Розділи
Матеріали

Як працює онлайн-бронювання через "Дію": досвід критично-важливих підприємств

Олександр Залата
Фото: Facebook | У "Дії" вже працює електронне бронювання від мобілізації

Виробники дронів змогли за лічені хвилини забронювати працівників онлайн, хоча до того місяцями чекали на обробку паперових заяв. Однак ще є недоліки, які варто виправити.

17 липня в Україні запустили перший етап бронювання від мобілізації через портал державних послуг "Дія". Виробники військових безпілотників Airlogix та SkyAssist розповіли Фокусу, як працює послуга на практиці і наскільки сильно вона змінила умови для критично важливих підприємств.

Досвід Airlogix: швидко та ефективно

Віталій Колесніченко, засновник компанії Airlogix, яка розробляє безпілотні комплекси Gor, задоволений електронним бронюванням. За його словами, перш за все треба впевнитися у тому, що співробітники підприємства мають правильні військові облікові документи. Якщо все у порядку, то їх можна дуже швидко забронювати за допомогою порталу "Дія". Великою перевагою керівник Airlogix назвав дуже високу швидкість бронювання співробітників, а недоліків поки не помітив.

"На практиці "єБронювання" працює десь за пів години. Заповнюєте анкету, табличку з усіма необхідними даними про співробітників, підписуєте заяву, подаєте її і все. Десь за 15-20 хвилин вам на пошту приходить лист з підтвердженням того, що всі співробітники успішно заброньовані", — поділився він.

Перевірити, чи дійсно співробітник фактично заброньований, чи надійшла інформація про нього до реєстру ТЦК, можна за допомогою додатку "Резерв+". Там статус оновлюється майже одразу після успішного проходження процедури онлайн-бронювання. У Airlogix вважають, що ситуація значно покращилася у порівнянні з минулими часами, коли доводилося відправляти паперові документи й дуже довго чекати на результати.

"Ця послуга за своєю ефективністю і значущістю, напевно, стоїть на одному рівні з "фаст-треком", який був запроваджений для прискорення сертифікації дронів. Тому я не знаю, що тут покращувати. Всі виробники, яких я знаю, вже користуються цією послугою і активно бронюють своїх співробітників, яких не могли забронювати протягом місяців", — заявив Віталій Колесніченко.

Досвід SkyAssist: ще є, над чим працювати

Українська компанія SkyAssist, що виготовляє для військових БПЛА Sirko, теж вже скористалася новою послугою. Голова наглядової ради Ігор Криничко повідомив Фокусу, що нещодавно компанія забронювала одразу 11 працівників і отримала позитивний результат приблизно за півгодини.

"Якщо не враховувати процес заповнення у режимі "Дія City", мені знадобилося хвилин 15-20. І після того, як ми оце заповнили у "Дії", не виходячи з допису, ще через 15 хвилин люди отримали бронювання. Так що працює класно, можу дійсно пишатися такою системою", — поділився він.

За словами Ігоря Криничка, у системі "Дія City" процедура виглядає так: керівник підприємства заходить туди під ключем не як фізична, а як юридична особа. Можна умовно виділити два види бронювання. Якщо підприємство важливе для економіки, то має браво забронювати 50% працівників на певний термін. Якщо ж воно, як SkyAssist, визнано критично важливим для ВПК, то може забронювати 100% на рік.

"У окремому полі з'являється інформація, чи маєш ти взагалі право бронювати і скільки. Я дивився, ще коли не було наказів про визнання нас критично важливим або вони не були внесені до бази Мінцифри, то мені одразу писало: "Ви не маєте права бронювати". А коли прийшов наказ, то вже написано: "Маєте право бронювати 100% на рік"", — зазначив керівник компанії.

Другий крок: подається список працівників. Ігор Криничко радить підприємствам користуватися допоміжною безплатною послугою у "Дії", яка дозволяє перевірити стан справ працівників підприємства відносно ТЦК, тобто у якому статусі знаходяться їх дані: є, немає, оновлені, неоновлені. У цьому сервісі можна побачити, чи мають військовозобов'язані робітники право на бронювання. Якщо компанія справно подає потрібні податкові і пенсійні звіти, то держава знає, що певна людина працює саме там. Якщо у військовозобов'язаного дані не оновлені, то його забронювати не можна.

Наступний крок — завантажити таблицю з даними працівників, зроблену у Excel і завірити заявку електронним підписом. Через 15 хвилин вже можна перевіряти, чи вдалося.

"Чудово працює у цьому сенсі. Звісно, кострубатості ще є, вони пов'язані не з "Дією", я не знаю з чим, можливо із взаємодією з ТЦК і системою електронного обліку. Я стовідсотково знаю, одна людина у нас приблизно пів року тому, може раніше, була у ТЦК, оновлювала дані ще до того часу, коли це стало мейнстрімом. Зараз вона встановлює "Резерв+", а там пишеться, що дані неповні — треба оновити. Тобто це скоріше якась технічна складова, але треба її прибирати, бо саме через це люди знову стоять у чергах, витрачають там години, дні і так далі. Дуже дивна ситуація, на мій погляд, бо я знаю людину, майже особисто на руках приніс її туди, і держава точно має всі дані", — прокоментував Ігор Криничко.

Він додав, що при подачі паперових документів були випадки, коли компанія подавала список з 10 осіб і у даних про одного з них закрадалася якась помилка, то весь пакет "завертали". У електронному ж варіанті вийшло навіть так, що SkyAssist внесла у список працівника 1962 року народження, який вже не знаходиться на військовому обліку. Система "Дії" одразу ж виділила цю людину червоним і вказала, що її не потрібно бронювати, бо не підлягає мобілізації. Тобто автоматизація дійсно допомагає підприємствам.

"Справді дуже класна і зручна штука, у цьому сенсі — браво Мінцифри. Але є ще недоліки, вони стосуються електронної обробки наших баз даних. Так, ще є різні програмні збої, але все це "дитячі хвороби" які, я впевнений швидко подолають. Є достатньо багато дивних речей, і я розумію, що не у Мінцифрі справа, скоріше, у її взаємодії з ТЦК і Міноборони. Тобто ТЦК або повільно, або не всі дані вносять у реєстр, або десь інформація губиться", — припустив Ігор Криничко.

На думку голови SkyAssist, військовозобов'язаним українцям варто дати можливість самостійно оновлювати дані та обирати, до якого територіального центру комплектування можна звернутися:

"Які дані оновлюються: де ти є, до якого ТЦК приписаний. А якщо людина є вимушено переміщеною особою або просто не хоче десь жити? Тобто людина має вільно обирати, до якого ТЦК піти. Інше питання, що людина має можливість самостійно уточнити ці дані. Навіщо їй іти до ТЦК, тим паче, що там дивні речі відбуваються. Наприклад, черги, вони намагаються зробити електронні черги, але, як бачу, вони не дуже допомагають. От пробилися через чергу до робітника ТЦК, повідомили дані, а далі що відбувається? Ця людина вручну вносить до комп'ютера ту ж саму інформацію. Чому б не дати військовозобов'язаним самим уточнювати інформацію через ту ж "Дію" або "Реєстр+" без походів до ТЦК, втрати часу і людей?".