Розділи
Матеріали

Тенденції фінтеху 2022: супераппи, розвиток безконтактних платежів та BNPL

Фото: archive.is | Никита Ізмайлов розповів про результати дослідження трендів фінтеху 2022 року

Продовжуємо підбивати підсумки року, що минув. Нещодавно вийшло дослідження "Тренди фінтеху 2022 року". Його підготували Українська асоціація фінтеху та інноваційних компаній у партнерстві із нашим профільним фондом N1, Нацбанком та Мінцифрою. Дослідження містить дані провідних аналітичних та консалтингових компаній світу, кейси із різних країн та підбірку найперспективніших технологій у фінансовому секторі.

Загальні тренди

  • Українські стартапи продовжують розвиватися під час війни

Згідно з опитуванням DOU, 90% українських технологічних стартапів, попри війну, наймали працівників у 2022 році. Вважаю, це одним зі головних досягнень галузі. Українській фінтех не лише продовжує працювати в умовах воєнного стану, але й досить активно розвивається. Спочатку пандемія, а потім й війна, показали, що фінтех-проєкти легко пристосовуються до форс-мажорів, а інновації, які вони пропонують — зручні для використання та вигідні. Українці масово перейшли в онлайн: для розв'язання фінансових питань, для навчання, для спілкування. У XXI столітті технології дозволяють зекономити час на тому, щоб стояти в черзі в банківському відділенні чи їхати на навчання громадським транспортом. Фактично війна прискорила перехід наших громадян у віртуальну реальність, де можна вирішувати переважну більшість реальних питань.

  • Фінтехи купують традиційні банки

У більшості країн процес отримання банківської ліцензії є тривалим та дорогим. Декілька фінтехів пішли іншим шляхом замість процедури ліцензування вони купили традиційні банки. Наприклад, у березні 2021 року SoFi оголосила про купівлю Golden Pacific Bancorp (США), закрита угода – у лютому 2022 року. В SoFi заявили, що незабаром запровадять зручніший інтерфейс, функцію автоматизованих заощаджень та оновлені чекові та ощадні рахунки. Традиційний банк планують зберегти, але провести ребрендинг. Ще декілька років тому ніхто б не повірив, що стартап купує традиційний банк, а сьогодні – це реальність на ринку фінансових послуг.

  • Розвиток безконтактних платежів

Згідно з опитуванням MARQETA, більш ніж половина (56%) споживачів сказали, що вони настільки звикли до безконтактних платежів, що їх дратує необхідність введення PIN-коду. Водночас 67% опитуваних віддають перевагу мобільним платежам, адже вони мають більше вбудованих функцій безпеки. Компанії продовжують все активніше застосовувати цифрові гаманці та оплату за посиланням. Цифровий гаманець (digital wallets) – це віртуальна версія щоденного гаманця. Через нього ви можете користуватися кредитними, дебетовими картками, отримати інформацію про банківський рахунок, картки програм лояльності. За оцінками експертів, 4,4 млрд споживачів будуть робити покупки за допомогою цифрових гаманців у 2023 році. Оплата за посиланням (Pay by Link) дозволяє компаніям миттєво створювати посилання на оплату онлайн, а клієнт сам вирішує, яким способом оплатити. На відміну від запуску вебсайту, впровадження Pay By Link не вимагає складної інтеграції чи технічних знань. Тому такий варіант оплати покращує швидкість і ефективність платежів, а також автоматизує ручні процеси та допомагає збільшити грошовий потік. Згідно з дослідженням Globalpayments, ця форма цифрових платежів зростає: з 2020 по 2021 рік кількість транзакцій збільшилася в 6 разів.

Звісно, що найбільш цікавий для мене сектор необанкінгу, адже один із головних активів фонду N1 – це необанк sportbank.

За результатами дослідження, кількість нових пропозицій стрімко зростає, необанки з'являються на нових ринках, частка ринку роздрібного банкінгу таких проєктів вже наздоганяє частку класичних банків. Зараз у світі налічується близько 400 необанків. Загалом, за даними 2021 року, обсяг індустрії складає $300 млрд. Згідно з опитуванням EY, 27% споживачів банківських послуг мають стосунки з необанками, причому найвищі показники спостерігаються в Азійсько-Тихоокеанському регіоні та Латинській Америці. Традиційні банки все ще зберігають перевагу у бізнес-сегменті.

Виділю дві головні тенденції:

  • Зросла популярність супераппів

Якщо раніше необанки були лише вебверсією клієнтських інтерфейсів, наразі їх повністю витіснили мобільні застосунки. Щоб збільшити зростання LTV клієнтів, необанки пропонують нові сервіси, не всі з яких пов’язані з банкінгом, що перетворює застосунки на супераппи (superApp). Це мобільний або вебдодаток, який може надавати різноманітні послуги, включаючи обробку платежів та фінансових транзакцій, фактично стаючи всеосяжною автономною онлайн-платформою для торгівлі та спілкування, яка охоплює багато аспектів особистого та комерційного життя.

Найскладніші супераппи, як WeChat і Alipay у Китаї, об’єднують месенджер (подібно до WhatsApp), соціальні медіа (подібні до Facebook), ринкові майданчики (як eBay) і служби (як Uber). Одна програма, один вхід, єдиний користувацький досвід практично для будь-якого продукту чи послуги, які можуть бути потрібними клієнтам. В перспективі це може допомогти розв'язати проблему децентралізації поточної екосистеми та задовольнити загальне бажання споживачів мати послідовну, безпечну та безперебійну взаємодію в усіх сферах їхнього життя.

  • BNPL масштабується

Компанії та інтернет-магазини не перший рік пропонують клієнтам розстрочку для великих покупок. А оплата покупок за допомогою адаптованих, гнучких планів навіть на невеликі суми, відома як BNPL (buy now pay later – "купуй зараз, плати потім"), стала однією з головних платіжних тенденцій року. Згідно з опитуванням Global Payments, 65% продавців планують додати BNPL як спосіб оплати у 2022 році. Від Affirm і Apple до PayPal і Zip, обсяг транзакцій BNPL наразі оцінюється щонайменше в $100 млрд. Прогнозую, що дана технологія матиме попит у перспективі. Згідно з дослідженням RBC Capital Markets, онлайн-пропозиції BNPL підвищили середній чек на 30-50% і збільшили частку клієнтів, які зрештою зробили покупку. Відзначу, що в Україні BNPL давно і активно впроваджується. Ми, як завжди, на вістрі інновацій та нових маркетингових рішень. Зокрема, наш sportbank пропонує два зручних сервіси, які дозволяють купувати товари за BNPL (або ж простими словами – у розстрочку): "Проста розстрочка" чи "Плати частинами".

І на останок: рекомендую ознайомитись зі дослідженням повністю. Зробити це можна за посиланням.