Розділи
Матеріали

Бензиновий ліміт. Чим обернеться держрегулювання цін на бензин для споживачів і влади

Марія Бабенко
Фото: УНІАН | Ціни на бензин стримуються рішенням Кабінету міністрів

Фокус дізнався в експертів, чому уряд взявся регулювати ціни на автомобільне паливо та якими проблемами це може обернутися для паливного ринку.

На час карантину, який поки діє до 30 червня, Кабінет міністрів України ввів граничну торговельну надбавку до середньої ціни палива. З урахуванням ПДВ вона повинна складати 5 грн/л для бензину та 7 грн/л — для дизеля. Середні ціни зобов'язали розраховувати НАК "Нафтогаз", а Мінекономрозвитку буде оприлюднювати їх тричі на місяць на своєму сайті. Відповідний крок ринку не змусив себе довго чекати: кілька великих мереж АЗС призупинили продаж преміального палива, заявивши, що це збитково. Незабаром Мінекономрозвитку видало роз'яснення, мовляв, преміального палива обмеження не стосується, а значить, мережі можуть повертати його в продаж і встановлювати будь-яку націнку.

Автомобільне паливо дорожчає і дорожчає

Позицію влади щодо бензинового питання озвучив Данило Гетманцев, голова Комітету ВР із питань фінансів, податкової та митної політики. На його думку, обмеження запобіжить необґрунтованому зростанню цін на паливо в роздрібних мережах, адже з початку року, за даними Держстату, вартість бензину А95 здебільшого зросла на 15,4%.

Бізнес-асоціації та експерти виступають проти ручного регулювання ринку палива і закликають уряд скасувати обмеження

Історія зі стрибком цін на паливо почалася в березні, коли Антимонопольний комітет рекомендував найбільшим мережам АЗС встановити роздрібні ціни на автогаз, бензин і дизельне паливо "на рівні, який би відповідав об'єктивній ситуації на ринку". Потім на початку квітня уряд і Нафтогазова Асоціація України підписали меморандум про намір створити сприятливе середовище для розвитку добросовісної конкуренції на ринку нафтопродуктів і задоволення потреб споживачів на період карантину та обмежень.

"Мабуть, одним із пунктів меморандуму було збереження цін на АЗС нижче 30 грн/л, але в травні всі компанії повернули цінники на рівень початку квітня. У відповідь влада спочатку ввела зобов'язання декларувати ціни, а потім обмежила торговельну націнку", — розповідає про нюанси рішення Геннадій Рябцев, директор спеціальних програм НТЦ "Психея".

Експерти кажуть, що ціни на паливо ростуть з об'єктивних причин. Володимир Омельченко, директор енергопрограмм Центру Разумкова, підкреслює, що український ринок нафтопродуктів на 80% залежить від імпорту, і ціни насамперед формуються на міжнародних біржах. Серед інших передумов для зростання Агія Загребельська, засновниця "Ліги антитрасту", держуповноважених АМКУ в 2015-2019 роках, називає паливний шантаж Росії і плановий ремонт нафтопереробного заводу в Білорусі.

Але в зростанні цін на бензин є і внутрішні чинники.

"Ціноутворення на роздрібному ринку нафтопродуктів у нас гнучке завдяки присутності різних АЗС, у кожної з яких діють своя цінова політика і програми лояльності, які надають істотні знижки, — каже Дмитро Чуріна, глава аналітичного департаменту інвесткомпанії Eavex Capital. — Для ринку характерне дотримання цін, встановлених лідерами. Тобто проявляється не стільки монопольне становище окремих гравців, скільки олігопольне, коли кілька учасників диктують ціни".

Загребельська вважає, що на цінову політику впливають картельні змови операторів преміум-сегменту, значний обсяг нелегального виробництва та реалізації палива.

"Держоргани повинні оперативно реагувати на змови, зловживання становищем, маніпулювання і порушення прав споживачів. Насамперед йдеться про АМКУ та Держпотребслужбу, в разі належної роботи яких у Кабміну не було б необхідності задіяти неринкові адміністративні заходи", — впевнений Володимир Омельченко.

Держрегулювання цін на бензин: хотіли як краще

У перші дні нововведення ціни на паливо в Україні стабілізувалися, але радіти зарано.

"Бізнес не зможе адаптувати свої ціни до постійно мінливих ринкових факторів і почне нести збитки, — попереджає Ганна Дерев'янко, виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА). — Більшість гравців будуть змушені припинити діяльність, принаймні частково, а десятки тисяч їхніх співробітників втратять роботу".

Однією з причин введення обмеження торгової націнки на паливо експерти вважають провал влади в боротьбі з нелегальними гравцями на ринку АЗС

На думку Володимира Омельченка, деякі учасники ринку внаслідок ухваленого рішення підуть в тінь і, щоб вписатися в цінові параметри, віддадуть перевагу реалізовувати продукцію нелегально.

"Вони будуть у виграші. Не сплачуючи податки, зможуть виконувати цінові вимоги Кабміну, тоді коли "білим" компаніям буде складно", — попереджає Геннадій Рябцев.

Серед проблем, які незабаром можуть проявитися, експерти називають зупинку розвитку паливного ринку, обмеження та спотворення конкуренції, зменшення податкових надходжень до бюджету і навіть дефіцит пального.

"Дії Кабміну грубо порушують як міжнародні зобов'язання, так і закони України, — продовжує Агія Загребельська. — Тому учасники ринку зможуть не тільки оскаржити це рішення в суді, але й відшкодувати збитки за рахунок держбюджету".

Володимир Омельченко не заперечує, що в разі дефіциту, особливо дизпалива, уряд відмовиться від ручного регулювання цієї сфери. В ЄБА також закликають скасувати постанову, інакше перемогу здобуде тіньовий бізнес, а податкові надходження операторів, які працюють незаконно, скоротяться в рази.