Розділи
Матеріали

Кам'яний зоопарк. Що означають малюнки на єврейських цвинтарях

Дмитро Полюхович
Фото: з особистих архівів

Фокус починає цикл "Що я бачу", де буде вникати в суть українських пам'яток. Сьогодні ми вирушимо на Поділля і дізнаємося, чому на єврейських надгробках є не тільки леви і єдинороги, але і серп з молотом

Єврейські містечка-штетл, так яскраво описані Шолом-Алейхемом і Ісааком Бабелем, давно стали легендою. В середині ХХ століття Голокост забрав у небуття цілий світ зі своєрідними звичаями, історією, фольклором і власною мовою — справжня Українська Атлантида. Від зниклої цивілізації залишилися слова "пасок", "небога", "праска", "шахрай", "рада" і вираз "шляк би тебе трафив" — все це запозичення з ідиш. А ще — старовинні кладовища з врісшими в землю замшілими стелами-Мацева.

Кладовища — унікальні пам'ятки історії. Вони дивують як старовиною (часом зустрічаються надгробки XVI століття), так і найтоншим різьбленням по каменю.

У туриста, який вперше потрапила на древній кіркут, зазвичай виникають два питання: як вони змогли таке вирізати, і що все це означає. Навіть більшість сучасних євреїв не мають уявлення, для чого тут весь цей "зоопарк" і інша таємнича символіка.

Як "лабораторний матеріал" ми використовуємо надгробки (на івриті "Мацева", множина — "мацевот") кладовища в Сатанові Хмельницької обл. — одного з найцікавіших і древніх не тільки в Україні, але і Східній Європі в цілому. Тут є мацеви XVI століття, але основна маса надгробків датується від початку XVIII століть до межі XVIII-XIX ст. А деякі приклади ми візьмемо з інших куточків Поділля — Городка та Мурованих Курилівців.

Дизайн традиційного єврейського надгробка-мацеви сформувався до початку XVII ст. Це плоска плита, оформлена у вигляді порталу. Портал має двояке значення: це і ворота у Райський сад, і нагадування про зруйнований Храм. У самому порталі розміщується епітафія, а верхня частина символічних воріт в більшості випадків прикрашається різними зображеннями. Тут нагадаємо, що єврейська традиція забороняла зображати людей, тому інформація про покійного часто зашифрована набором символів. Барельєфи також відображали ставлення до потойбічного світу і виконували роль своєрідних оберегів.

Лев

Леви — найпоширеніші із зображень. Це цілком зрозуміло: лев є символом Іудеї і іудаїзму; він же прикрашає герб Єрусалиму. В основному левів зображують попарно, як варту або як власників різних корон.

Якщо ж лев один, та ще й лежить в основі сюжету — з упевненістю на 99% можна стверджувати, що тут поховано людину на ім'я Арі (Аріель) або Лейб. Обидва ці імені, одне на івриті, інше на ідиші, перекладається як "лев". Для євреїв взагалі властиво прикрашати надгробки зображеннями тварин, відповідних імені покійного.

На більшості старовинних маців лев не особливо схожий на лева. Що цілком зрозуміло: мало хто з різьбярів бачив цю тварину не те що в житті, а хоча б на пристойному малюнку. Зображуючи царя звірів, різьбярі користувалися текстами рівностичних книг, де лев описувався як величезна собака з гривою, хвостом з пензликом і майже людським обличчям. Звідси і з'явилися леви, більше схожі на скуйовджених собак. Часто зустрічаються приголомшливі леви з людськими обличчями і сумно обвислими козацькими вусами.

Єдиноріг

Бій лева з єдинорогом — популярний кам'яний сюжет. Тут зашифровано очікування приходу Машиаха, царя-месії. Після смерті легендарного царя Соломона (близько 928 м до н.е.) єврейська держава розкололося на північну і південну частини. У південній Юдеї виявилися коліна Ієгуди і Біньяміна, а щоб десять колін, які залишилися склали населення північного царства Ізраїль. Мешканці півночі і жителі півдня довго ворогували і вели криваві міжусобні війни, поки в 721 р до н.е. ассірійський цар Саргон II не підкорив ослаблених міжусобиць сіверян і не викрав всіх його жителів в рабство. З того часу ці десять колін Ізраїлю вважаються "загубленими".

Боротьба лева (уособлення Іудеї) і єдинорога (уособлення Ізраїлю) нагадує про давню війну Півночі і Півдня і натякає про майбутній прихід Машиаха, після чого це протистояння закінчиться, 10 загублених колін знайдуться, і єврейський народ знову об'єднається.

Нерідко зустрічаються і просто єдинороги, переважно мирно відпочиваючі. Сплячих єдинорогів традиційно зображували на могилах дівчат — тут вони символізують чистоту і невинність покійної.

