Яке вино п'ють українці. Чому європейські вина витісняють український продукт
Українці обирають французьке та італійське вино, а товарообіг вітчизняної продукції падає щороку.
Лібералізація винного законодавства (скасування ліцензії на гуртову торгівлю вартістю 500 тис. грн у 2016 році; спрощення процедури ліцензування у 2018-му) дала серйозний поштовх для розвитку гаражного виноробства в Україні. По всій країні стали з'являтися невеликі господарства з власними виноградниками, власники яких випускають авторське вино обмеженими партіями. Як вважає Сергій Клімов, засновник Kyiv Food and Wine Festival, співвласник та ідеолог винних барів Like a Local's, найчастіше такий крафтовий продукт за якістю набагато кращий за вина великих виробників.
До слова, навіть поява мережі барів Like a Local's, де продається винятково українське вино, говорить про те, що в країні за останні роки виріс інтерес до вітчизняного продукту.
"У 2014 році неможливо було уявити хоч одного крафтового виробника, який з першого ж свого офіційного релізу міг поставити вино в бар за вхідною ціною 500 грн. Сьогодні це реальність", — коментує Клімов.
Статистика ритейлерів показує, що вже сьогодні масовий покупець частіше обирає вино з Європи і Латинської Америки
Паралельно з цим в Україні спостерігається значний приріст імпорту вина з інших країн. Якщо у 2016 році в країну завезли вина на загальну суму $ 85,3 млн, то у 2019 році цей показник становив $ 146,7 млн, а у 2020-му, за інформацією Інституту аграрної економіки, — $ 224 млн. З 1 січня 2021 року в Україні діє нульове мито на вино, імпортоване з Євросоюзу. Це означає, що імпортна продукція стане ще доступнішою для українського споживача. І статистика ритейлерів показує, що вже сьогодні масовий покупець частіше обирає вино з Європи і Латинської Америки.
У торгових мережах "Ашан" і "Велика Кишеня", що є членами Асоціації ритейлерів України, за останні роки спостерігають зниження споживчого інтересу до вітчизняного вина. У компанії "Ашан Ритейл Україна" частка українських вин (без урахування ігристих) у товарообігу у 2015 році становила 28%, у 2016 та 2017 роках — 33%, але потім почала падати: у 2018-му — 32%, 2019-му — 29%, 2020-му — 27%. При цьому частка викладення української продукції в магазинах "Ашан" у минулому році коливалася в межах 30% від загального асортименту вин.
За словами Вікторії Шило, керівника напрямків FMCG і фермерських товарів "Ашан Ритейл Україна", попит на вітчизняне вино падає, поступаючись місцем імпортним напоям з Франції та Італії.
"Якщо порівнювати вартість пляшки вина в Італії і в Україні, то в Італії вона дешевша. Але, звісно, що на вартість впливає доставка та інші витрати", — коментує Шило. При цьому в компанії сподіваються, що в майбутньому попит на українські вина знову буде рости, тому шукають нових партнерів серед дрібних виробників для розширення асортименту локальної продукції.
У магазинах "Велика Кишеня" на початку 2021 року частка продажів українського вина скоротилася на 10% порівняно з 2017-м. Наразі продукція вітчизняних виробників займає на полицях близько 26% від загального асортименту тихих вин. При цьому, як каже Лідія Стеценко, менеджер департаменту асортименту товару компанії Retail Group ( "Велика Кишеня"), покупці стали частіше вибирати вина з Нового Світу, а також Іспанії, Італії та Франції.
Імпорт продовжить набирати обертів, і однією з причин цього є скасування держмита
За прогнозами Стеценко, імпорт продовжить набирати обертів, і однією з причин цього є скасування держмита.
"Звісно, не можна говорити про повне витіснення українських виробників, оскільки вони займають певну нішу на ринку, і наші покупці все більше віддають перевагу українським виноробням, що використовують європейські технології виробництва", — підкреслює вона.
Компанія "Метро Кеш енд Керрі Україна" не стала винятком із загального правила, тут також спостерігається падіння попиту на українські вина. Якщо у 2018 році в магазинах спостерігали зростання категорії на 26%, то вже в наступному році продажі українського вина впали в середньому на 16%: тихі вина — на 20% та ігристі — на 10%. За останній рік зниження продажів українського вина становило -26% у кількості.
"Український клієнт усе більше подорожує, пробує нові вина з різних куточків світу, змінює свої переваги, підвищуючи і розвиваючи культуру споживання вина. Повертаючись додому, він, звісно, хоче продовжувати пити якісні імпортні вина", — коментує Тетяна Безштанько, менеджер із закупівлі вина "Метро Кеш енд Керрі Україна".