Культура джихаду. Про що співають терористи ІДІЛ

Фото: Reddit
Фото: Reddit

Впевненість у перемозі, жорстокість до ворогів і прославляння своєї держави — основні мотиви пісень ІДІЛ. Їх завдання — досягти слухачів, до яких важко достукатися за допомогою лекції або книги

Related video

"Скоро, дуже скоро кров проллється морем". Такими словами починається російськомовний нашид, випущений медіа-агенцією "Аль-Хаят" у 2015 році. Це агентство було створене "ІД" для виробництва і розповсюдження аудіоматеріалів на різних мовах. Нашид "Скоро, дуже скоро" — це квінтесенція ідеології цієї організації. У ньому є все: жорстокість, оптимізм, погрози смертю ворогам і обіцянка перемоги прихильникам, символізм і прославляння політичного проекту "ІД".

Що таке нашид?

Нашид — це релігійний гімн в ісламській культурі. Нашиди виконувалися під час паломництва в Мекку, в бою, на весіллях і в побуті. Виконувані виключно чоловічими голосами і без використання музичних інструментів, ці гімни століттями прославляли Аллаха, закликали до Ісламу й оповідали про великі події в історії мусульманської Умми. Але з кінця сімдесятих років XX століття виникає новий напрям у розвитку нашидів — джихадистські гімни. Поразка у війні з Ізраїлем у 1967 році, нова хвиля біженців із Палестини, початок джихаду в Афганістані і громадянська війна в Лівані, ланцюг трагічних подій і принижень породжує в середовищі найбільш радикальної частини мусульманської громади запит на радикальні рішення. В таких умовах нашиди набувають нового значення зброї пропаганди, аргументу в жорстокій політичній боротьбі.

"Ісламу потрібні Нашид, які б нагадували про славні часи минулого, записували подвиги сьогоднішнього джихаду і окреслювали шлях в майбутнє"

"Сьогодні нам потрібні революційні нашиди. Ісламу потрібні нашиди, які б нагадували про славні часи минулого, записували подвиги сьогоднішнього джихаду і окреслювали шлях у майбутнє". Так роль нашидів описували в 1980-х автори збірника Anashid ad-dawa al-islamiya (джерело — Behnam Said. Hymns (Nasheeds): A Contribution to the Study of the Jihadist Culture ).

Центральними темами в таких нашидах став джихад (звідси і назва цього напрямку), мучеництво, жорстокість ворогів і героїзм полеглих прихильників. Особливе місце займали нашиди на тему долі Палестини. З появою більш радикальних груп і організацій роль джихадистських нашидів посилювалася. Найвиразніше і найяскравіше значення гімнів у пропаганді терористів описав Анвар аль-Авлакі, громадянин США, один із лідерів "Аль-Каїди", вбитий у результаті удару американського дрона в Ємені в 2011 році. У своїй роботі "44 способи підтримати джихад" він вказав на те, що "хороші нашиди можуть поширитися так далеко, що можуть досягти слухачів, до яких дуже важко достукатися за допомогою лекції або книги. Нашиди дуже надихають молодь, яка є основою джихаду в будь-яку епоху. Нашид — важливий елемент у створенні "культури джихаду" ... Нашид треба більше фокусувати на справедливості і силі, ніж на мирі і слабкості. Нашиди повинні бути сильними і надихаючими, а не з елементами виправдання і жіночності ".

Авлакі, як і багато інших, усвідомив потенціал нашидів як інструменту пропаганди і, що не менш важливо, як засобу радикалізації своїх прихильників, спонукання їх до дій. Нашиди крутили в машині перед атакою брати Царнаєви, організатори теракту на Бостонському марафоні в 2013 році. Омар Матін, який розстріляв відвідувачів нічного клубу в Орландо в 2016 році, запоєм качав і слухав гімни "ІД".

І хоча нашиди у пропаганді використовуються багатьма терористичними організаціями протягом десятиліть (наприклад, агентство "Аль-Башаір", створене "Аль-Каїдою" на Аравійському півострові для випуску нашидів), саме "ІД" зробила свої гімни без перебільшення всесвітньо відомими хітами.

Нашиди "ІД"

На початку своєї історії "Ісламська держава" особливу увагу приділяла пропаганді. У далекому 2006 році керівники ще нікому не відомої "Ісламської держави Іраку" створюють своє перше медіаагентство "Аль-Фуркало". Мета його проста — використовувати і поширювати пропагандистські матеріали на території Іраку і за його межами. Своїх нашидів "ІД" спочатку не записували, використовуючи у відеороликах пісні саудівських муншідов (муншид — виконавець нашида).

Свій перший нашид вже у форматі "ІГІЛ" агентство "Аль-Фуркало" випустило в 2013 році. Військові успіхи організації в Сирії привернути до неї увагу аудиторії далеко за межами конфлікту. Цей успіх керівництво "ІДІЛ" вирішив закріпити в нових гімнах, тим більше що на той час серед іноземців, які влилися в ряди організації, було кілька професійних музикантів (найбільш відомий із них — німецький репер Дені Кусперт або Абу Тальха аль-альманах).

