Розділи
Матеріали

Кожна п'ята сигарета в Україні продається нелегально, втрати бюджету 15,5 млрд грн — гендиректор JTI Україна

Фото: З відкритих джерел | Цигарки

Частка нелегальних цигарок на ринку України до листопада 2021 року зросла на 2,3 п. п. порівняно з показниками серпня — до 20,4% з 17,1%, тим самим оновивши максимальні за десятиліття показники, при цьому переважну більшість нелегального ринку склав вироблений в Україні контрафакт і продукція для Duty Free. Про зростання нелегального ринку цигарок розповів генеральний директор тютюнової компанії "JTI Україна" Пол Голловей агентству "Інтерфакс-Україна" в четвер, посилаючись на дані дослідження інституту "Kantar Україна", які йому доступні.

"Ми дуже стурбовані цими показниками. Частка контрафакту та нелегального Duty Free за останній рік зросла в рази. Причому ця продукція виробляється на території України. Нелегальний ринок відібрав п'яту частину всього тютюнового ринку України, завдаючи збитків як легальним законослухняним виробникам, так і бюджету країни. Бюджет України не отримав 15,5 млрд грн податків, які зараз, під час загострення зовнішньополітичної обстановки, були б дуже доречними", — констатував гендиректор тютюнової компанії.

Він нагадав попередні підсумки дослідження "Kantar Україна", згідно з якими частка нелегальних цигарок в Україні за останні п'ять років збільшилася з 1% у 2016 році до 12,8% у лютому 2021 року, 15,0% — у травні та 18,1% у серпні, досягнувши рекордних за десятиліття 20,4% у листопаді минулого року. Крім того, наприкінці 2019 року цей показник становив 6,6%, а в серпні 2020 року – 6,9%, з чого випливає, що поширеність контрафактних сигарет найінтенсивніше зростала у 2021 році – на 7,6 п. п.

"Ми ще три роки тому попереджали про те, що нелегальний ринок сигарет зростатиме, коли помітили тенденцію зростання. Зараз ми розуміємо, що він зростатиме й надалі, оскільки, згідно з дослідженням "Kantar Україна", різниця в ціні між легальними та нелегальними сигаретами збільшується з кожним роком, і ця різниця збільшуватиметься й надалі, тому що акцизи на цигарки щороку зростають на 20%, а отже, зростають і ціни на продукцію легальних виробників", — пояснив Голловей.

Він уточнив, що легальний тютюновий бізнес робить усе можливе в межах компетенції, щоб змінити ситуацію, у тому числі проводить інформаційні кампанії про шкоду нелегального обігу тютюнових виробів для бізнесу, суспільства та країни загалом.

Голловей розповів, що легальний тютюновий бізнес співпрацює з правоохоронними органами, ділиться з ними даними досліджень ринку сигарет і пояснює наслідки зростання на ньому частки нелегальних тютюнових виробів. Крім того, створено спеціальний сайт із інформацією про нелегальний ринок цигарок та інтерактивну карту, на якій кожен охочий може відзначити точки продажу нелегальної продукції. За його словами, це все, що бізнес може зробити для мінімізації нелегальної торгівлі, тоді як для ефективної боротьби з нелегальним ринком сигарет потрібні об'єднані зусилля бізнесу, суспільства та влади.

Голловей уточнив, що бачить політичну волю для боротьби з нелегальним ринком сигарет, але поки що не виконуються ефективні, дієві та конкретні кроки щодо боротьби з ним.

"Протягом кількох років існувала державна стратегія боротьби з нелегальним ринком тютюнових виробів, але вона, на жаль, так і залишилася декларацією намірів. Минулого року депутати зареєстрували законопроєкт про кримінальну відповідальність за контрабанду тютюнових виробів у великих розмірах, але він поки що так і залишився законопроєктом. Наприкінці року Національна поліція провела серію рейдів із закриття точок продажу нелегальних цигарок, але вони відкривалися на тому ж місці через тиждень", — розповів гендиректор "JTI Україна".

"JTI Україна" — один із найбільших виробників тютюнової продукції в Україні, входить до складу групи компаній Japan Tabacco Inc. (JTI). В Україні JTI представлена двома компаніями: АТ "Джей Ті Інтернешнл Компані Україна" (торговий дім, Київ) ц ПАТ "Джей Ті Інтернешнл Україна" (фабрика, Кременчук).

Найвідомішими брендами "Джей Ті Інтернешнл Україна" є Sobranie, Winston, Camel, Glamour і LD. Її продукція реалізується в Україні й експортується до 22 країн.