Літак за $90 000 із роботом за штурвалом: як було атаковано завод "Шахедів" у РФ, — Forbes
Українські інженери встановили автономне управління на спортивний літак "Аеропракт А-22" і начинили його вибухівкою, вважають аналітики.
Український дрон зміг подолати понад 1000 км перш ніж досяг цілі в Татарстані — заводу з виробництва ударних безпілотників "Шахед". Аналітики Forbes припустили, що завдати удару Україні допоміг надлегкий спортивний літак українського виробництва "Аеропракт А-22".
Ймовірно, літак дещо модифікували, замінивши пілотоване управління на роботизоване, і начинили вибухівкою. Вони зробили висновок, що це був далеко не останній удар ЗСУ по тилах Росії, враховуючи той факт, що українці можуть переобладнати А-22 на безпілотник-камікадзе. Також із плюсів вони назвали місцеве виробництво — літак не потрібно десь закуповувати і чекати поставок, а також його відносно невисоку ціну за його можливостей — 90 тисяч доларів США.
Дрон на базі А-22, здатний пролетіти 1000 км, будучи непоміченим російською системою ППО, і здатний доставити з високою точністю потенційно десятки кілограмів вибухівки, коштує лише трохи дорожче, ніж одна протитанкова ракета Javelin американського виробництва, але ж їх ЗСУ застосовують у великих кількостях. Масштабувати виробництво БПЛА на базі А-22 цілком можливо, тому експерти очікують, що в майбутньому на РФ чекають нові атаки.
Видання зазначає, що літаки А-22 продаються в США. Так, компанія Leighor Aircraft з Аризони на своєму сайті написала: "Якщо ви шукаєте міцний літак, яким легко керувати, який володіє приголомшливими характеристиками на коротких дистанціях польоту, але водночас здатний розвивати крейсерську швидкість понад 95 вузлів і водночас (законно) перевозити гарний вантаж — ви потрапили за адресою!".
Аналітики не знають точно, як саме українським інженерам вдалося переобладнати А-22 на дрон-камікадзе, але вони припускають, що це могло бути зроблено за допомогою набору сервоприводів і комп'ютерного управління. Саме такі методи застосували 2019 року інженери ВПС США, коли переробляли під безпілотник літак Cessna 206 1968 року випуску.
"Система "хапає" штурвал, натискає на кермо напряму і гальма, керує дросельною заслінкою, маніпулює перемикачами і зчитує показання приладів так само, як це робить пілот, — пояснили в дослідницьких лабораторіях ВПС. — Система також використовує датчики, як-от GPS та інерціальний вимірювальний блок, для ситуаційної обізнаності та збору інформації. Комп'ютер аналізує цю інформацію, щоб ухвалити рішення про те, як найкраще керувати польотом".
З огляду на все, з "Аеропракт А-22" зробили повільну крилату ракету. І з урахуванням вартості інтегрованих систем автоматичного управління та корисного навантаження, цінник дрона А-22 може сягати кількох сотень тисяч доларів. Але все одно це дешевше, ніж крилата ракета "Нептун" українського виробництва, яка коштує приблизно 500 000 доларів. І це набагато дешевше, ніж крилаті ракети Storm Shadow вартістю 3 мільйони доларів, які Україна отримала від Великої Британії.
ВажливоБа більше, А-22 з дальністю польоту приблизно 1000 км набагато ефективніший за "Нептун" і Storm Shadow, дальність польоту яких становить лише 321 км. Але є і недоліки у БПЛА. Експерти вважають, що це низька швидкість: максимум 202 км/год, як порівняти з 965 км/год, які може видати Storm Shadow. Теоретично це робить безпілотник на базі А-22 вразливим для російської ППО. На практиці засоби протиповітряної оборони розкидані по всій величезній території Росії, тож у нових українських дронів достатньо місця, щоб маневрувати і завдавати ударів.
Раніше ми писали про те, що Україна начинила легкомоторний літак типу Cessna і атакувала завод дронів у РФ. Після удару по заводу "Шахедів" у Татарстані журналісти нагадали, що 1987 року німецький підліток на Cessna 172 приземлився на Красній площі. Радянські винищувачі попрямували до нього, але оператор наземного радара зафіксував літак як "дружній".