"Думки навиворіт 2".Мульт зібрав за вікенд $300 млн, вивернувши навиворіт свідомість дітей та дорослих
Новий американський мультфільм "Думками навиворіт-2" зачепив і дорослих, і дітей.
9 років тому "Думками навиворіт" (у деяких перекладах — "Головоломка") компанія Pixar зібрала величезну касу (за бюджету $175 млн, збори $857 млн) і отримала "Оскар". За сюжетом, у голові маленької дівчинки Райлі живуть 5 емоцій-персонажів: Радість, Гнів, Печаль, Гидливість, Страх. Мультфільм заснований на ідеї режисера Піта Доктера, що виникла з його спостережень за змінами особистості дочки в міру її дорослішання. Сценарій писали п'ять років за допомогою психологів і нейробіологів: незважаючи на успіх у сімейної аудиторії, це досить складний мульт.
А в продовженні дівчинці Райлі 13 років! Пубертатний період. Усе ще більше ускладнюється. Однак The Hollywood Reporter повідомив, що мультфільм "Думками навиворіт-2" зібрав за вікенд $295 млн. Я двічі подивився картину: вона зовсім непроста і не дуже-то весела, скоріше — драматична. Дорослі й діти сміються тут у різних місцях, а ось плачуть одночасно. Фокус ділиться враженнями від нового голлівудського шедевра.
Уточнимо, що The Hollywood Reporter вказав, що мультфільм зібрав за 4 дні 155 млн доларів у США. І 295 млн доларів у світі. Це найкращий результат із часів прем'єри "Барбі" (2023) Грети Гервіг: тоді на американському ринку стрічка в перший вікенд узяла $155 млн, а у світі $332. Успіхи картин можна порівняти.
Але я можу в чомусь і порівняти два ці фільми: "Думками навиворіт 2" — це "Барбі" про дівчаток-підлітків: з докладним дослідженням внутрішнього світу героїнь, зовнішнього світу та їхнього взаємозв'язку — за допомогою емоцій. Зрозуміло, все це помножено на атракціон, дотепні діалоги і низку ситуацій, зокрема й драматичних. Хоч як парадоксально, але "Думками навиворіт-2" набагато драматичніші за "Барбі", яка зовсім не була розрахована на дітей.
У сиквелі режисер і автор оригінальної ідеї Доктер (він встиг ще отримати "Оскар" за "Душу") значиться в ролі продюсера, поступившись режисерським кріслом Келсі Манну, а сценарій написала Мег Лефов, яка працювала з Пітом над першими "Думками".
Капітальний ремонт голови
За сюжетом "Думок навиворіт 2" головний відділ свідомості Райлі Андерсон несподівано зазнає капітального ремонту зсередини: її організм, що зростає, перебудовується. У компанію до Радості, Печалі, Гніву, Страху і Гидливості нагрянули Тривожність, Хандра, Сором і Заздрість. Зауважте, жодного позитивного героя.
Сама Райлі знову в незвичному для себе середовищі: дівчинка та її подруги Брі і Грейс потрапляють у старшу школу на триденний відбірковий огляд у команду з хокею на льоду.
Ми раніше вважали, що "в хокей грають справжні чоловіки", а тут хвацько катають шайбу "справжні дівчата", що трохи незвично, але ок.
На початку фільму Райлі дізнається, що її подружки чомусь ідуть в іншу школу (причину ніхто не назвав), а оскільки дівчинка буквально кліщами витягнула з дівчат це зізнання, то вона засмучена і ображена. Її негативні вчинки у фільмі продиктовані почуттям помсти.
Хто головний?
Однак скільки ви не спостерігаєте за Райлі, ви маєте розуміти: не вона головна героїня, а Радість і Тривожність. Остання кумедно зроблена — у вигляді такої рудої зубасто-віхристої істоти. Вона є основним двигуном сюжету. Тривожність буквально захоплює свідомість дівчинки — вона це робить силою. Метафорично показується, що такою і є середньостатистична західна людина, яка постійно боїться "як би чого не вийшло". Вона тривожиться за кар'єру, як би не виявитися незрозумілою, не стати вигнанцем, не бути безглуздою. І готує просто ідеальне поле для майбутніх сімейних психоаналітиків. У мультфільмі в одному з епізодів показана реальна панічна атака: прискорене серцебиття, нестача дихання, холодний піт. Тут публіці точно було не до сміху.
А на рівні "внутрішньої" драматургії розгортається "палацова" боротьба за владу між Тривожністю та її підопічними і Радістю — з її командою. Тривожність за всієї своєї милоти вкрай підступна.
Складна географія внутрішнього світу
Сценарна схема нагадує перші "Думки навиворіт", але все в рази ускладнюється через те, що героїня стала старшою, і проблеми в неї більш дорослі. Відповідно, її внутрішній світ стає складнішим. У цьому мультфільмі — це головна проблема.
Тут є самосвідомість Райлі у вигляді кристалічної фігури, є потік свідомості — у вигляді річки, є підсвідомість — у вигляді "міського звалища" поганих спогадів. Тільки надсвідомості не вистачає — ймовірно, релігійність не входить у концепцію психоаналізу.
Візуалізація внутрішнього світу Райлі на кшталт метафор у фентезі-притчі Террі Гілліама "Уяваріум доктора Парнаса" (2009). Гілліам, наприклад, демонструючи свідомість жінки суспільства споживання, показував величезні модельні туфлі та намисто, які пливуть по воді, а тут у Потоці Свідомості Райлі хлюпочуться шматки піци і броколі.
Але ось, наприклад, іронічне пересмикування Райлі власного ставлення до свого улюбленого поп-гурту заради того, щоб сподобатися старшим подругам, спричиняє в її внутрішньому світі щось на кшталт землетрусу і розгортається Прірва Сарказму, що перекроює внутрішній пейзаж. Запитайте хоч когось із дітей (а зали були битком набиті глядачами): вони зрозуміли, що таке Прірва Сарказму? Навряд чи. Тут хіхікали виключно дорослі.
І простота емоцій
Однак те, що дітям зрозуміло — це характери емоцій-персонажів. Їхні риси відмінно опрацьовані: Тривожність — енергійно-динамічна, Заздрість — підлеслива, Хандра — важка, Сором — товстун, що ніяково ніяковіє, і ледь-ледь ховається в капюшоні або падає на підлогу, потішно виставляючи сідниці.
Діти і дорослі сміються в цьому фільмі над різними речами, а ось плакали всі одночасно. Фінал картини цілком "очищувальний" — а ля катарсис. Тут авторам вдалося вибратися з химерності власних фантазій і пробитися вже до глядацьких емоцій — до щемливого і світлого почуття любові (що у Террі Гілліама не вийшло).
Автори пройшли по межі, щоб зберегти баланс між інтелектуальними парадоксами та емоційністю — на користь останньої. Фільм, як з'ясовується, заходить усім, але дорослим, щоб у нього в'їхати, раджу дивитися вкрай уважно. А діти й так візьмуть своє без жодних інструкцій: атракціон і характери зроблені добротно.
Зрозуміло, що будуть "Думки навиворіт-3", але навіть не уявляю, на що має перетворитися внутрішній світ Райлі, коли туди постукають гормони і романтичні стосунки?