У серпні 2013 року створюється медіаагентство "Аль-Аджнад" для підготовки і випуску Нашид і цитат із Корану арабською мовою. У 2014 році "ІД" створює медіаагентство "Аль-Хаят", завдання якого — готувати аудіо- та відеопродукцію на різних мовах, насамперед англійською, німецькою, російською тощо. Всього за період із 2013 по 2017 рік ці медіа-агенції випустили понад 160 нашидів різними мовами (джерело — Jonathan Pieslak & Nelly Lahoud. The Anashid of the Islamic State: Influence, History, Text, and Sound).

Основні теми Нашид "ІГ" — залякування супротивників, заклик приєднуватися до джихаду, оспівування мучеників і обіцянку перемоги або нагороди після смерті

Основними темами нашидів "ІД" стали залякування своїх супротивників, заклик приєднуватися до джихаду, оспівування мучеників і обіцянка перемоги або нагорода після смерті. Основна мова більшості нашидів "ІД" — арабська, що говорить про пріоритетність саме арабомовної аудиторії для пропаганди. Текст нашидів "ІД" переповнений емоційними закликами, військової лексикою і символізмом. Всі ці "мечі", "леви", "битви" і "вороги" можна зустріти майже в кожному нашиді. Варто просто поглянути на назви гімнів, випущених медіаагентствами "ІД": "Ви були вільними", "Моя Умма, світанок з'явився", "О, серця зі сталі", "Розпали вогонь своїм мечем", "Моя держава непереможна", "Ми повстали, ми піднялися","Я не змирюся з життям у приниженні","Дзвін мечів","Караван Світла".

Але що дійсно притягує в цих гімнах навіть тих, хто не знає арабської мови, — це нестримний натиск. У ритміці, у словах, у тембрах голосів і їх комбінаціях криється якийсь магічний посил, що змушує раз у раз прослуховувати ці нашиди. Постійні повторення, помножені на римування традиційної арабської касиди, резонують із напругою самого співака, передає голосом сенс незрозумілого для неносіїв мови тексту. Все це ще виразніше видно, якщо порівняти нашиди "ІД" із таранами — піснями афганських талібів.

Картина стає повнішою, якщо прочитати переклад самих текстів нашидів. На закритих каналах у Telegram, пов'язаних з "ІД", були опубліковані переклади на російську мову серії популярних нашидів, випущених у різний час медіа-службою організації. У цих текстах всюди нестримний оптимізм, віра в свою правоту і перемогу та обіцянка розправи всім, хто проти проекту організації.

غزو الكماة لعصر ذل ينهه عزم الأسود وعصفهم زلزال

"Похід воїнів покінчить із приниженням, рішучість і твердість левів непохитна".

Особливе місце в текстах займає полярність, протистояння дихотомій — "вірянин" проти "невірного", "істина" проти "брехні", "приниження минулого" проти "тріумфу справжнього і майбутнього", "життя земне" проти "життя після смерті".

كنتم خير الورى في كل امر كيف اصبحتم عناوين البلايا .

"Ви були кращими з людей у всіх справах, як ви стали такими нещасними?"

Ще одна відмінна риса нашидів "ІД" — це впевненість у непереможності свого політичного проекту. Незважаючи на втрату територій, військові поразки в Мосулі, Ракку, Мараві і Сирті, "ІД" продовжує демонструвати завзятість не тільки на полі бою, а й у піснях.

دولتي باقية للعدا رامية, جندها يهتفون انها باقية.

"Моя держава залишиться, кидаючись на ворога, її воїни проносяться. Воістину, вона залишиться"

Заклик — також невід'ємна частина нашидів "ІД". Класичний маркетинговий call to action в інтерпретації авторів нашидів "ІД" набуває форму безкомпромісного твердження необхідності саме такої дії з боку слухача.

ها هو الدنيا تعجب اهلها من ذي الفعال

"Ось весь світ дивується Вам!"

فاضربوا غزوا وإرهابا ودفاعا للصيال

"Так бийтеся ж переможно і захищайте!"

"ІД" продовжує існувати й атакувати. Про це свідчать як офіційні звіти терористів, так і зведення новин із Сирії, Іраку, Єгипту, Кавказу. Перемогти цю організацію лише силовими методами неможливо, що чітко продемонстрував досвід боротьби з "Ісламською державою Іраку" в 2007-2008 роках. "ІД" — явище надзвичайно складне і комплексне, і боротьба з ним повинна ґрунтуватися на розумінні цього. Протидія пропаганді — один із ключових напрямків. Але перш ніж боротися з нею, потрібно спробувати зрозуміти її, знайти її слабкі та сильні сторони.