Приблизно 850 живих бортів: у якому стані бойова авіація РФ на третій рік війни, — аналітик
На думку польського оглядача Мацея Шопи, ПКС РФ відчувають кілька ключових проблем, серед яких велике зношення експлуатованої техніки, а також низькі темпи виробництва нових машин.
Президент України Володимир Зеленський на саміті НАТО у Вашингтоні заявив, що Росія щодня використовує проти України приблизно 300 бойових літаків. Ця заява привертає увагу до стану Повітряно-космічних сил (ПКС) Росії та їхніх реальних можливостей на сьогодні. Детально про боєготовність російської військової авіації розповів у своєму матеріалі польський оглядач Defence 24 Мацей Шопа.
Ефективність і стан літакового парку ПКС РФ
Порівняння стану боєготовності російських ПКС із силами НАТО показує значні відмінності. Тоді як середній рівень боєготовності F-16 у НАТО коливається від 40% (Греція) до 70% (США), російські повітряні сили демонструють нижчі показники через низку чинників, включно з недостатнім технічним обслуговуванням, корупцією та зношенням техніки.
Радянські та російські літаки мають менший ресурс нальоту, як порівняти із західними аналогами, що знижує їхню бойову ефективність, зазначає аналітик.
"У той час як американські бойові літаки будували із запланованим терміном служби 6 000–8 000 годин у повітрі, і наразі реалізуються програми зі збільшення цього терміну до 12 000 годин і більше, радянські, а потім і російські літаки, були розраховані на 4 000 (МіГ-29) або 5 000 (Су-27) годин нальоту", — стверджує Шопа.
До початку війни в Україні російський літаковий парк налічував приблизно 1200 машин. Однак багато з цих літаків наближаються до кінця свого життєвого циклу. Такі машини, як Су-24, Су-25, МіГ-31, МіГ-29 і Су-27 активно використовуються, але часто відчувають проблеми з технічним станом і модернізацією. Причому українські сили регулярно повідомляють про знищення російських літаків, що підтверджується відеоматеріалами і доповідями з місць.
Виробничі проблеми та втрати
Росія постає перед труднощами й у виробництві нових літаків. Так у 2022 році було поставлено 27 нових літаків, у 2023 році — 24, а за перші шість місяців 2024 року — лише шість нових машин. Це вказує на значні проблеми в авіабудівній галузі, пов'язані з нестачею сучасних компонентів і санкціями.
Польський аналітик із посиланням на дані інженера аналітичного центру RAND Corporation Майкла Бонерта підкреслює, що тільки через експлуатаційне зношення росіянам доведеться вивести з експлуатації приблизно 60 бойових літаків цього року. І це все без урахування збитих і знищених українськими силами російських літаків на своїх базах.
Річ у тім, що тільки за перші шість місяців цього року українська сторона опублікувала докази повного знищення 12 літаків. До цього числа можна додати знищення двох літаків раннього попередження А-50.
Отже, на сьогодні реальна чисельність російського бойового авіаційного парку становить майже 850 літаків. З них приблизно 340–360 машин вважаються відносно сучасними. Втрати від бойових дій і зношення техніки, а також недостатнє виробництво нових літаків, послаблюють можливості російських ВПС.
Список літаків, що залишилися в строю, включає:
- Стратегічні бомбардувальники — 59 літаків Ту-22М3, приблизно 50 Ту-95 і 17 Ту-160 (загалом 126 машин).
- Багатоцільові літаки — Су-30СМ/СМ2 (приблизно 120 машин).
- Фронтові бомбардувальники — Су-34 (110–120 машин).
- Винищувачі четвертого покоління — Су-35С (100–110 машин).
- Винищувачі п'ятого покоління — Су-57 (десяток машин).
- Нові винищувачі МіГ-35 — (шість машин).
- Винищувачі-перехоплювачі — МіГ-31 (80–90 машин).
- Штурмовики — Су-25 (майже 160 машин).
- Старі, частково модернізовані — Су-27 (приблизно 100 машин).
"Ці цифри свідчать про те, що Росія не тільки не змогла наростити свій скромний авіабудівний потенціал, але, схоже, він стає дедалі слабшим і слабшим", — підсумував Шопа.
Раніше повідомлялося, що Міноборони РФ показало кадри бойового застосування авіаційної бомби ФАБ-3000 з модулем планування і корекції, якими озброєні фронтові бомбардувальники Су-34.