Медичний туризм в Україні. Інтерв'ю з експерткою Катериною Вівденко
Україна входить у топ-20 країн із медичного туризму.
Пологи в США, реабілітаційні центри Ізраїлю або естетична медицина та пластична хірургія Туреччини — певно хоч раз Ви чули про це, але чи замислювалися ви про те, що рівень медичних послуг в Україні виріс на 90% за останні 10 років? Ми звикли думати, що лікуватися краще за кордоном, але чи відомо вам, що Україна входить у топ-20 країн із медичного туризму? Сьогодні, нам надасть відповіді на важливі питання експертка й авторка програми з розвитку туристичного бізнесу по методу MSP, засновниця компанії "ІОНІС", яка відома під торгівельною маркою — Ionis Tour та Ionis Consulting Group, співорганізатор MedTour Networking Hub, — Вівденко Катерина.
— Пані Катерино, розкажіть, будь-ласка, як і чому іноземці обирають саме Україну для медичного туризму, адже ми роками були впевнені, що за кордоном лікують краще?
— Так, це правда. Навіть подорожуючи літаком — українськими авіалініями, ми отримуємо брошуру з рекламою пологів у США чи клінікою естетичної косметології у Туреччині, тож ми навіть і не розглядаємо той варіант, що рівень послуг у нашій країні також може бути гідним. Але так було ще 8-10 років тому. Сьогодні Україна — відкрита країна з неймовірним спектром і якістю послуг. Саме до нас їдуть з усіх куточків світу, аби відвідати того ж стоматолога і встановити вініри, або зробити лазерну корекцію зору. Український центр серця — флагман української кардіології та кардіохірургії прийняв більш тисячі пацієнтів з-за кордону в 2019. Я впевнена, це тільки початок.
— Дуже цікаво! Мені завжди здавалося, що такі маніпуляції і в нас коштують доволі дорого. А які ще напрямки приваблюють іноземних гостей?
— Дуже популярною є репродуктивна медицина й інноваційні клітинні технології. У деяких країнах, наприклад, операції з пересадки стовбурових клітин суворо заборонені, а в Україні вони успішно проводяться. Не менш затребуване сурогатне материнство, в Україні такі послуги є дешевшими, тож це дозволяє зробити кращий підхід до справи (кошти на утримання майбутньої матері, пологи, гонорар).
— Чи приїжджають до нас тільки за медичними послугами? Можливо, є ще якісь особливі напрямки?
— Однією з найграндіозніших особливостей нашої країни є природа. В Україні є і гори, і море. За останні 20 років рівень звичайного туризму дуже виріс, адже з кожним роком у нас будується все більша й більша кількість санаторіїв, будинків відпочинку та реабілітаційних центрів. Візьмемо, наприклад, Трускавець. Усі санаторії у Трускавці надають широкий спектр послуг — від реабілітацій і лікування — до звичайного релаксу. І зауважте, ті, хто відпочивають там, зазвичай, європейці (поляки, чехи, німці, молдовани, білоруси тощо).
— А що Ви скажете за цінову політику, загалом? Зрозуміло, що вартість послуг в Україні менша, але якщо порівнювати з іншими країнами, то наскільки?
— Перш за все, звертайте увагу не тільки на вартість самої медичної послуги, яка Вас цікавить, а ще й на вартість проживання (у лікарні чи готелі — залежить від складності лікування), харчування, квитки й саме перебування у країні призначення. Конкретно щодо медичних послуг — наприклад, флебектомія — видалення варикозної сітки, по Україні коштує, здебільшого, 15-25 тисяч гривень, це десь 500-800 євро, коли ж за кордоном подібна операція буде коштувати від 3 тисяч євро.
— А чи відомо вам про якісь наукові відкриття в медицині, можливо, світового рівню, що приваблюють туристів в нашу країну?
— Українські лікарні та медичні центри пропонують широкий спектр послуг, тоді як за кордоном це вважається дуже дорогою розвагою. Стоматологія, офтальмологія, кардіологія, неврологія, клітинна терапія, репродукція, нейрохірургія і навіть косметологія — це ті сфери, якими іноземні громадяни цікавляться найбільше. Наша країна пропонує найкращі умови якості та ціни, а реабілітаційні послуги не поступаються європейській якості. В Україні було винайдено і розроблено титановий ендопротез тазостегнового суглобу, такий протез є дуже зносостійким і демонструє високу біосумісність з тканинами людини, аналогів досі немає в світі. Ну і в умовах сьогодення, чи знали Ви, що зараз у Польщі відбувається активне тестування української вакцини від коронавірусу у новому форматі — у вигляді пігулок і назального спрею заснований на дріжджах.
— До речі, які ваші думки з приводу того, які напрямки туризму треба розвивати, в період пандеміі?
— Однозначно, треба розвивати екотуризм. Кращого часу для цього ще не було! Пандемія та сучасне ставлення до екології змінили наш спосіб подорожей. Сьогодні люди мають бажання подорожувати з більшою обережністю: 70% з них кажуть, що вони з більшою ймовірністю забронювали б екожитло у природному оточенні замість комфортного стандартного готелю у місті. Згідно зі звітом Booking.com про екологічні подорожі за 2019 рік, мандрівники змінюють свою поведінку та діяльність в сторону зеленого туризму.
— Наразі мені відомо, що ваша компанія "ІОНІС", окрім організації подорожей, допомагає приватному бізнесу встояти в умовах кризи, що в цілому впливає на економіку держави. Могли б трішки розповісти про ваші методи, як це працює на практиці? Можливо маєте приклад?
— Компанія "Іоніс" веде консалтингову діяльність, як Ionis Consulting Group і на сьогодні має успішно відпрацьовану програму, яка дозволяє допомагати туристичним компаніям у розвитку й оптимізації бізнесу. Для створення туристичної компанії недостатньо мати інвестиції, які покриють витрати з оренди офісу та найму співробітників. Дуже важливо грамотно організувати і реалізувати цілий комплекс заходів щодо становлення і розвитку бізнесу, які допоможуть завоювати гідну нішу на ринку й отримати очікувані результати. Також, наявному бізнесу періодично необхідне підживлення новими ідеями або допомога в реорганізації структури для оптимізації процесів і досягнення кращих результатів. Один з моїх останніх проєктів — компанія Explore Tourism Ukraine. Завдяки плодотворній співпраці й оптимізації маркетингової стратегії здобула перемогу на World Travel Awards.
— Дякую за таку розгорнуту відповідь на всі питання! Можливо, надасте декілька порад нашим читачам?
— Хочу порадити дати шанс Україні показати себе на світовому ринку медичних послуг. Обирайте українське!