Розділи
Матеріали

Росія атакує ЗСУ новими дронами на оптоволокні. Як врятувати танки і бронемашини

Тимур Савін
Фото: "Газета" | Фото ілюстративне. Оптоволоконні FPV-дрони вразили українські бронетранспортери БТР-4 та автомобілі

Оптоволоконні FPV-дрони могли уразити дорогу українську бронетехніку: їм не страшні засоби РЕБ, а відео передається у високій якості. Явний мінус — маршрут треба будувати так, щоб кабель не зачепився за дерева та інші перешкоди. Фахівці з аеророзвідки б'ють на сполох: у ЗСУ немає безпечних варіантів захисту від апаратів.

Російські військові активно застосовують на полі бою в Курській області нові безпілотники, керовані через оптоволокно і стійкі до радіоперешкод. Однак рішення окупантів було запізнілим: успішне просування ЗСУ стало можливим завдяки радіоелектронній атаці, яка засліпила розвідбезпілотники РФ, пише журнал Forbes.

Однак загарбники зробили висновки і відеоролики атак новими типами дронів стали з'являтися в соціальних мережах 12 серпня. Російська сторона стверджує, що оптоволоконні FPV-дрони уразили українські бронетранспортери БТР-4 і автомобілі.

У повідомленнях росЗМІ йдеться про те, що БПЛА розроблений науково-промисловим центром "Ушкуйник" з Великого Новгорода і називається "Князь Вандал Новгородський". Літальний апарат отримує команди і передає картинку з камери дротовою лінією. Пульт і безпілотник з'єднуються довгим тонким кабелем, яким відбувається двосторонній обмін даними.

Оператор захоплює ціль і безпілотник летить до неї, такі БПЛА перебувають у виробництві і потрапляють у війська в досить великих кількостях, стверджують пропагандисти.

ЗС РФ могли атакувати оптоволоконними FPV-дронами бронетранспортери ЗСУ

Про знаходження оптоволоконної технології в російських дронах писав ще 7 березня 2024 року експерт зі зв'язку та безпілотних технологій Сергій Бескрестнов із позивним "Флеш". Тоді після розбору українські фахівці говорили, що раніше нічого подібного не зустрічали.

Російський FPV дрон летів до цілі з котушкою тонкого оптоволоконного кабелю протяжністю 10 кілометрів.

"Ми бачимо нову технологію управління FPV дроном. Такому дрону не страшний ніякий РЕБ і картинка з нього може передаватися в найвищій якості. Я прошу українських фахівців перевірити цю технологію управління, щоб ми не опинилися позаду ворога", — зауважував він.

Мінуси дронів на оптоволокні

Російські джерела зазначають, що дрон "КВН" має дальність польоту 15 або 20 кілометрів, на ньому встановлено котушку з такою довжиною кабелю. Можливо, безпілотник несе протитанкову реактивну гранату або інший боєприпас зі схожими характеристиками.

Оптоволоконний кабель — не найміцніший матеріал, тому до пілота дрона висуваються підвищені вимоги. Маршрут потрібно побудувати так, щоб кабель не зачепився за дерева та інші об'єкти. Ще одна загроза оптоволокну — інші безпілотники, випадкові кулі й осколки снарядів, здатні порвати кабель, пояснює Фокусу нюанси фахівець з військової аеророзвідки і засновник проєкту A.Drones Юрій Касьянов.

Військовий нагадує, що ізраїльські підрозділи ЦАХАЛ застосовують технологію оптоволокна при управлінні протитанковими ракетами. Ізраїльський ПТРК Spike LR2 ракета тягне котушку з кабелем на 5,5 кілометрів.

Будь-який бойовий дрон, як каже Касьянов, можна оснастити модемом замість радіопередавача і підключити до нього кабель. Мінус технології в тому, що коптер тягне котушку з оптоволокном, що знижує його корисне навантаження і дальність польоту.

"Нові технології тягнуть за собою питання вибору: або проходити всі РЕБ, або заплутатися в деревах і літати на відносно малу відстань". Необов'язково, що вагу бойової частини зменшуватимуть, зона ураження залишиться колишньою, якщо відстань ураження цілі буде меншою. Маневреність такого коптера значно знизиться", — розповідає він.

Двостволка і картеч: способи захисту від нових дронів РФ

Переваги оптоволоконних БПЛА очевидні: засоби РЕБ, встановлені на танках та іншій бронетехніці, не врятують. За відсутності каналу радіоуправління на БПЛА засобам РЕБ буквально нічого глушити.

За словами Юрія Касьянова, залишається лише фізичний варіант захисту від оптоволоконних апаратів. Підійде звичайна мисливська гладкоствольна рушниця, заряджена картеччю. Необхідно встигнути побачити дрон і вистрілити по ньому, в реальній бойовій ситуації зробити це досить важко.

"На бронетехніці мають сидіти люди, які дивляться на небо і відстежують дрони. Ризикована затія, безперечно. Інші методи — на стадії експериментів та ідей. У нас немає можливостей для нових розробок через відсутність наукової школи. Автосистеми зі збивання дронів намагаються робити на Заході на основі лазерів. Але це дороге і досить масивне обладнання. Не варто чекати, що ЗСУ скоро отримають такі машини", — підсумував фахівець.

Примітно, що паралельно з появою в Курській області нових дронів Нідерланди вирішили передати Україні 51 РЛС для виявлення БПЛА виробництва Robin Radar Systems. Станції можна встановити на рухомі платформи. Видання Defence Еxpress ідентифікує радари як IRIS Drone Radar.

Компанія Robin Radar Systems передає Україні радари IRIS Drone Radar

Малогабаритна РЛС доповнить механізм виявлення цілей мобільними вогневими групами, але не допоможе проти оптоволоконних БПЛА, які не мають радіосигналу. Перший, хто придумає ефективну і недорогу систему ураження оптоволоконних дронів, яку можна поставити на будь-яку бронетехніку і автомобілі, запустить її в серійне виробництво, той і отримає перевагу на фронті, підсумував Касьянов.

Фокус раніше аналізував цілі однієї з наймасштабніших атак безпілотниками на Москву вночі 21 серпня. Військові експерти впевнені, що БПЛА націлили на оборонні підприємства в Підмосков'ї.

Згідно з даними російських тендерів, попит на системи ППО зріс у чотири рази за 2023 рік. Українські дрони змушують бізнесменів захищати підприємства доступними способами, а не сподіватися на армію РФ.