Розділи
Матеріали

Дефіцит бензину і ліків. Посилення мобілізації вдарить по перевезеннях, до чого готуватися з 18 травня

Тимур Савін
Фото: ukrinform | Кожному водієві з 18 травня доведеться отримувати QR-код після оновлення даних

Українські перевізники скаржаться, що військкоми часто зупиняють водіїв на дорогах і везуть силоміць у ТЦК. З 18 травня діятиме закон про мобілізацію, багатьом фірмам доведеться перевіряти співробітників через систему "Оберіг", щоб їх не було в списках ухилянтів. Фокус розбирався, як в Україну завозитимуть паливо, ліки та інші важливі товари.

Закон про мобілізацію, який набуває чинності з 18 травня, вдарить по ринку вантажоперевезень. Першими постраждають автозаправки, адже Україна імпортує паливо у великих обсягах. Ситуація загрожує "паливною кризою" — водіїв вантажівок не випустять із країни без оновлених даних у ТЦК, вважає власник логістичної компанії "Прайм" Дмитро Льоушкін.

Кожному водієві з 18 травня доведеться отримувати QR-код, його присвоюють військовозобов'язаним після реєстрації електронного кабінету та оновлення даних. Завантаження е-кабінету після 18 травня та уточнення даних протягом 60 днів до 16 липня дасть змогу їздити без проблем.

Зараз біля українських ТЦК спостерігаються величезні черги, багато водіїв не встигають вчасно оновити персональні дані. А якщо їх змусять проходити медкомісію, не факт, що в усіх залишиться бронь, пояснює власник мережі.

Непоодинокими є випадки, коли співробітники ТЦК знімають водіїв прямо з рейсів після повернення в Україну і силоміць забирають із собою, зазначали в Асоціації міжнародних автоперевізників.

Відомі епізоди, коли водіїв забирали в Закарпатській області на посту "Нижні Ворота". Спершу чоловіків зупиняли, перевіряли документи і пропонували поїхати до військкомату. У разі відмови їх доставляли силою, а після проходження військово-лікарської комісії везли одразу в навчальний центр. Якщо водія забрали до ТЦК, з ними майже одразу зникає зв'язок. Вантажні авто при цьому стоять на дорогах або в пунктах пропуску, розповіли фахівці з асоціації.

"Водія фактично силою заштовхали в машину. Доставили його до приміщення, де пройшов ВЛК, підписав документи щодо мобілізації і звідти попрямував на полігон біля Рівного", — розповідав перевізник ТОВ "КТС" Віталій Савчук.

Надія на залізницю?

Левова частка нафтопродуктів завозиться в Україну залізницею. З огляду на ситуацію, що склалася в країні й у законодавстві, із залізничниками після 18 травня буде простіше: більшість із них уже заброньовані, кажуть опитані Фокусом експерти ринку.

За оцінками віцепрезидента Асоціації міжнародних автоперевізників Володимира Баліна, паливної кризи в Україні очікувати не варто, попри виклики, пов'язані з посиленням мобілізації. Фірми-перевізники з 18 травня займуться ретельною перевіркою водіїв на предмет ухилення від мобілізації, але яким виявиться результат — передбачити важко.

"Водіїв, які не оновили свої дані, точно зупинять на блокпостах або на кордоні. Йдеться про тих, хто отримав повістки і не з'явився у військкомат. Водіїв, які перебувають у розшуку, точно не відправлять у рейси", — пояснює Фокусу віцепрезидент асоціації.

Ціни на бензин і дизель, за його словами, подорожчають після набуття чинності запропонованого урядом закону про збільшення акцизів. Європейська директива 2003/96 передбачає, що ставки акцизу на 1 000 літрів нафтопродуктів до 2028 року будуть у межах:

  • 359 євро для етилованого бензину,
  • 330 євро для дизельного пального,
  • 277 євро для автогазу.