Олень

Якщо рогатий красень — центральна фігура барельєфа, можна сміливо судити, що перед вами могила чоловіка на ім'я Гірш-Цві (тобто, Олень). Також цих тварин часто зображували на надгробках людей на ім'я Нафталі — так звали засновника одного з колін Ізраїлевих, символом якого є олень. У єврейській традиції це тварина також символізує швидкість при виконанні звітів Тори. Зокрема, в талмудичному трактаті "Пірке Авот" сказано: "Будь швидкий як олень в служінні Всевишньому". У цьому випадку зображення оленя символізує ще й праведність покійного. Зустрічається і лань — її часто зображували на могилах дівчат.

Заєць

Поголів'я куцехвостих ненабагато поступається популяції кам'яних левів і оленів. На перший погляд, це дивує, адже в іудаїзмі заєць — тварина абсолютно некошерна. Але у цьому випадку мова йде не про рагу з заячини, а про символізм: обігрується легендарне заяче боягузтво. Правда, зайці символізують не просто страх, а Страх Божий і трепіт перед Небесами, вказуючи на богобоязливість покійного.

Довговухі зустрічаються як самі по собі, так і в різних комбінаціях. Найпоширеніша — заєць в пазурах у орла. Орел символізує Бога, заєць — богобоязливу людину, все разом — богобоязливу людину, яка віддала себе в руки Господа. Крім того, орел символізують ангела смерті, що відносить душу покійного на небеса.

Найцікавіший заячий сюжет — головоломка з трьома втікачами по колу звіряток. Такі надгробки — рідкість, зустрічаються тільки в Сатанові і сусідніх Городку і Смотричі (все — Хмельницька обл.). На перший погляд, кожен заєць тут звичайний: чотири лапи, куций хвіст, два довгих вуха. Але водночас кожен з зайчиків абсолютно безвухий — його вуха належать сусідам!

Сюжет цей — поліконфесійний. Спочатку він з'явився в стародавньому буддистському печерному монастирі Цяньфодун приблизно в VI ст. н.е. Зайці, які біжать по колу в буддистської традиції втілюють нескінченність, біг часу і реінкарнацію душі. Крім того, утворений вухами трикутник символізує триєдність Неба, Землі і Людини. Пізніше це зображення перекочувало в ісламське сакральне мистецтво, далі — в християнське, де цей символ став втіленням Святої Трійці. Наприклад, в готичному соборі німецького Падерборна троє косих прикрасили одне з вікон — "вікно трьох зайців" стало неформальним символом цього міста. В іудаїзмі зайці символізують ще й трьох Праотців — Авраама, Іцхака і Яакова.

Білка

З дрібних звіряток також популярні гризучі горішки білки. Вони символізують, що покійний все своє життя "гриз" мудрість Тори, щоб витягнути назовні її сокровенні таємниці.

Ведмідь

Як і інша живність, ведмедики часто зображуються на могилах тезок — людей на ім'я Дов-Бер (Ведмідь). Ведмежі сюжети мають і значення, аналогічне битві лева і єдинорога — очікування приходу Машиаха. Зустрічаються зображення ведмедів з роз'єднаними пагонами в лапах: тут гілки символізують 12 колін Ізраїлю, які з'єднаються воєдино з приходом Месії. Втім, в деяких випадках ведмедик просто символізує душу покійного в Райському саду, вдихати аромат райських квітів (людей, нагадаємо, зображати заборонялося).

Вельми цікавий сюжет з двома ведмедями, що несуть величезне гроно винограду. Це — сімволіческое зображення розвідників, відправлених до Краю ханаанського, та які принесли звідти гроно винограду, настільки величезне, що її несли на жердині двоє людей.

Спочатку цей сюжет набув поширення в християнстві. Тут перший ведмідь символізував Старий Завіт і іудаїзм, другий — християнство, ну а жердина з виноградом — розп'ятого Христа, що об'єднує Старий і Новий Заповіти. У єврейській традиції сенс цього сюжету дещо інший: як виноградне гроно стала символом частки врожаю єврейського народу в Землі Обітованої, так само і покійний може розраховувати на свою частку землі в Ерец Ісраель після приходу Месії.

Вовк

Найчастіше цей хижак — центральна фігура барельєфа. Останнє зовсім не означає, що покійний був злим і кровожерливим, просто його звали Вольф (Вовк). Зустрічаються також вовки, які тримають у пащі видобуток — птахів, ланей або іншу дрібноту. У цьому випадку вони символізують ангелів смерті, вирвали душу покійного. Подібний сюжет зображували на могилах людей, які померли насильницькою смертю.

Лисиця

Як і в казках, лисиця символізує гострий розум покійного. А ще — душу серед райських кущів. У більшості випадків вся дрібна живність — лані, зайці, лисиці, олені, птахи — зображуються сховавши носи (дзьоби) в символічні зображення райських кущів, як би вдихаючи аромат квітів. Пояснення просте: згідно талмудичних трактатів, душі померлих проводять час, насолоджуючись п'янким ароматами Райського саду. На Мацева на фото зверху від ведмедя зображені зайці, знизу — лисиці.

