Розділи
Матеріали

Нельотна історія. Що буде з авіацією України після зупинки польотів у Білорусь

Наталія Богута
Фото: naviny.belsat.eu | Белавіа в Україні більше не літає

Для Белавіа новини однозначно погані. А як позначиться скасування рейсів на українській авіації — авіакомпаніях, цінах і пасажирах? Фокус розбирався, чим обернеться заборона на авіасполучення Україна Білорусь.

Кабмін поставив на стоп перельоти в Білорусь, заборонені також транзитні польоти в її повітряному просторі. Як заборона рейсів позначиться на українських авіакомпаніях, цінах і пасажирах?

За рішенням уряду, підготовленого за дорученням президента Володимира Зеленського, з 26 травня Україна зупинила авіасполучення з Білоруссю. Крім зупинки перельотів між країнами забороняється і транзит, тобто польоти в повітряному просторі сусідньої країни.

"Держприкордонслужба отримала дозвіл припинити оформлення пасажирів, які прямують з Білорусі або в Білорусь, у митних пунктах аеропортів", — повідомив премʼєр-міністр Денис Шмигаль. У Мінінфраструктури кажуть, що зараз у центрі уваги — безпека пасажирів.

"Події в Білорусі стали міжнародним прецедентом. Нашим пріоритетом є безпека пасажирів та авіації. Першочергове завдання — оперативна організація всіх заходів у суворій відповідності з міжнародним і національним законодавством. Україна готова надати максимальну підтримку державам і приватним компаніям у процесі перебудови маршрутів через наш повітряний простір", — зазначає міністр інфраструктури Олександр Кубраков.

Для "Белавіа" новини погані

Україна — не єдина країна, яка виходить із повітряного сполучення з Білоруссю після інциденту з літаком Ryanаir та наступного затримання його пасажира журналіста Романа Протасевича. Станом на 26 травня це ж зробили Литва, Франція і Великобританія. Великі авіаперевізники зупинили рейси в цю країну, серед них KLM, Lufthansa, LOT, Wizz Air, Air Baltik. 25 травня ЄС заборонив білоруській авіації літати над територією Євросоюзу.

Від введених із боку України санкцій насамперед втрачає авіакомпанія "Белавіа", яка на тиждень здійснювала 65 рейсів між Україною і Білоруссю. За даними держпідприємства "Украерорух", компанія здійснювала рейси з Мінська до Києва, Одеси, Львова, Харкова та Запоріжжя. За даними авіаекспертів, це приблизно 11% всього трафіку "Белавіа". У компанії в терміновому порядку почали звільняти співробітників, багатьох відправляють у відпустку без збереження зарплати, — про це Фокусу розповіли декілька авіаекспертів. Виданню РБК у Белавіа повідомили, що "в ситуації, яка склалася, скорочення зарплат, оголошення простою чи оптимізації кількості персоналу — неприємні, хоч і закономірні кроки". Втім, "масові скорочення не розглядаються", — вiдзначили в авіакомпанії.

Белавіа призупиняє польоти в Україну. Рейси до Києва, Львова, Одеси та Харкова скасовуються до 31 серпня. Пасажири зможуть повернути повну вартість квитків без штрафів або змінити дату вильоту.
Фото: dc-booking.belavia.by - скриншот

Скасування рейсів: плюси і мінуси для України

Крім "Белавіа" фінансові наслідки зупинки польотів неминучі для однієї української авіакомпанії — запорізької "Мотор Січ". Чотири рази на тиждень вона здійснювала для "Белавіа" рейси за маршрутом Запоріжжя — Мінськ. Тепер заробітку на такому кодшерінгу (спільні рейси двох і більше авіакомпаній) у "Мотор Січ" не передбачається.

Авіакомпанія "Мотор Січ" скасовує рейси Запоріжжя — Мінськ

Авіаексперти вважають, що зупинка рейсів "Белавіа" негативно позначиться і на доходах держпідприємства "Украерорух".

"Над територією Білорусі проходило всього кілька повітряних шляхів, це не буде істотно впливати на вартість перельоту для українців. Вагомішим стане припинення отримання доходу від "Белавіа" за навігаційні послуги, які надавав "Украерорух" на території України", — каже Алла Пономарьова, керівниця корпоративного департаменту компанії "Авіаліга".

Утім, "Украерорух" може не втратити, а наростити прибуток за рахунок зростання трафіку над Україною після заборони польотів над Білоруссю.

"Можливе падіння доходів компанії "Украерорух" унаслідок зменшення транзитного авіатрафіку Північна Європа — Близький Схід, але також можливе збільшення доходу від транзиту Захід — Схід, який частково може рости за рахунок закритої Білорусі", — зазначає авіаексперт Антон Бобрешов.

"Демократичні цінності повинні відстоюватися будь-якими засобами, ми з цим згодні. Але також логічно було б і компенсувати аеропорту зменшення пасажиропотоку і прибутку. З точки зору бізнесу — для нас це велика втрата".

Голова ради директорів аеропорту Денис Костржевський в ефірі "Україна24"

Про падіння доходів через зупинку авіасполучення з Білоруссю говорять і в українських аеропортах. Глава ради директорів аеропорту "Київ" ім. Сікорського Денис Костржевський вважає, що заборона на польоти з України в Білорусь призведе до зниження пасажиропотоку і доходів цього аеропорту на 10%. За його даними, в травні аеропорт очікував 3-4 тис. пасажирів із Мінська, тоді як до карантину їх щомісячний потік становив 10-12 тис., а на піку — до 15 тис. пасажирів.

Аеропорт "Київ" втрачає 10% доходів
Фото: wing.com.ua

Квитки і маршрути

Ключові наслідки для авіакомпаній в звʼязку із забороною на польоти в повітряному просторі сусідньої країни — це збільшення часу перельоту з України у Вільнюс, Гельсінкі, Ригу. За словами авіаційного експерта Богдана Долінце, частка палива в структурі вартості авіаквитка становить 50%, і подовження перельотів позначиться на вартості квитків.

"Істотним таке подорожчання не буде, приблизно €10-20 на квитку. При цьому я не очікую, що за іншими європейськими напрямками ціни якось зміняться у звʼязку з припиненням транзиту над територією Білорусі", — зазначає він. В авіакомпаніях України підтверджують, що деякі перельоти стануть довшими.

"Зараз у мережі напрямків SkyUp над територією Білорусі проходять рейси до Фінляндії Київ — Гельсінкі — Київ і Київ — Турку — Київ. Усі ці польоти здійснюватимуться, як і було заплановано, але через повітряний простір України і країн ЄС. При цьому тривалість перельоту незначно збільшиться", — повідомили в SkyUp. МАУ ж зазначає, що на маршрутах до Вільнюса і Гельсінкі обліт Білорусі стане причиною додаткових 40 хв. льотного часу, відповідно і витрат на авіапаливо. Втім, там кажуть, що підстав для подорожчання квитків не бачать.

Окреме питання — який аеропорт стане хабом і перетягне на себе транзитний потік пасажирів у напрямку ЄС — Росія, а також Україна — Росія. Експерти впевнені: замість "нельотного" Мінська хабом може стати Варшава. Але є й інші варіанти.

"Потенційні хаби — це аеропорти Кишинева, Варшави і навіть Стамбула. Втім, останній лише після відновлення сполучення між Туреччиною та РФ", — говорить Богдан Долінце.