Модель Fiat 520 на прізвисько Superfiat була випущена тиражем всього три десятка екземплярів.
У 2021 року виповнюється 100 років з моменту випуску на ринок люксового автомобіля Fiat 520, який став першим в Європі серійним носієм мотора V12. З нагоди ювілею ми згадуємо передумови появи моделі і заодно коротко пройдемося по декількох ключових моментах використання таких двигунів в світовому автомобілебудуванні.
Суперфіат
До початку 1920-х років Fiat пробував випускати різні автомобілі — дешеві і дорогі, легкові і вантажні. Були в історії компанії і різноманітні гоночні моделі. А ось по-справжньому люксові були відсутні.
Це і стало приводом для входження Фіата в новий для себе сегмент ринку. У 1921 році з'являється Fiat 520, який багату публіку мав привабити, у першу чергу, мотором з конфігурацією V12, що до того моменту не використовувалася на серійних європейських авто.
Автомобіль отримав неофіційне ім'я Superfiat. І, треба сказати, цілком виправдовував його: двигун мав робочий об'єм 6805 кубічних сантиметрів і розвивав пристойні на ті часи 90 кінських сил.
В іншому це був звичайний для початку 1920-х років автомобіль: лонжеронная рама, напівеліптичні ресори, задній привід з нерозрізним мостом... Кузов покупець міг взяти як заводський — відкритий типу "торпедо", так і замовити у спеціалізованих кузовних майстерень.
У компанії розраховували скласти конкуренції визнаним лідерам преміум-сегмента, однак ціна виявилася занадто високою навіть для багатої італійської аристократії. Ось чому Суперфіат, що називається, не пішов.
Всього було випущено близько 30 екземплярів цієї моделі і жоден з них не зберігся до наших днів.
Слався, Америка!
Титул "перший європейський серійний автомобіль з мотором V12" означає, що Fiat 520 не є піонером застосування такої схеми в глобальному масштабі. Тоді хто і де?
Навряд чи ви здивуєтеся, дізнавшись, що першими двигуни V12 в серійних авто почали застосовувати американці. Сталося це за шість років до появи "Суперфіата". Любов до великих літраж в США проявилася ще на зорі автомобілізації, а великі гроші, які в надлишку оберталися в тамтешній економіці, означали, що складний і недешевий V12 можна не тільки побудувати, а й успішно продавати.
Отже, в травні 1915 року у компанії Packard (нині не існує) з'явилася 12-циліндровома модель Twin Six, тобто 'подвійна шістка". Як випливає з назви, мотор для неї спроектували на основі двох рядних "шісток". Він мав обсяг 7 л і розвивав 88 л.с.
До початку 1930-х років компанія залишалася єдиним виробником з такими моторами в США, а потім V12 з'явилися у Cadillac, Auburn. Lincoln, Pierce Arrow, Franklin...
Однак економічні труднощі, викликані Великою депресією, привели до падіння попиту на такі дорогі авто, і всі названі компанії, крім Lincoln, припинили випуск моделей з V12.
Ну а після Другої світової війни в США розцвів і продовжується до цього дня культ V8 — саме такий мотор (обов'язково великого обсягу під 7-8 л) є символом автомобільної Америки.
Італійська пісня V12
В кінці 1940-х років двигун конфігурації V12 знову починає використовуватися в Європі для дорогих автомобілів, більш того — його переможна хода в цьому сегменті знову починається в Італії.
Правда, компанія Fiat, в чиїй гамі на той час залишилися суцільно недорогі бюджетні моделі, вже не мала до цього відношення. Спочатку відродженню інтересу до V12 посприяла легендарна Ferrari: в 1947 році під маркою почали випускатися гоночні моделі з такими моторами, а роком пізніше з'явилися дорожні. Згодом V12 став візитною карткою компанії.
А в 1963 році з'явилася Lamborghini: її засновник Ферруччо Ламборгіні спав і бачив, як би втерти носа Енцо Ферррарі, тому для своїх автомобілів теж з самого початку вибрав мотори V12. Саме Lamborghini випустила на ринок перший в світі суперкар — ним вважається легендарна Miura.
До слова, цьому автомобіля, який дебютував в березні 1966 року, в цьому році виповнилося 55 років — теж ювілей, хоч і не "круглий" як у Фіата. Але про Міуру ми розповімо як-небудь іншим разом.