Небезпечні погляди: як корпорації застосовують технологію Eye tracking, щоб дізнатися про нас все

айтрекінг використовується не тільки заради безпеки, а й заради заробітку
Фото: sociograph.info

Ще один вірний спосіб збору особистої інформації користувачів для просування товарів і послуг BigTech.

Related video

Технологія Eye tracking (айтрекінг) стає все популярнішою, відстежуючи, куди ви дивитеся і як ваші зіниці та райдужна оболонка реагують на безліч різних чинників. Примітно, що для збору даних не потрібно якогось особливого устаткування — досить камери і відео у форматі HD.

Автори серії книг IFIP (IFIP — Міжнародна федерація з обробки інформації) "Досягнення в галузі інформаційних і комунікаційних технологій" стверджують, що зібрані за допомогою айтрекінгу дані можуть розкрити досить багато інформації про людей. Наприклад: стать, вік, етнічну приналежність, масу тіла, особистісні якості, наявність/відсутність шкідливих звичок, емоційний стан, навички та здібності, страхи, інтереси і сексуальні переваги. Але це ще не все.

"Певні методи відстеження погляду, — йдеться в публікації, — дозволяють виявити деякі когнітивні процеси і можуть використовуватися для діагностики різних станів фізичного і психічного здоров'я".

Згідно з даними Grandview Research, "проаналізовані дані використовуються для вивчення безлічі психіатричних і неврологічних станів, таких як розлад аутистичного спектру, синдром дефіциту уваги та гіперактивності, обсесивно-компульсивний розлад, хвороба Паркінсона, хвороба Альцгеймера і шизофренія".

Як працює Eye tracking?

Система спостереження може бачити, в який бік ви дивитеся, щоб зрозуміти, на що конкретно ви дивитеся, але це далеко не все. Вона також відстежує тривалість фіксації погляду, швидкі і плавні рухи очей між фіксаціями, прискорення погляду і максимальну швидкість руху очей.

За допомогою айтрекінгу аналізується рух повік, спостерігаючи, наскільки широко відкриті очі, як часто людина моргає і як довго її очі залишаються закритими, коли вона це робить. Система помічає стан очних яблук, наприклад, почервоніння, ступінь сухості/вологості, може виміряти, наскільки розширені/звужені зіниці (а це, як відомо, показник збудження), відзначає колір очей і текстуру райдужної оболонки. Але не тільки повіки і очі знаходяться в компетенції айтрекера, а ще й рух брів, шкіра навколо очей та її колір, кількість та глибина зморшок, форма очей та ін.

Принципи роботи Eye tracking-систем

Біометрична ідентичність встановлюється за допомогою декількох факторів. Кольори та візерунки райдужної оболонки ока можна використовувати у цьому плані також, як і відбитки пальців. Враховуються і реакції зіниць, швидкість погляду і траєкторії, за якими очі стежать за рухом об'єкта. Розширення/звуження зіниць може говорити не тільки про фізичний стан людини, а й про її мозкову діяльніст. Наприклад, частота моргань корелює з рівнем дофаміну, що свідчить про цілеспрямовану, усвідомлену поведінку.

Рух зіниць може розповісти про головні особистісні риси людини — невротизм, екстраверсія, поступливість, сумлінність, а також цікавість. Якщо додати до цього аналіз міміки, то можна досить точно визначити емоції, такі як щастя, занепокоєння, радість, відраза, цікавість, нервозність, ворожість, страх, гнів, печаль, здивування та ін. Детальніше про це писало видання newatlas.com.

Дослідники відзначають, що далеко не завжди можна чітко визначити, про що конкретно говорить погляд тієї чи іншої людини, адже реакції можуть бути досить неоднозначними.

айтрекінг, віртуальна реальність Fullscreen
Технокорпорації вже сьогодні активно використовують eye tracking при створенні AR/VR-пристроїв
Фото: unsplash.com

Чим ризикують користувачі?

"Можна припустити, — пишуть автори видання, — що деякі компанії, що мають доступ до даних відстеження погляду з споживчих пристроїв, мають більші бази даних, досвід та фінансові ресурси, ніж дослідники. Facebook, наприклад, витрачає багатомільярдні бюджети на дослідження і розробки у сфері айтрекінгу, при цьому для користувача база соцмережі становить понад 2,3 млрд осіб".

Переваги такого типу технологій очевидні, особливо у поєднанні з віртуальною реальністю або технологією доповненої реальності. Пристрої і додатки можуть стати максимально персоналізованими і адаптованими до вашого поточного стану та інтересів. Айтрекінг, зокрема, дає маркетологам виняткові можливості для орієнтування, щоб зробити користувачів оптимально сприйнятливими до нових товарів та послуг.

Оскільки малоймовірно, що компанії добровільно відмовляться від використання або продажу особистої інформації, яка може бути залучена з уже зібраних даних, повинні бути сильні нормативні стимули і заходи контролю.

І, звичайно ж, миттєво працюючий зворотний зв'язок в рази підвищує можливості стежити за вами, маніпулювати і примушувати вас до здійснення покупок. Про конфіденційність даних доведеться забути, або дотримуватися свого права на приватність, не передаючи дані, а отже — не користуючись багатьма сервісами, без яких жити в сучасному світі стає все складніше і складніше.

У підсумку, при певному збігові обставин будь-який пристрій від будь-якого виробника, який здатен уважно стежити за вашими очима, може отримати про вас великий обсяг інформації.