Розділи
Матеріали

Сіра зона. Що чекає автовласника за дверима неофіційного сервісу

Вадим Добровольський
Фото: Сергій Торгалов

З якими проблемами може зіткнутися автовласник на неофіційному сервісі, розбирався Фокус.

Побачивши на власні очі, як працює офіційний сервіс Jaguar Land Rover в Україні, ми вирішили торкнутися теми "сірого" автосервісу. На жаль, картина вимальовується безрадісна: мінуси неофіційного автосервісу занадто великі, а переваги — лише здаються.

В першу чергу "неофіціалів" залучають ціною, яка в окремих випадках відчутно нижча, ніж на авторизованих СТО дилерів. Крім того, існує думка, що у "гаражних" станцій гнучкіший та клієнтоорієнтованіший підхід: тут, мовляв, і обслужать швидше, і відремонтують ті вузли, які "офіціали" змінюють повністю, посилаючись на вимоги виробника, які багатьом автовласникам здаються надуманими.

Однак у медалі дві сторони. У кожному з описаних прикладів за видимою привабливістю ховаються пастки. А якщо копнути глибше, такий сервіс повністю відповідає своїй назві: це "сіра" зона, де автовласник ні від чого не застрахований.

Що таке неофіційний автосервіс

У офіційного автосервісу — єдині стандарти обслуговування і технологічні карти для всіх СТО в мережі. Іншими словами, на яку б станцію не звернувся автовласник, він може розраховувати на однаково високий рівень обcлуговування. А ось неофіційний сервіс Land Rover, а також інших брендів, — мов кіт в мішку: поки не спробуєш, не впізнаєш. Але хто ж хоче експериментувати на своєму авто?

Тому "неофіціалів" шукають за рекомендаціями, однак у сарафанного радіо є свій недолік. Нерідко інформація приходить у вигляді "один мій товариш сказав, що його знайомий залишився задоволений". Тобто спиратися доводиться не на особистий досвід конкретної людини, а на відгук міфічного задоволеного клієнта. Чи треба говорити, що цінність таких порад прямує до нуля.

Для автомобілів преміальних брендів на кшталт згаданого Land Rover пошук ще складніший. Сучасні моделі цих марок напхані електронікою і технічно представляють собою комп'ютери на колесах. Віддавати автомобіль вартістю понад 100 тисяч доларів в руки людей, які не мають відповідної кваліфікації і досвіду? Як мінімум, це ризиковано. Аналогічна проблема стоїть і перед власниками дорогих авто інших брендів.

Запчастини бувають різні

Але ось "гараж" обраний, ви привозите туди свій автомобіль, а далі починається найцікавіше.

На неофіційному сервісі техобслуговування і ремонт можуть виконуватися з використанням неоригінальних запчастин. Вони дешевші, їх простіше і швидше знайти, але незалежно від того, чи купує клієнт запчастини сам або це робить сервіс, відповідальність завжди лежить на власнику авто.

Використання неякісних запчастин веде до більш глобальних несправностей у майбутньому

У разі повторного виходу вузла з ладу у "неофіціалів" завжди знайдуться відмовки. Запчастина купувалася самою СТО? Чекайте на відповідь в дусі "це ж не оригінал, коштує дешевше, але і "ходить" менше". Власник приїхав зі своїми запчастинами? Тоді — нічого не вдієш: ми встановили те, що ви привезли.

У разі повторного виходу вузла з ладу у "неофіціалів" завжди знайдуться відмовки

А ось офіційний сервіс завжди дає гарантію на виконані роботи та встановлені запчастини. Для негарантійних машин це зазвичай 12 місяців з моменту ремонту, а для гарантійних — термін, наданий на весь автомобіль.

Сервіс без досвіду

Також не варто забувати про спеціалізацію. Якщо взяти, наприклад, будь-який неофіційний автосервіс Land Rover, то за фактом виявиться, що тут також беруть і машини інших брендів, до того ж найчастіше — менш складні в обслуговуванні і більш старих років випуску. Це означає, що у такої станції немає достатнього досвіду і напрацьованих методик ремонту. Не кажучи вже про контакт з виробником і консультаціях з його боку.

Тому нерідкісні випадки, коли в "гаражах" пробують відремонтувати автомобіль, але через брак досвіду або необхідного обладнання не можуть усунути несправність. І, розвівши руками і викачавши з власника енну суму на спроби ремонту, відправляють його на офіційне СТО. До того ж не говорять про це прямо, а, швидше, натякають. А через місяць-другий власник і сам розуміє, що краще б він відразу звернувся до "офіціала".

