Розділи
Матеріали

Виготовлені в Ужгороді системи супутникового зв'язку масово імпортуються до РФ, — Слідство.Інфо

Юлія Шевченко

В Росію було ввезено приблизно 22 тисяч зібраних в Україні систем на суму до $5 млн. Це в 6 разів більше, ніж протягом 2022 року, коли в Росію потрапило обладнання українського походження бренду Gilat на $840 тис.

Вироблені в Ужгороді системи супутникового інтернет-звʼязку Gilat SkyEdge масово імпортуються до РФ, а згодом окупанти застосовують їх на території України. Про це йдеться у розслідуванні "Слідство.Інфо".

За даними журналістів, в Росію було ввезено близько 22 тисяч систем зібраних в Україні на суму близько $5 млн. Це в 6 разів більше, ніж протягом 2022 року, коли в Росію потрапило обладнання українського походження бренду Gilat на $840 тис. Також в повідомленнях росЗМІ часто говорять про передачу таких систем Gilat на фронт.

У розслідуванні йдеться, що системи супутникового інтернет-звʼязку Gilat SkyEdge для ізраїльської корпорації виробляє в Ужгороді завод американської компанії. Ця ізраїльська компанія, починаючи з 2000-х допомагає Росії будувати мережу супутникового зв'язку і є партнером найбільших операторів РФ. Обсяги постачання супутникових систем до Росії за час повномасштабної війни збільшилися. В оголошеннях з їхнього продажу вказується, що вони підходять до "СВО".

Як розповів виданню експерт з питань військового звʼязку та консультант у галузі радіовійськових технологій Сергій "Флеш" Бескрестнов, до прикладу Starlink, які працюють у будь-якій точці земної кулі за рахунок великої кількості супутників. Зі свого боку група російських супутників "Ямал" і "Експрес" працюєь за принципом супутникового телебачення — коли супутник розміщений в одній точці, а антену в певній місцевості спрямовують на нього. Вироблені в Ужгороді системи для цього підходять.

"Якщо у них є свої супутники, немає сенсу платити за використання чиїхось інших угруповань. На відміну від Starlink , трафік у російських мережах складно відстежити ззовні. Відповідно для росіян використання своїх систем банально безпечніше з цієї точки зору, адже цей трафік іде через російські сервери", — каже Бескрестнов.

Останнім часом кількість таких "тарілок" уздовж лінії фронту тільки збільшується.

"Обидві мережі — і "Ямал", і "Експрес" — забезпечують потреби військових. Якщо зараз ми подивимось на знімки фронту, то побачимо там дуже багато "тарілок", особливо у Харківській області, які направлені в одну сторону — де "висять" супутники цих двох мереж. Вони захоплюють лише східну частину фронту, Харківський напрямок, Куп’янськ, Лиман і вниз до Бахмута — в цій частині їх дуже велика кількість. Вони зʼявляються все нові й нові, я навчаю хлопців, як їх розпізнавати, ми їх знищуємо, для нас це пріоритетні цілі", — каже Бескрестнов.

Санкціонувати компанії, що постачають послуги або технології для супутникового звʼязку, дуже складно, говорить керівник санкційного напрямку проєкту Trap Agressor Роман Стеблівський.

"Американський уряд дозволяє компаніям з цієї сфери працювати в Росії, оскільки йдеться про доступ цивільного населення до супутникового звʼязку під приводом захисту свободи слова, свободи інформації. Щоб запровадити санкції щодо такого бізнесу як Gilat, потрібні дуже чіткі докази не просто використання їх продукції військовими, а використання у війні проти України, на полі бою", — каже експерт.

Як системи потрапляють до РФ

Після 2022 року компанія Gilat не закрила у РФ свій бізнес і продовжує імпортувати туди обладнання через свою дочірню компанію ТОВ "Гілат Сателлайт Нетворкс (Євразія)". Саме вона ввезла в 2023 році близько 22 тисяч комплектів супутникового звʼязку SkyEdge II-C Gemini-I та Capricorn Pro на суму близько $5 млн.

Як свідчать митні декларації, системи відправлялися з Ізраїля і Туреччини. і там вказано, що вони вироблені в Україні. Також "Гілат Сателлайт Нетворкс (Євразія)" ввозила подібні системи виробництва Філіппін (16 тисяч комплектів на $1,3 млн).

Журналісти зв'язалис з компанією-дилером Аltegrosky з офісом у Москві, і яка називає себе найбільшим комерційним провайдером супутникового звʼяку.

Під час дзвінка в техпідтримку менеджерка Яна розказала, що "рєбятам (російським військовим, — ред.) допомагають партнери.

"Зараз партнери наші закуповують системи і як гуманітарну допомогу везуть в зону", — сказала вона і додала, що не чула, що вони українського виробництва.

Натомість у техпідтримці постачальника систем Гілат "СИГАЛ", який зареєстрований у Краснодарі, повідомили, що знають, що системи українського виробництва, їх відправляють на фронт. За легендою російські військові в Україні отримали такі системи, але бояться ними користуватися, бо вони українського виробництва.

– Ви казали, що були вже такі випадки. Саме військовим везли такі системи? Просто я не можу зрозуміти нормальна це ситуація чи ні?

– Це нормально, були такі. Вони на "Амур-1" працюють (супутник, — ред.).

– Ну тобто саме в "СВО" везли такі?

– Так-так, було.

Після повномасштабного вторгнення попит на українські системи в РФ зріс у 5 разів в поравнянні з 2021 роком.

Хто виробляє в Україні такі системи?

Компанія "Gilat" не має в Україні власного дочірнього виробництва, проте продукцію під її брендом виготовляє завод ТОВ "Джейбіл Сьоркіт Юкрейн Лімітед" в Ужгороді. Митні дані свідчать, що значну частину продукції експортують до Угорщини. На відміну від Gilat, Jabil вийшла з Росії і закрила там виробництва. Утім, згідно з російськими митними даними, "українські" системи Gilat виготовлені саме Jabil.

У Jabil Incповідомили, що підприємство в Ужгороді в Україні не здійснює постачання товарів у Росію.

"Ми запевняємо всіх зацікавлених сторін, що ми вжили заходів для того, щоб жодна продукція, вироблена Jabil в Україні, не постачалася до Російської Федерації. Ми активно працюємо з нашими клієнтами та ланцюгами постачання, щоб забезпечити суворе дотримання нашої політики щодо заборони поставок до Росії", — йдеться у відповіді Jabil журналістам.

Журналісти кажуть, що товар міг бути вивезений з України до Ізраїлю, де розмитнювався, а потім звідти міг надходити до РФ. При цьому ізраїльська компанія могла купити цей товар в Україні і вказати отримувачем компанію в ЄС. І потім після прибуття на склад цієї компанії — дати доручення відправити цей вантаж у Росію.

Нагадаємо, що в РФ продають супутникові термінали Starlink, розроблені Ілоном Маском. Російські військові отримують їх на передовій в Україні завдяки багатьом посередникам.