Асоціація міжнародних автоперевізників провела роботу з Держприкордонслужбою: якщо людина ухиляється від призову, доведеться викликати поліцію і ТЦК, водія знімуть з рейсу.

"Рекомендую всім українським перевізникам перевірити через систему "Оберіг", чи не є їхні співробітники ухильниками. Наявність штрих-коду з 18 травня не вимагатимуть у всіх, але що буде після 16 липня, невідомо. Прикордонники кажуть, що поки що за водіями полювати не будуть", — продовжив Балін.

У кризовий сценарій після 18 травня не вірить й експерт з енергетичних питань, директор ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн. Українці не відчують зльоту цін на бензин і дизель у межах 4-5 гривень, оскільки автотранспорт — це 13-15% усього обсягу перевезень. Цю частину ринку перекриють вантажні потяги.

"Серед водіїв фур є й оформлені люди з бронею згідно із законодавством. Очевидно, надія на них. Якщо їм збільшити робочі години, вантажоперевезення всередині країни не зупиняться. Збільшиться навантаження як на персонал, так і на машини", — зауважує фахівець.

При цьому Куюн говорить про чотириразове збільшення парку бензовозів в Україні з 2012 по 2024 роки. Машин багато, їх точно вистачить для перевезень усередині країни.

Бронь у 5% водіїв: що буде з іншими товарами?

Українські водії звільняються, щоб сховатися з поля зору військкомів. Частина підприємств не бере замовлень на експорт, а електронні черги на кордоні до 15 травня збільшилися майже у 2,5 рази порівняно з 10 травня.

"Схожа ситуація і з імпортом: машини повертаються, а нові замовлення вже не беруть", — додає Володимир Балін.

За словами Льоушкіна, криза вантажоперевезень позначиться на привезенні не тільки палива, а й ліків та інших імпортних товарів.

"Ви ж розумієте, що ми це імпортуємо. Якщо тільки 5% вантажівок залишаться на рейсах (Льоушкін упевнений, що в Україні 5% всього заброньованих водіїв, — ред.), то це колапс. Ажіотаж і ціни злетять миттєво… Ніхто зараз не накопичує пальне на нафтобазах. А будь-яка АЗС — це запаси в резервуарі на два тижні", — пояснив власник компанії "Прайм".

Льоушкін також описав результати переговорів із Держприкордонслужбою України. Буквально пошепки і без офіційних паперів йому сказали, що з 18 травня будуть посилення, але "з Києва зателефонували і дали вказівку не кошмарити далекобійників".

"Що це за підхід? Жодних роз'яснень, жодних офіційних паперів. Закон ухвалили — виконуйте. А те, що його нереально виконати і його виконання призведе до колапсу економіки…. І все на рівні дзвінків, негласних розпоряджень", — описав він ситуацію.

Загалом негативний сценарій на ринку вантажоперевезень малоймовірний, навіть якщо з бронею залишиться 5% водіїв. Кабмін 7 травня продовжив на місяць термін дії всіх чинних бронювань, нагадує економіст Ігор Чаленко.

"Головна проблема з виїздом з України — це отримання QR-коду і відповідно похід у ТЦК на медкомісію. Усі проблеми мають продумувати чиновники і керівництво Міністерства інфраструктури, щоб не зупинити логістику", — коментує він Фокусу.

Багато що залежить і від рівня виконання водіями вимог закону про мобілізацію: у разі правильного оформлення документів ніхто їх до ТЦК силою не приведе. Перевезення — важливий елемент економічного забезпечення тилу і переривати їх влада не має наміру. Уряд постарається розумно врегулювати всі процеси, сподівається економіст.

Нагадаємо, українські Сили оборони атакують дронами нафтобази в Росії. Завдяки цьому в РФ суттєво зменшилося виробництво палива.

Останній приклад вдалого ураження — удар БПЛА по паливній базі в Ростовській області Росії. Цей об'єкт російські військові використовували у військових цілях.