Юрій Будяк: "Мій досвід створення та управління інформаційним телебаченням в Україні — це унікальний кейс, який актуальний для амбіційного менеджера будь-якого сектору економіки"

Медіаменеджер у сфері ЗМІ з 25-річним досвідом управління топовими українськими телепроєктами та телеканалами. Юрій Будяк та його команда стоять за успіхом найпопулярніших інформаційних каналів та шоу, які щодня збирають біля екранів мільйони телеглядачів. Сьогодні Юрій, директор телеканалу NEWSONE, поділився інсайдами кар"єрної еволюції у сфері управління ЗМІ та особливостями роботи телебачення

Юрію, чому ваш досвід актуальний для кожного, хто хоче стати успішним управлінцем?

— Створюючи успішне телебачення, Ви вирішуєте одночасно багатошарову складну задачу. Це як торт "Наполеон". Один зіпсований корж замаскувати не вдасться. Успішне телебачення — це задоволення емоційних потреб якомога ширшої аудиторії телеглядачів. Також це відповідальність перед суспільством, адже ЗМІ сьогодні — це "медіакийок", яким можеш вирішувати широкий спектр задач. Ще медіа — інвестиційний актив, який має працювати за законами бізнесу — приносити власникам телеканалів не лише політичні дивіденди, а й фінансові, що стало можливим в Україні зовсім нещодавно.

З чого почали свій професійний шлях?

— Амбіційний юнак з широко розплющеними очима і прагненням хоча б на крок наблизитись до тих, хто став для мене орієнтиром в медіа, прийшов працювати на телеканал "Інтер". Взірцем та потужним мотиватором для мене тоді був Єгор Бенкендорф. Це був природний відбір, і якби я самостійно не пройшов школу загартування, мені б сьогодні інвестори не довірили такі складні медіапроєкти, управлінням яких я займаюсь.

Інтер та NEWSONE — це гравці з різних ліг. Чому раптом інформаційний канал замість одного із лідерів загальнонаціонального мовлення?

— Цей перехід не відбувся раптово. Були інші загальнонаціональні успішні телеканали, кіновиробництво, продакшн-компанії, але знаковим став канал "112 Україна". У складі стартап-команди, на чолі з ідейним натхненником Олексієм Семеновим, я став реалізатором нової концепції інформаційного телебачення. Ми з першого забитого цвяха створили й вивели канал в лідери. Поява "112 Україна" стала прецедентом та початком нової епохи інформаційного мовлення в Україні. Зламались стереотипи на вітчизняному телебаченні щодо структури підприємства та менеджменту, технічного оснащення, технологічного забезпечення. На 400 кв. м створили інформаційний телеканал, який забезпечує доставку інформації до аудиторії з моменту, як щось десь сталося, із затримкою в півтори хвилини!

Яку позицію Ви займаєте в дискусії, що Youtube, соціальні мережі, Інтернет-телебачення витісняють класичне телебачення?

— Одразу пригадується цитата з відомого фільму: "Будет одно сплошное телевидение". Тепер нас лякають Інтернетом. Звичка перегляду аудіовізуального контенту все ще закріплена за телебаченням і, зважаючи на вік аудиторії, першість у цьому питанні належатиме ефірним телемовникам ще не одну п"ятирічку.

Також цьогоріч суспільство і медіа, зокрема, зіткнулись з небаченим досі випробуванням — пандемією коронавірусу. Так от: згідно з даними, 33% аудиторії медіаспоживання саме в період карантину стали віддавати перевагу телебаченню як джерелу інформації на противагу Інтернету та соціальним мережам.

Як карантинні заходи вплинули на роботу інформаційного телеканалу?

— Криза — це нова точка росту. Ти її або проходиш, або ні. Не можна залягти на дно і перечекати. Інформаційне мовлення — це мовлення 24/7. У період карантину зріс запит на інформацію, тому в нас не було шансу на зменшення обсягів виробництва та ефірного часу. Вихід знайшли в оперативній зміні режиму роботи та мультимедійному підході. Крім цього — технічні рішення, які оптимізували процес. Наприклад: один оператор може керувати одночасно кількома камерами.

Як Ви опинилися на посаді директора NEWSONE? Чому залишили успішний та прецедентний телеканал "112 Україна", який, за Вашими словами, Ви побудували з першого цвяха?