Орел

Туристів дивують двоголові орли, які міцно асоціюються з Росією. Але єврейський орел не має нічого спільного ні з Московією, ні з Австрійською імперією. Та й оселилися тут ці птахи, коли і Московія, і Австрія ще були далеко за кордоном. В даному випадку всі орли — що звичайні, що двоголові — символізують Бога. У разі ж "двоголовості" маємо натяк на дуалістичну сутність Божества.

Лелека

На івриті цей птах називається "хасида" і має один корінь з "хасідус" (праведність). Зображення лелеки на надгробку ніби натякає на праведність покійного. Лелеки зустрічаються як самі по собі, так і зі змією в дзьобі, що символізує перемогу добра над злом. До речі, змії — теж часті мешканці кам'яного зоопарку: вони символізують смерть.

Птахи

З дрібних птахів найчастіше зустрічаються голуби і горлиці, але бувають і співочі пташки. Найчастіше перната дрібнота прикрашає жіночі надгробки. Символізм тут зрозумілий: жінка — берегиня сімейного гніздечка. Крім того, птахів зображували на могилах жінок, що носили імена Фейга або Ціппора (пташка). Але зустрічаються вони і на чоловічих надгробках. Наприклад, голуб прикрашає пам'ятники людей, яких звали Іона (голуб).

Руки

Зображення на надгробках чітко вказують і на походження покійного. На багатьох пам'ятках можна побачити зображення складених особливим чином рук. Таким жестом жерці Храму раніше благословляли народ. Таке зображення означає, що це могила Когена — нащадка первосвященика Аарона. Нагадаємо, що згідно із Законом службу в Храмі могли виконувати лише нащадки Аарона (брата Мойсея).

На кладовищі зустрічається інший варіант рук — в процесі обмивання, або просто рукомийна приналежність — глечик, чаша, таз, рушник. Це могили Левитів: вони, як і Когени, були служителями Храму, але рангом трохи нижче. Саме Левити під час поневірянь пустелею несли Ковчег Заповіту. В їх обов'язок також входило зливати воду на руки жерців під час ритуального обмивання — що і зафіксовано на барельєфах.

Пʼятисвічник

Найчастіше (але не завжди) пʼятисвічник прикрашає жіночі надгробки. Він виступає символом жіночого благочестя — в обов'язок жінки входить запалювання свічок на Шабат і свята.

Зірка Давида

Найвідоміший єврейський символ — шестикутна Зірка Давида. вона ж Маген Давид. На старій частині Сатановського кладовища (XVI — XVIII ст.) Вона практично не зустрічається: як суто єврейський символ зірка отримує популярність тільки з другої половини XIX ст.

В Сатанові лише один старий надгробок прикрашено Маген Давидом — могила Авраама-Давида Бабад. Зірку тут утримує парочка левів, в центрі неї — дата: 5536 рік (1774 або 1775 г.). Це один з найстаріших у Східній Європі надгробків, прикрашених шестикутною зіркою. Більш того, Маген Давид тут є центральною фігурою надгробку, що взагалі не характерно для XVIII ст. Шестикутна зірка тут служить ні символом єврейства, як на більшості пізніх надгробків, а своєрідним оберегом, що охороняє душу покійного і саме поховання від злих сил.

Радянська символіка

Якщо говорити про зірки-обереги, то варто трохи відволіктися від Сатанова. Цього літа на протилежному кінці Поділля, в селищі Муровані Курилівці (Вінницька обл.) Автор виявив традиційні єврейські надгробки, що викликали ажіотаж серед фахівців в області некрополістики. Могилу якоїсь Сари бат р. Шмуель (Сари дочки рабина Шмуеля) на прізвище Хаселева, яка померла в 1937 р, прикрашає п'ятикутна комуністична зірка! Поруч виявилася ще одна "зоряна могила" того ж періоду.

І вже зовсім сенсація в області єврейської некрополістики — на тому ж цвинтарі є абсолютно традиційна Мацева, але прикрашена серпом і молотом! Вона теж відноситься до 1930-м. Серпасто-молоткастий пам'ятник теж належить жінці, про що свідчить напис "жінка важлива" (інша частина напису прихована землею і барвінком). Формулювання "жінка важлива" — класичний початок традиційної жіночої епітафії, починаючи з найдавніших часів.

Звідки така пристрасна до комуністичної символіки? Пояснення криється як у даті (1937), так і в географії Мурованих Курилівців (на самому кордоні з тодішнім королівством Румунія). На 1937 р припадає пік першої в СРСР державної антисемітської кампанії. У цих умовах місцевому євреєві легко було загриміти в ГУЛАГ, а то і під розстріл як "румунському шпигунові". Звідси і настільки демонстративна лояльність. У цьому випадку що зірки, що серп і молот теж грали роль оберегів — правда, не стільки для мертвих, скільки для живих.