Розділи
Матеріали

Таких нема ніде у світі: унікальні давньоримські артефакти, знайдені в Україні, вдалося врятувати

Ася Небор-Николайчук
Фото: Національний музей історії України | Завдяки співпраці Офісу Генерального прокурора та Національної поліції України вдалося повернути унікальні артефакти

Офіс генпрокурора та Національна поліція запобігли продажу унікальних срібних злитків римської епохи. Ці артефакти є унікальними, оскільки мають особливість, яка ще не зустрічалася на жодних інших римських злитках.

Завдяки співпраці Офісу Генерального прокурора та Національної поліції України вдалося повернути унікальні артефакти — три срібні римські злитки, які уникнули нелегального продажу. Ці скарби, знайдені в Хустському районі Закарпаття, опинилися під загрозою, коли місцевий житель намагався продати один із них через інтернет, пише Національний музей історії України.

У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтеся, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!

З цього приводу Закарпатська обласна прокуратура відкрила кримінальне провадження, долучивши до розслідування обласне управління Національної поліції та оперативні підрозділи. Зважаючи на величезну культурну цінність злитків, розслідування перебувало під особливим контролем Офісу Генерального прокурора.

Під час обшуку в домі продавця виявили ще два срібні злитки. Експерти Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України та Національного музею історії України підтвердили їхню унікальність.

Кожен зі злитків, виготовлений із майже чистого срібла, важить 342 грами і має на собі відбитки монети римського імператора Костянтина Великого. Вони прикрашені штемпелями, якими карбували золоті соліди у місті Августа Треверорум на честь перемоги над франками.

Вважається, що такі злитки могли бути частиною традиції донату — імператорського дарунка військовим і службовцям, які отримували такі подарунки під час інавгурації імператора або інших значущих подій.

Генеральний прокурор Андрій Костін наголосив на унікальності цих артефактів, зокрема їхній культурній цінності для України та Європи. Він зауважив, що ці злитки є не лише частиною римської історії, але й символом спільної європейської спадщини й таких, донедавна, вдалося знайти всього кілька.

Костін звернув увагу на важливість боротьби з нелегальною торгівлею культурними цінностями. За його словами, кожен, хто допомагає викривати такі злочини, робить важливий внесок у збереження української культурної спадщини для майбутніх поколінь.

Тимчасовий виконувач обов’язків міністра культури та інформаційної політики України Ростислав Карандєєв висловив подяку всім, хто долучився до повернення артефактів, закликавши бути активними в збереженні культурних цінностей.

Генеральний директор Національного музею історії України Федір Андрощук зазначив, що протягом останніх років розкрито близько 70 кримінальних справ щодо незаконного обігу старожитностей, що свідчить про важливість такої роботи для збереження національної ідентичності.

На презентації повернутих злитків керівник Закарпатської обласної прокуратури Анатолій Ковальчук отримав подяку від Національного музею історії України за швидке реагування та вагомий внесок у повернення артефактів. Наразі дослідники працюють над вивченням злитків, які поки не експонуються в музеї.

Такі артефакти, з відбитками монетних штемпелів є лише у трьох музеях: музеї римського міста Аугуста-Рауріка у Швейцарії, історичному музеї Ганноверу в Німеччині та у Скарбниці Німецького ордену в Австрії.

Проте новознайдені злитки вирізняються серед усіх 90 знайдених раніше, оскільки це перший випадок виявлення злитків з відбитками обох сторін монет, аверсу та реверсу. Загалом відомо лише про 11 злитків з відбитками монетних штемпелів, а решта мають штемпель, що засвідчує майстерню та час карбування.

Раніше Фокус писав про озброєння королівського корабля, яке виявили археологи на дні Темзи. Саме на цьому кораблі міг загинути майбутній монарх у 1665 році.

Також ми розповідали про голову Зевса, яку недавно розкопали археологи на заході Туреччини. Ця частина статуї вразила дослідників майстерністю, яка наче оживлює скульптуру.