на сході та реформи. Щоразу неурядові організації спокушаються коригувати свої ідеї під ті чи інші "актуальні проблеми", розраховуючи таким чином якомога швидше отримати фінансування. Зважайте на те, що через це страждають інші сфери. Працюйте над ідеями, які позиціонують виключно вашу діяльність.

"Політизація навряд створить необхідну довіру, навпроти, якщо ви вже почали як Організація громадянського суспільства, дотримуйтесь своїх поглядів"

Використовуйте сучасні інструменти та засоби. На сьогодні в Україні дуже мало можливостей знайти грантодавців. Але існує дуже ефективний і простий інструмент нанесення себе на мапу та бути більше на виду – це інтернет. Звучить просто, але це чи не єдиний дієвий варіант вашій організації знайти фонд, де ви могли б отримати можливість виграти грант на реалізацію свого проекту. Враховуйте той факт, що відсутність у всесвітній мережі значно зменшує ваші шанси на фінансування. Наявність веб-сайту та сторінок у соціальних мережах – це важливі цеглинки для фундаменту довіри і зацікавленості до вашої діяльності.

Будьте відкритими. Швидке та неконтрольоване зростання кількості громадських організацій підняло питання прозорості та підзвітності їх діяльності. На жаль, багато таких організацій в нашій країні вважають за краще не розкривати свою "внутрішню кухню", а даремно. Саме така законсервованість частіше за все і є причиною недовіри суспільства, про що я вже згадувала раніше. Тут правилом хорошого тону можуть стати регулярні публікації новин або звітів про виконані роботи. Це точно послужить для вас додатковим плюсом в очах благодійних фондів при ухваленні рішення про видачу гранту.

Товаришуйте зі ЗМІ. Контакти із засобами масової інформації є ключовими у процесі створення належного рівня довіри – саме завдяки ним суспільство дізнається про вашу діяльність і матиме уявлення про те, наскільки ефективна ваша діяльність. Дружіть із журналістами, запрошуйте їх у гості, повідомляйте про ваші останні досягнення.

Співпрацюйте та розширюйте коло контактів. Існує думка, що організації змагаються одна з одною за гранти, тому неохоче йдуть на контакт. Це не зовсім так. Наявність перевірених партнерів схожого з вами профілю стане у нагоді, коли для реалізації більш масштабних та амбітних проектів вам потрібні будуть додаткові партнери. Не сприймайте інші ОГС як лютих конкурентів. Більше вбачайте в них однодумців – це досвід та зв"язки, які обов"язково допоможуть вашій організації у розвитку.

Систематизовуйте дані. Велика кількість інформації має бути систематизована, вам потрібно мати дуже швидкий доступ до даних і вміти формувати запит, який вам потрібен – за роками, за назвою, за конкурсом тощо. Цю проблему можна вирішити шляхом створення спеціальної грантової бази у хмарі– місці в інтернеті, де можна зручно та надійно зберігати усе необхідне.

Будьте мобільними та працюйте над документами разом. Підвищуйте ефективність вашої роботи. Ви можете зберігати документи в одному місці, до якого можуть мати доступ одночасно усі співробітники та співробітниці. Нам таку можливість надає хмарний сервіс Office 365, за допомогою якого можна вирішити питання з поштою, календарем та плануванням спільної роботи над документами. До того ж команда стає значно мобільнішою, адже усі ці програми доступні і на мобільних пристроях.

В нинішніх умовах громадянське суспільство має бути більш активним, аніж зазвичай. Ми маємо йти в ногу з часом і технологіям, знаходити нові рішення на типові бар"єри, адже кожен новий день приносить нові зміни та виклики. І ми повинні бути до них готові. Дуже багато питань як на передовій, так і в глибокому тилу потребують нашої уваги та підтримки. Хочеться вірити, що вищевказані поради стануть вам у нагоді та допоможуть у вирішенні нагальних проблем.