— Є управлінці-спринтери, є управлінці-марафонці. Я належу до других. Перші (стартапери) мають унікальну здатність зібрати так звану дофамінову команду, яка генерує вибухову креативну енергію. Але коли закінчується ефект "Вау!" та ейфорія від появи на світ нового бренду, починаються рутинні та суворі будні. Після презентацій телепроєкти живуть іншим життям, з іншими бюджетами, календарно-виробничими графіками, штатним розкладом. Я управлінець, який вміє бігти марафонські дистанції, підтримуючи заданий стартап-командою рівень якості. У випадку з NEWSONE, змінився власник телеканалу і, як наслідок, команда. Для нового колективу я став антикризовим менеджером. Рейтинги телеканалу не лише припинили стрімко падати, а й почали рости.

 Чи не стало в Україні забагато інформаційних телеканалів?

— У мене є радше відчуття конкурентності та попиту. Новини — це унікальний контент, який продукує саме життя, отже, у інформаційних телеканалів завжди багато роботи. Проте, з часом залишаться лише найвитриваліші та найкращі, бо бути лідером інформаційного мовлення — виснажлива задача. Успіх мовників також залежить від цілей їхніх власників. Адже можна мати інформаційний телеканал задля престижу та забавки, що врешті теж не заборонено (сміється), або ж як інструмент для розв"язання приватних задач, а можна закладати в медіабізнес місію державотворення та практичного патріотизму, власне чим і займаються телеканали, якими я керував чи керую.

Хто Ваші конкуренти, як Ви їх оцінюєте?

— За пальму першості в інфосегменті ми боремося з телеканалами "112 Україна", ZIK і Прямий. Справедливо зауважити, що Прямий та ZIK входять до мережі національного цифрового мовлення Т2 і мають значно більшу карту покриття, аніж NEWSONE, проте за показниками перегляду знаходяться на рівних.

Як телеканал може стати успішним?

— Успіх — це місце в рейтинговій таблиці. Якщо люди не цитують передачі твого телеканалу в громадському транспорті, на роботі, на вечірці, якщо з їхніх уст не звучить NEWSONE, — нема шансів опинитись в лідерах. Боротися за довіру телеглядачів інформаційне мовлення може лише оперативністю, експертністю та креативністю. Адже новини або інформаційну аналітику можна теж по-різному подати. NEWSONE своїх глядачів бадьорить, а не присипляє.

Директор інформаційного телеканалу новини дивиться?

— Так, одночасно на п"яти топових інформаційних телеканалах (сміється). Я радше займаюсь моніторингом інфопростору та порівнюю різні способи викладу новин різними каналами. Якщо ти не аналізуєш своїх конкурентів і свій телеканал — перетворюєшся на номінального управлінця.

Окрім моніторингу ринку, які ще головні якості ефективного керівника?

— Високий рівень стратегічного мислення, вміння консолідувати команду професіоналів і досягати бізнес-мети. У нашій сфері важливо ще любити медіа і вміло балансувати між трьома стовпами, на яких тримається ЗМІ: це власник, перед яким несеш відповідальність, команда, яка робить спільну справу, та аудиторія — за любов та довіру якої бореться канал. Буває так, що всі хочуть різного (сміється). Тоді треба бути тонким стратегом.

Що найцікавіше і найважче у Вашій роботі?

— Найцікавіше — безупинний професійний та особистісний ріст. Я не приховую, що досі вчуся за найменшої нагоди. Також моя робота мене мотивує займатися особистісним розвитком. Моє хобі — спорт. Спорт допомагає підтримувати в тонусі не лише тіло, а й волю до перемоги в тому, чим займаюсь. Найважче — знайти баланс між роботою та сім"єю. З роками я навчився виділяти час, який на 100% належить лише моїй родині. Своєю кар"єрою я завдячую їхнім терпінню, любові та підтримці. Всі професійні досягнення я присвячую їм.

Юрію, інформаційні телеканали народжують зірок і полюють за зірками. Ви себе відчуваєте зіркою?

— Можу з впевненістю на сьогодні сказати, що до зіркової хвороби вже маю імунітет. Але я добре усвідомлюю ціну своїх досягнень та вагу власного досвіду у медіасфері. Це мене спонукає підкорювати нові горизонти з усіма, з ким співпрацюю у цьому напрямку.