Розділи
Матеріали

Як виявити шахрая в інтернеті: 7 ознак, що онлайн-продавець обманює

Ірина Рефагі
Фото: Getty Images | Покупки онлайн можуть бути небезпечними

Відрізнити законослухняного продавця від зловмисника на онлайн-майданчиках досить просто, якщо пам'ятати про кілька важливих критеріїв.

Електронна комерція дозволила людям здійснювати покупки, не виходячи з дому, але відсутність інформації про продавця може зробити покупки в інтернеті ризикованими. Видання How to geek вказало сім основних ознак, що відрізняють шахраїв від чесних продавців.

Ціни, які здаються занадто хорошими, щоб бути правдою

Ціни, які здаються занадто хорошими, щоб бути правдою, часто є тривожним сигналом. Шахраї використовують неймовірно низькі ціни, щоб заманити покупців, які нічого не підозрюють, користуючись привабливістю вигідних пропозицій. Щоб захистити себе, варто порівнювати ціни з цінами інших продавців. Якщо є значна різниця, продавець, найімовірніше, займається шахрайством.

Однак потрібно пам'ятати, що деякі нові продавці можуть пропонувати нижчі ціни, щоб залучити клієнтів і зміцнити свою репутацію на маркетплейсі. Але різниця в ціні все одно має бути мінімальною. Якщо товар занадто дешевий, покупець ризикує отримати неякісний або контрафактний товар, а можливо, і взагалі нічого.

Оплата товарів без гарантії повернення

Законні продавці пропонують безпечні варіанти оплати, такі як кредитні картки, PayPal та інші надійні платіжні системи. Ці методи зазвичай забезпечують захист покупця: якщо продавець вчинить шахрайство, клієнт може запросити повернення коштів. Навпаки, зловмисники часто використовують менш надійні способи оплати, які важко відстежити.

Якщо продавець не пропонує безпечного варіанту оплати і наполягає на використанні ненадійних методів, таких як криптовалютні перекази, слід обрати іншого продавця або торговий майданчик.

Онлайн-продавця слід ретельно перевірити перш, ніж заплатити за покупку
Фото: Flickr

Відсутність інформації про доставку

Законні продавці зазвичай надають інформацію про доставку, включно з можливістю її відстеження, інформацію про компанію-доставника і способи доставки. Вони також підтверджують замовлення електронною поштою або телефоном, використовуючи свої офіційні контактні дані, і тримають покупця в курсі статусу його замовлення.

Якщо продавець не надає ці дані своєчасно, це може вказувати або на дезорганізацію з його боку, що може призвести до затримок доставки, або на відсутність наміру відправити замовлення взагалі. Потрібно вимагати у продавця деталі доставки. Якщо він не надає їх і не виправдовується якимось чином, найімовірніше, це шахрайство. У цьому разі рекомендується подати заявку на повернення коштів.

Погані рейтинги та відгуки

Відгуки дають уявлення про досвід попередніх клієнтів і допомагають перевірити законність продавця. Продавці-шахраї часто отримують низькі оцінки та негативні відгуки. Щоб протидіяти цьому, вони можуть створювати фальшиві позитивні відгуки.

Якщо скарги від перевірених покупців на такі проблеми, як недоставлені товари, контрафактна продукція або низька якість є численними, а більшість захоплених відгуків видаються недостовірними, варто з підозрою ставитися до продавця. Крім того, продавець, у якого немає відгуків (незважаючи на те, що він стверджує, що проявляв активність протягом кількох місяців), також повинен викликати підозри.

Непослідовний брендинг

Шахраї часто економлять на брендингу та якості, використовуючи зображення з низькою роздільною здатністю, даючи короткий або недостовірний опис товарів, розміщуючи в рекламних оголошеннях різні логотипи, використовуючи різні шрифти тощо. У таких продавців може не бути офіційного веб-сайту або акаунтів у соціальних мережах, що дають змогу перевірити їхню легітимність. Якщо у них все ж є сайт, він зазвичай погано спроектований, з випадковою URL-адресою, яка не відповідає назві компанії, і нав'язливою спливаючою рекламою.

Здійснюючи покупки на таких платформах, як Facebook Marketplace, теж варто бути обережними з продавцями, які використовують нещодавно створені профілі. Законослухняні продавці завжди використовують свої особисті профілі для встановлення довіри.

Неясна або сумнівна політика повернення

Чесні продавці надають чітку і зрозумілу політику повернення на своєму веб-сайті або в оголошеннях. Навпаки, продавці-шахраї або не пропонують жодної політики повернення, або роблять умови настільки суворими, що можливість повернення практично відсутня. Це явний сигнал, що вказує на потенційну злочинну діяльність.

Ознаками підозрілої політики повернення є надто складні формулювання, короткий період повернення, відсутність контактної інформації для опрацювання повернення або вимога надсилання повернення в інший регіон чи країну. Аналогічним чином, суворі умови повернення, як-от вимога оригінального пакування в ідеальному стані, мають викликати занепокоєння.

Покупцеві варто перевірити, чи не скаржилися інші покупці у відгуках на політику повернення коштів, оскільки це може вказувати на потенційні проблеми із законністю продавця. У таких випадках слід проявляти обережність і не здійснювати покупок у цього продавця.

Надмірно докладний запит особистої інформації

Під час здійснення покупок в інтернеті клієнту потрібно лише повідомити продавцю своє ім'я, адресу доставки та адресу електронної пошти. Якщо продавець запитує важливі особисті дані, такі як номер соціального страхування, ідентифікаційний код або фінансову інформацію, крім підтвердження платежу, — він аферист. Надання такої конфіденційної інформації може зробити людину жертвою крадіжки особистих даних. Якщо продавець наполягає на наданні особистої інформації понад необхідну, краще не мати з ним справ.

Раніше ми писали про десять онлайн-звичок, через які хакери зламують гаджети. Легкі паролі, відсутність двофакторної автентифікації, користування громадськими мережами Wi-Fi — від цього слід відучуватися кожному користувачеві інтернету, якщо він хоче зберегти свої гроші та дані.