Кабмін дозволив віддати порт Чорноморськ в концесію на 40 років в обхід Prozorro, — ЗМІ
Згідно з постановою №1613 від 9 грудня уряд тимчасово скасував обов’язкове використання Prozorro для проведення концесійних конкурсів щодо великих проєктів.
Раніше Порядок проведення концесійного конкурсу в електронній торговій системі передбачав, що з 1 січня 2025 року всі концесійні конкурси, включаючи публікацію документів, мали проводитися виключно за допомогою електронної торгової системи Prozorro. Своїм рішенням Кабінет Міністрів відстрочив початок дії цієї норми на два роки – до 1 січня 2027 року. Про це повідомляє Цензор.
Формально йдеться про загальну зміну правил для всіх великих концесійних проєктів: уряд може пояснювати її необхідністю «гнучкості» в умовах воєнного стану, складності угод державно-приватного партнерства та потребою залучати інвесторів на індивідуально узгоджених умовах. В постанові немає прямої згадки про порт Чорноморськ чи інші конкретні об’єкти.
Втім, саме підготовка 40-річної концесії терміналів порту Чорноморськ раніше критикувалася в медіа як непрозора. Експерти звертали увагу на закритість ключових параметрів, ризики «ручного» відбору інвестора та фактичне відсікання частини потенційних учасників. На цьому фоні відтермінування Prozorro виглядає як рішення, яке відкриває можливість провести цей конкурс без повноцінної електронної конкуренції та публічної підзвітності.
Таким чином, в одному з найбільш корупційно чутливих сегментів – довгострокових концесіях стратегічних активів – держава фактично відтерміновує обов’язкову роботу через Prozorro саме в той момент, коли вирішується доля одного з ключових українських портів.
Як повідомлялося, у програмі уряду Юлії Свириденко зазначалося, що Кабмін планує до грудня 2025 року оголосити конкурс на передачу в концесію контейнерного та першого універсального терміналів порту "Чорноморськ", а також визначитися з доцільністю окремого проєкту для поромного комплексу.
Зауважимо, що йдеться про 40-річну концесію двох терміналів із потенціалом до 760 тис. TEU та понад 5 млн тон вантажів на рік.