"Є ознаки узурпації влади": заява правозахисних організацій щодо санкцій проти громадян України

Фото: president.gov.ua

Правозахисники вважають, що Указ Президента України №140/2021 на основі рішення РНБО від 2 квітня 2021 року є не просто зловживанням владою, а має ознаки узурпації влади, адже Президент, порушуючи Конституцію України, присвоїв повноваження судової влади.

Related video

Застосування санкцій до громадян України, які проживають на підконтрольній українському уряду території, підриває фундаментальні принципи права, грубо порушує Конституцію і міжнародні угоди, ратифіковані Україною, несе серйозну загрозу правам і свободам людини, а також має ознаки узурпації влади у державі. Про це пише Харківська правозахисна група.

"За два місяці прийнято п'ять рішень РНБО щодо застосування санкцій, останнє — 2 квітня. Відомо про кримінальне провадження щодо фігурантів рішень про санкції, деякі з яких перейшли до стадії судового розгляду — наприклад, колишній президент Віктор Янукович і його оточення, колишні міліціонери, які зрадили присязі і служать в Росії або на непідконтрольній уряду території Криму і Донбасу. І в кожному рішенні, крім росіян і зрадників, присутні громадяни України та/або українські юридичні особи, які перебувають/працюють на підконтрольній уряду території. Стосовно них немає ніяких вироків суду, що набрали законної сили, або інших рішень, про це не повідомляється. Є тільки викривальні статті у медіа", — повідомляє група.

"Санкції є міжнародно-правовим механізмом політичного характеру, який застосовує одна держава проти іншої держави, її фізичних і юридичних осіб, оскільки іншого способу боротьби з її ворожим впливом просто немає. Застосування санкцій до власних громадян можливе тільки за умови, якщо вони живуть за кордоном або ховаються на тимчасово окупованих територіях України і держава вичерпала механізми залучення їх до відповідальності. Дії президента Зеленського — це не санкції в їх міжнародно-правовому розумінні, а директивне управління державою", — вважають правозахисники.

"Ні рішення РНБО від 2 квітня 2021 року, ні Указ Президента України №140/2021, яким це рішення було введено в дію всупереч статті 3 Закону "Про санкції", не містять ніяких підстав застосування обмежувальних заходів. На наш погляд, такі дії Президента Україна є незаконними і свавільними, адже вони створили ситуацію, при якій громадяни України були істотно обмежені у правах без будь-якого пояснення і обґрунтування", — пишеться у заяві.

"Звертаємо увагу, що жорсткі та репресивні заходи, спрямовані на обмеження прав людини, можуть бути прирівняні до "кримінальних звинувачень", виходячи зі змісту Європейської Конвенції з прав людини та основоположних свобод. Терміни "кримінальне обвинувачення" і "кримінальне правопорушення" є автономними у сенсі статей 6 (право на справедливий суд) та 7 (ніякого покарання без закону) Конвенції. Отже, в ситуації застосування таких заходів держава повинна забезпечити дотримання ряду гарантій, зокрема, ніякого покарання без закону, право на справедливий судовий розгляд судом, що встановлено законом, дотримання принципу презумпції невинуватості, право бути негайно і детально поінформованим про характер і причини обвинувачення, право на ефективний засіб правового захисту тощо. Однак, у ситуації із застосуванням санкцій жодна з цих гарантій не була дотримана.

Подібна ситуація недотримання керівництвом держави норм національного та міжнародного права може привести до негативних наслідків у вигляді фінансових і репутаційних втрат унаслідок рішень міжнародних судових інстанцій: держава буде змушена виплачувати за рахунок коштів платників податків компенсацію особам, щодо яких застосували санкції, а при піднятті на міжнародному рівні питання про застосування санкцій іноземними державами, над Україною постійно висітиме клеймо зловживання санкційними інструментами", — вважають у Харківській правозахисній групі.

"Ми підкреслюємо, що санкції не можуть служити інструментом залучення до юридичної відповідальності за вчинення кримінальних правопорушень, навіть якщо стосовно особи ведеться розслідування. Санкції не можуть підміняти кримінальну відповідальність, оскільки тоді принципи правосуддя будуть нівельовані політичною доцільністю, якою керуються органи виконавчої влади. Використання санкцій замість справедливого судового процесу означатиме руйнування демократичних засад нашого суспільства.

Указ Президента України №140/2021 на основі рішення РНБО від 2 квітня 2021 року є не просто зловживанням владою, а має ознаки узурпації влади, адже Президент, порушуючи Конституцію України присвоїв повноваження судової влади", — резюмують правозахисники.

Співголова Харківської правозахисної групи — Євген Захаров.

Виконавчий директор Регіонального центру прав людини — Анастасія Мартиновська.

Голова правління Центру громадянських свобод — Олександра Матвійчук.

Виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини — Олександр Павличенко.

Директор Українського інституту з прав людини — Євген Нєцвєтаєв.