Розділи
Матеріали

Бензин по 30, ДТ по 27. Експерти та бізнес про те, хто виграє від держрегулювання цін

Дар'я Бережна, Наталія Богута
Фото: Економічна правда | Ціни на бензин не можуть перевищувати 5 грн/л, на дизпаливо — 7 грн

Кабінет міністрів ввів державне регулювання цін на паливо — з 15 травня.

14 травня на позачерговому засіданні уряду ухвалено зміни до постанови №1236 від 9 грудня 2020 року Відповідно до нової редакції документа та інформації на сайті Кабміну, на період дії карантину будуть встановлені граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива: не вище 7 грн/літр. І бензину: не вище 5 грн/літр.

При цьому середня вартість дизпалива (ULSD 10 ppm) і бензину (GASOLINE 10 ppm), що включає митні платежі (акцизний податок та ПДВ), повинна розраховуватися на підставі даних Platts CIF NWE за попередній календарний місяць/декаду.

Здійснювати розрахунки зобов'яжуть НАК "Нафтогаз України", компанія надаватиме їх Мінекономіки не пізніше 3 числа кожного місяця, а останнє — публікуватиме середні ціни одного літра ДТ і бензину до 5 числа кожного місяця.

Згідно з цими розрахунками, середня ціна дизельного палива на травень з урахуванням граничної націнки має становити 27,89 грн/л, бензину — 30,22 грн/л.

Інформація про середню вартість 1 л дизельного палива і бензину буде публікуватися на сайті Мінекономіки щомісяця до 3, 13 і 23 числа. Постанова набирає чинності з наступного дня після опублікування, тобто з 15 травня.

Пояснення від уряду: "Вимушений крок на час карантину"

Міністр економіки Ігор Петрашко заявив, що введення граничних торговельних надбавок на паливо — це вимушений і тимчасовий захід на період карантину.

"Це відповідь на необґрунтоване зростання цін на паливо у роздрібних мережах. Уряд за здорову і прозору конкуренцію на ринку палива. Але у той же час, уряд захищатиме простих споживачів, які і так постраждали від вимушеного карантину. Граничний розмір торговельної надбавки унеможливить маніпуляцію цінами, стабілізує ринок роздрібної торгівлі пальним і введе прозорий механізм ціноутворення", — вважає Петрашко.

А голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев заявив, що таке рішення дозволить запобігти необгрунтованому зростанню цін на паливо у роздрібних мережах.

"Крок вимушений і тимчасовий на час карантину. Середня ціна визначається від міжнародної ціни країн-сусідів", — пояснив він.

Данило Гетманцев також зазначив, що, за даними Держстату, з початку року середня ціна на бензин А95 зросла на 15,4%.

Реакція бізнесменів: "Це політичне рішення"

Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА) залишилася незадоволеною таким рішенням і вже закликає Кабінет міністрів скасувати постанову про держрегулювання цін на паливо. В ЄБА переконані, що постанова негативно позначається на ринку палива і у виграші залишаються тільки нелегальні АЗС.

В ЄБА наголосили, що постанова про держрегулювання цін на паливо суперечить Угоді про асоціацію між Україною та ЄС. Вона "нівелює роль ринку як основного регулятора ринкових відносин і сприятиме втручанню держави в економічні бізнес-процеси".

Також постанова, за даними ЄБА, призведе до збитків для бізнесу, а, відповідно, і відіб'ється на податкових надходження до державного бюджету.

"У програші будуть усі. Єдиний, хто здобуде перемогу — тіньовий бізнес з сумнівною якістю пального, з яким так активно намагається боротися країна", — зазначили в Асоціації.

Побічним наслідком рішення Кабміну також може стати збільшення витрат корпоративних клієнтів АЗС, оскільки гравці ринку не зможуть надавати їм знижки на підставі обсягів спожитого палива, підкреслили в ЄБА.

У Науково-технічному центрі "Психея", який працює на ринку нафтопродуктів України з 1996 року, Фокусу прокоментував ситуацію з цінами на бензин і ДТ директор спеціальних програм Геннадій Рябцев. На його думку, прийняте Кабміном рішення має тільки політичне забарвлення, тому що уряду знадобилося когось "притиснути".

"Чому сталося — було прийнято політичне рішення з цього питання. Потрібно було когось притиснути. Кого притиснути? Тіньовий ринок притиснути не вдалося, вирішили притиснути легальний ринок. Спочатку був підписаний Меморандум між учасниками ринку і Кабміном. Напевно, одним із зобов'язань тоді було збереження на АЗС цін нижче 30 грн за літр не тільки у квітні. Але в травні всі компанії повернули ціни на той рівень, що на початку квітня, і була подана команда "фас". Спочатку з'явилося зобов'язання декларувати ціни, а потім вже обмежити торговельну націнку", — заявив Рябцев.

Але він визнає, що до легальних операторів також є питання, особливо якщо врахувати, наскільки різняться ціни на паливо на різних заправках.

"Звідки знижки лояльним клієнтам до 5 грн на літр, чим обґрунтовані такі великі націнки для брендових палив (ціна бензину А-95 Євро-5 відрізняється на 8 грн. — є станції, що продають його по 24 грн, а є ті, хто по 32 грн). Ці питання є, і трейдери не хочуть на них відповідати", — заявив Рябцев, але зазначив, що до уряду також є питання, і претензії.

"Чому Мінекономіки у своєму рішенні посилається на розрахунки Нафтогазу? Нафтогаз не має власних заправок, звідки взялися ці розрахунки? Що таке 7 грн? Входять туди витрати АЗС, витрати на логістику або транспортування, або ж йдеться про доходи чи прибутки? Чому йдуть прив'язки до котирувань, яке відношення ці котирування мають до України? Дивно, що проект вчора був оприлюднений для обговорення, а сьогодні вже обговорили і прийняли. Молодці. Але було прийнято з порушенням регламенту Кабінету міністрів і може бути оскаржене в суді. Також йдеться про можливе порушення ряду статей Господарського кодексу і закону про основи регуляторної політики", — зазначив Рябцев.

Чому нелегальні АЗС будуть у виграші

У перспективі, на думку експерта, рішення Кабміну відіб'ється, в першу чергу, саме на легальних АЗС, тому що нелегальні притягнути до відповідальності і вплинути на них практично неможливо.

"Нелегали будуть у виграші. Адже у нас завжди так — б'ють тих, хто на виду, адже нелегалів зловити не можна і змусити їх щось зробити не можна. Тепер нелегали, не сплачуючи податки, зможуть виконувати цінові вимоги Кабміну, а білим компаніям буде складно. Нелегали отримають додаткову конкурентну перевагу", — зазначив Рябцев. І, резюмуючи, заявив, що повноцінного ринку нафтопродуктів тепер немає. І неясно, чи буде знову.

"Пандемія не закінчиться зараз або через рік, світ буде жити з вірусом, а виходить, що під вірус можна підвести будь-які рішення, і за ці рішення ніхто не відповідатиме. Наші політики розуміють, що ніякої відповідальності за свої рішення вони не понесуть. Прийняв Петрашко це рішення, воно принесе всім збитки, але відповідальності він не несе ніякої. А для споживачів погана новина — компанії оптимізуватимуть якість, щоб скоротити витрати, а це означає, що споживачі отримають менш якісне паливо унаслідок нових правил та обмежень", — сказав Рябцев.