Техобслуговування без гарантії

Відсутність гарантії — одна з головних проблем "сірого" сервісу. Не можна бути впевненим ні в чому — ні у тому, що ремонт буде виконаний якісно, ні у тому, що тобі під шумок не поміняють пів машини, а потім викотять багатотисячний рахунок. Як підсумок — клієнтові доводиться відстоювати і доводити свою правоту.

На неофіційному сервісі важко прорахувати бюджет ремонту. Найчастіше це просто викачування грошей

А іноді навіть доходить до навмисного псування вузлів і агрегатів. Надірвати пильник кульової опори, пошкодити чохол шарніру рівних кутових швидкостей — недобросовісний механік завжди знайде спосіб, як заробити на довірливому клієнтові гроші з повітря.

Відсутність гарантії — одна з головних проблем "сірого" сервісу

Щоб цього уникнути, власникам рекомендують особисто бути присутнім під час ремонту машини. Порада, варто сказати, так собі. Щоб проконтролювати правильність виконання робіт, необхідно володіти відповідною кваліфікацією. А якщо ремонт тривалий, то авто потрібно залишати на ніч — і що з ним відбуватиметься у такому сервісі, одному Богу відомо. Злити паливо, покататися без дозволу власника — сценаріїв чимало...

Запитайте зараз себе: чи достатньо глибоко ви розбираєтеся в складних сучасних системах живлення і управління двигуном? А у пневмопідвісці чи електронних системах активної безпеки? У "офіціалів" — сертифіковані механіки, які регулярно підтверджують свою кваліфікацію на тренінгах, і суворе дотримання вимог виробника.

Ручна техніка

У відповіді на питання, чому у "неофіціалів" обслуговування машини дешевше, є кілька складових. Справа не стільки в тому, що "гаражі" не платять податки або економлять на орендній платі — вони часто нехтують елементарними технологічними нормами. Адже офіційний сервіс — це не тільки безкоштовна кава та охайні приймальники, а й наявність різноманітного спецінструменту, необхідного для демонтажу та установки агрегатів.

Фото: Фото з відкритих джерел

Під час нашого візиту в сервісний центр Jaguar Land Rover Київ Аеропорт вдалося побувати на складі запчастин, де під спецінструмент відведено окремий великий стелаж. Вартість викладених на полицях пристосувань порівнянна з ціною двох нових автомобілів марки!

В "гаражах" замість спецінструменту використовують підручні засоби

У неофіційних сервісів такого інструментарію для ремонту або діагностики немає. Тому в хід ідуть підручні засоби: ступичний підшипник запресувати за допомогою кувалди, діагностику провести — на слух. Що у підсумку? Неправильна діагностика обертається послідовним "ремонтом" робочих вузлів у пошуках проблеми, а кувалда як робочий інструмент — це пряма дорога до прихованого дефекту деталі і передчасного виходу її з ладу.

Ліквідність як додатковий актив

При виборі автосервісу часто упускають момент ліквідності авто при подальшому перепродажі. Але, як тільки ви опиняєтеся на вторинному ринку в якості продавця або покупця, важливість прозорої сервісної історії виходить на перший план.

"Скручений" пробіг, ноунейм-запчастини невідомого походження, "грамотні" ремонтники з гаражів. З'явилося бажання купити таке авто? А як швидко вам вдасться його продати?

А ось позначка в оголошенні "авто обслуговувався на офіційному СТО" спрощує й істотно прискорює процес продажу/покупки. Адже під час кожного візиту до "офіціалів" фіксується пробіг, а в сервісній книжці вказуються всі роботи, що виконувалися відповідно до регламенту виробника.

Гра в довгу

Описані мінуси неофіційного сервісу перекривають переваги, які лише здаються. Дешевше — але без гарантії, іноді швидше — але без кваліфікації і правильного інструменту. А вже якщо діагностика виконана неправильно, то ремонту, як такого і немає: несправність швидко дасть про себе знати знову, а щоб її нарешті усунути, потрібно додатково витратитися.

Ось і виходить, що клієнт "гаражного" сервісу економить, що називається, тут і зараз — але на перевірку це уявна економія. Автомобіль вимагає вкладень протягом усього терміну експлуатації, тому гроші варто витрачати з розумом, щоб не опинитися в програші.