У Китаї рейкотрон вистрілив "розумною" бомбою зі швидкістю 6125 км/год, але промахнувся
Вчені вважають, що проблема крилася в поєднанні високих температур і тиску під час запуску, а також деформації крил і хвоста бомби.
Військово-морські сили Народно-визвольної армії Китаю (PLAN) випробували нову інтелектуальну електромагнітну рейкову гармату для запуску бомб. За наявними даними, бомбу було запущено на відстань 15 км у стратосферу зі швидкістю понад 5 Махів, передає видання Interesting Engineering.
Випробування виявило деякі проблеми, пов'язані зі стабільністю снаряда, через які бомба відлетіла від цілі. Тепер PLAN проведе додаткові дослідження і розробки для усунення цієї проблеми.
"Розумна" бомба має пару крил, що планують, для керованого спуску. Ці крила теоретично дають змогу снаряду слідувати плавною кривою і вражати ціль приблизно через 3 хвилини після запуску. Однак під час тестової стрільби щось пішло не так, і бомба полетіла далеко від наміченої цілі.
Вчені з Військово-морського інженерного університету (КНР) виявили, що розумна бомба оберталася занадто швидко під час підйому, що, мабуть, призвело до непередбачуваного нахилу. Використовуючи технологію штучного інтелекту (ШІ), дослідники визначили причину збою. Їм також вдалося знайти рішення, що дають змогу подолати технічний бар'єр, який перешкоджає практичному застосуванню рейкотронів.
Згідно з даними механічного датчика, задіяного під час випробувань, прискорення снаряда в 35 разів перевищило силу його тяжіння. І відбулося це прискорення протягом приблизно 5 секунд після запуску. Це, як стверджують дослідники, підтверджує, що бомба перевищила допустиму швидкість у 5 Махів (6125 км/год). Проєктна швидкість і дальність дії гіперзвукової плануючої керованої бомби не розголошуються, але вчені в нещодавніх статтях окреслили амбіції щодо досягнення швидкості 7 Махів (8575 км/год).
Ймовірно, проблема прискорення виникла через фіксацію швидкості обертання. Це явище не проявилося в аеродинамічній трубі та комп'ютерному моделюванні.
Обертання стабілізує траєкторію снаряда, але його частота повинна швидко зменшуватися в міру збільшення швидкості польоту. В іншому разі боєголовка може нахилитися вгору, створюючи більший опір і потенційно впливаючи на швидкість і напрямок польоту. У звичайній артилерії це досягається за рахунок нарізів, але рейкотрони діють зовсім по-іншому. Отже, для вирішення цієї проблеми необхідні додаткові дослідження і розробки.
З цією метою команда використовувала кеш даних, отриманий у результаті тесту, і залучила фахівців у сфері ШІ, щоб допомогти діагностувати проблему. Вони виявили, що, найімовірніше, винне поєднання високих температур і тиску під час запуску, а також незначні деформації крил і хвоста бомби. Проаналізувавши ймовірність виникнення блокування швидкості за різних умов, команда запропонувала рішення. До їх числа входило подальше збільшення початкової швидкості обертання і регулювання кута хвостового керма снаряда для придушення резонансу під час і після запуску.
Раніше Фокус писав і про те, що в Китаї заявили про створення рейлсотрона для армії. Основна проблема рейлганів полягає в тому, що гармата сильно зношується після кількох пострілів. Китайські інженери заявили, що вони зробили 120 пострілів поспіль і без збоїв.