Розділи
Матеріали

Аргентина може передати Україні літаки Super Etendard: що собою являє штурмовик

Дмитро Лутович
Фото: Army Recognition | Палубний штурмовик Super Etendard

На думку експертів Super Etendard — безумовно перевірений у боях палубний літак, призначений для боротьби з кораблями. Однак ця техніка вже давно своє відлітала.

Аргентина розглядає можливість передавання Україні ударних літаків Super Etendard французького виробництва. Цю пропозицію, що перебуває на ранній стадії, було схвалено президентом Аргентини Хав'єром Мілеєм, однак для її реалізації потрібна підтримка Франції. Про перспективи отримання Повітряними силами ЗСУ цих машин йдеться в матеріалі The War Zone від 12 червня.

Штурмовик Super Etendard — перевірений у боях палубний літак від Dassault, відомий своїм протикорабельним потенціалом завдяки протикорабельній ракеті Exocet.

Ці дозвукові літаки використовувалися французькими ВМС до 2016 року, а після зняття з озброєння були придбані Аргентиною 2019 року. Але на озброєння ВПС так і не надійшли через ситуацію з катапультними кріслами, а точніше із зарядами до них.

Справа в тому, що заряди для катапульти виробляла британська Martin-Baker, а щодо Аргентини Велика Британія свого часу наклала збройове ембарго. Тому винищувачі все ще залишаються на військово-морській авіабазі Comandante Espora в південно-західній провінції Буенос-Айрес і фактично не потрібні аргентинським ВПС з оперативного погляду.

Згідно з повідомленням аргентинської газети Infobae, план передання п'яти винищувачів Super Etendard з Аргентини розробила міністерка закордонних справ Діана Мондіно і міністр оборони Луїс Петрі, після чого почалися переговори з французькою стороною.

План дістав підтримку на рівні уряду країни та президента Хав'єра Мілея, а також обговорювався на зустрічі у Вашингтоні між Мондіно і радником з національної безпеки США Джейком Салліваном і з представниками НАТО в Брюсселі.

Літак Super Etendard

Короткі характеристики та потенційне застосування Super Etendard

Французький штурмовик Super Etendard має такі базові ТТХ:

  • довжина — 14,31 м;
  • розмах крил — 9,6 м;
  • висота — 3,86 м;
  • площа крила — 28,4 кв. м;
  • вага порожнього — 6500 кг;
  • максимальна злітна вага — 12 000 кг;
  • силова установка — один турбореактивний двигун Snecma Atar 8K-50;
  • екіпаж — один пілот.

Як зазначили оглядачі Defense Express, літак Super Etendard є класичним представник авіації 60-х років. Машина оснащена безфорсажним двигуном на 49 кН, який забезпечує швидкість до 1205 км/год.

Основною спеціалізацією Super Etendard є знищення кораблів противника. Для цього на штурмовику встановлено РЛС Agave від Thomson-CSF, яка дозволяє виявляти повітряні цілі на дальності до 30 км, а надводні цілі типу фрегат — на дальності до 100 км. Радар Agave безпосередньо інтегрований у прицільний комплекс протикорабельної ракети Exocet, що робить літак ефективним засобом боротьби з морськими цілями.

Оцінюючи потенційні можливості цієї машини, експерти поставили запитання, наскільки будуть корисні п'ять Super Etendard, які "об'єктивно давно відлітали своє і головна роль яких — боротьба з кораблями". Адже необхідно враховувати наявні проблеми в кількості льотчиків і техніків, а також логічне бажання не створювати в Повітряних силах ЗСУ зоопарк машин.