Розділи
Матеріали

Екс-суддя Конституційного суду: застосування РНБО закону "Про санкції" не може порушувати конституційні права і свободи

Також Шевчук зазначив, що "суб'єкти права, на яких держава накладає санкції, як правило, не позбавляються конституційного права на судовий захист".

Для запобігання можливого свавілля закон про санкції слід застосовувати в контексті мети його ухвалення. Інакше в коло суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність, може випадково потрапити будь-хто. На це звернув увагу в коментарі "Закон і бізнес" екс-суддя Конституційного Суду (2014-2018 рр.), доктор юридичних наук Станіслав Шевчук.

Він зазначив, що для належного застосування цього закону повинна існувати стійка практика Верховного Суду. У ній необхідно "чіткіше конкретизувати коло суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність, і критерії власне діяльності, що підпадають під дію цього закону".

Також Шевчук зазначив, що "суб'єкти права, на яких держава накладає санкції, як правило, не позбавляються конституційного права на судовий захист". Крім того, вони мають право на конституційну скаргу, враховуючи оскарження до Конституційного Суду саме цих нечітких положень закону про "суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність". За його словами, "тут доречним буде застосування ч. 3 ст. 89 закону про КС, якщо суди загальної юрисдикції витлумачать це положення таким чином, який не відповідає Конституції".

"Застосування закону "Про санкції" не може порушувати або нівелювати конституційні права і свободи, зокрема право власності та право на судовий захист", — зазначив колишній суддя КС. І нагадав, що загальні критерії обмеження конституційних прав і свобод встановлене, зокрема, у ст. 64 Конституції.

Також вони розвинені через усталену практику КС і системно викладені в рішенні від 1.06.2016 №2-рп/2016. Зокрема, у цьому рішенні зазначено, що "обмеження щодо реалізації конституційних прав і свобод не можуть бути довільними і несправедливими, вони повинні встановлюватися виключно Конституцією і законами України, переслідувати легітимну мету, бути зумовленими суспільною необхідністю досягнення цієї мети, пропорційними та обґрунтованими, у разі обмеження конституційного права або свободи законодавець зобов'язаний ввести таке правове регулювання, яке дасть можливість оптимально досягти легітимній меті з мінімальним втручанням у реалізацію цього права або свободи і не порушувати суттєвий зміст такого права".

"Тому застосування закону про санкції необхідно здійснювати з урахуванням цих конституційних критеріїв", — підсумував він.

Довідка:

Стаття 64 Конституції гарантує, що конституційні права і свободи людини та громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією. Окремі обмеження прав і свобод можливі лише в умовах воєнного або надзвичайного стану із зазначенням терміну дії цих обмежень.

З огляду на, що в Україні офіційно не введений ні військовий, ні надзвичайний стан, це по суті унеможливлює введення обмежень конституційних прав і свобод.