Віртуальний одяг і туга за емоціями. Як пандемія вплинула на моду
Пандемія коронавірусу і пов'язані з нею обмеження породили ряд глобальних трендів у fashion індустрії, до яких довелося пристосуватися і локальним брендам і високим люксовим мастодонтам. Те, що fashion-індустрія більше не буде колишньою — це факт.
Пандемія коронавірусу і пов'язані з нею обмеження поставили на паузу і навіть посилили турбулентність однієї з найбільш процвітаючих галузей — fashion індустрію.
Цілком прогнозована криза, пов'язана з примусовим уповільненням всіх процесів у модній галузі, змусила переосмислити ставлення до споживання та виробництва, щоб вибратися з неї хоча б частково.
Ще навесні стало очевидно, що на фоні пандемії модна індустрія зазнає багатомільярдних збитків. Весь цикл виробництва: затримка постачань, зупинка виробничих потужностей і перекриття торгового повідомлення, — паралізує.
Як замовити тканини, якщо запаси закінчилися? І як відшити колекцію, якщо всі співробітники сидять вдома? Не кажучи вже про покупців, які, зіткнувшись з втратою роботи і перебуваючи в карантинних обмеженнях, задавалися питанням: навіщо потрібен одяг, якщо його нікуди носити?
Коронавірус — це китайське попередження про те, що важливо підстрахуватися і враховувати всі можливі загрози, для того, щоб зберігати стійкість і гнучкість свого бізнесу", — вважають аналітики дослідного центру GIO.
Fast fashion — тренд на тренді і трендом поганяє, бездумне використання ресурсів Землі і неможливість нашої планети відновити ресурси за такий короткий проміжок часу призвели до того, що рано чи пізно світ потрібно було поставити на паузу (як би цинічно це не звучало).
Але, відкинувши філософію, можна сказати, що це породило низку глобальних трендів, до яких довелося пристосуватися і локальним брендам і високим люксовим мастодонтам. І те, що fashion-промисловість не буде колишньою — це факт.
- Усвідомленість
Усе більше людей стали замислюватися про те, що вони носять, і найголовніше — навіщо. "Раціональний гардероб" і "речі поза часом" — стали широко відомими поняттями і практично кожен, звертаючись до стилістів, озвучує такий запит. Уже не важлива кількість, а важлива якість і довговічність. Багато в чому це пов'язано і з усвідомленістю і з падінням доходів покупців.
Бренди стали відшивати колекції з перероблених матеріалів, пластику й океанічного сміття, які завдають величезної шкоди нашій планеті.
Усе частіше ми бачимо колекції дизайнерів, де речі реконструйовані, перешиті, створені із залишків матеріалів, і практично скрізь бренди пропонують капсульний підхід (де речі один з одним поєднуються) або концептуальні і багатофункціональні предмети гардеробу.
Мінімалізм, а-гендерність, функціональність і комфорт в одязі — стали основою трендів поточних сезонів. Наразі багато брендів працюють за системою see now buy now. Що дозволяє придбати вподобану річ прямо з печі — прямо з подіуму або після онлайн-трансляції показу.
- Вінтаж — уже не минуле, а натхнення для нових стильних рішень
Цей тренд почав зароджуватися ще до пандемії, але опинившись у ситуації ізоляційних обмежень, багато хто задумався над цим дуже гостро, і все більше людей по всьому світу роблять свій внесок у збереження навколишнього середовища.
Багато галузевих асоціацій, такі як Асоціація Стилістів України, на постійній основі проводять сезонні гараж-сейли, для того, щоб прищепити культуру вторинного споживання. Адже багатьом речам у нашому гардеробі можна дати друге життя і направити на добру справу.
Знаменитості теж підтримують усвідомлене споживання: наприклад, британський принц Чарльз закликав ремонтувати і перешивати одяг замість покупки нового, а внучка королеви Єлизавети принцеса Беатріс вийшла заміж у вінтажній сукні своєї бабусі. А селебріті один за одним взагалі з'являються в нарядах, у яких вони колись блищали на килимових доріжках минулих років.
- Діджиталізація і доповнена реальність
Часте використання одягу "на раз" для фото в соцмережах породило ідею створення віртуального одягу. Уже майже ні для кого не дивина побачити в Instagram просторі на популярних моделях, блогерах та інфлюенсерах віртуальний тренч, костюм або сукню.
Кожен охочий, використовуючи популярні сервіси, може придбати для себе віртуальний наряд на свій смак, де спеціально навчені дизайнери посадять його по фігурі, та так, що не відрізнити від реального аутфіту. І більше не потрібно захаращувати речами одноденками полиці шафи.
Навіть самі моделі стали віртуальними, і в багатьох є свої сторінки в соціальних мережах. Вони вже зараз підписують багатотисячні контракти з люксовими брендами і багато хто з вас не відразу зможе їх відрізнити від реальних.
Відома топ-модель Белла Хадід знялася у відео-ролику Calvin Klein з однією з віртуальних моделей-інфлюенсерів Ліл Мікеле, що викликало фурор у fashion-індустрії і примусило здригнутися моделей по всьому світу від боязні втратити роботу в майбутньому.
Здригнулися і стилісти, побачивши на платформах інтернет-магазинів віртуальні примірочні й опції, де штучний інтелект не тільки підбирає відповідний одяг, але і створює різні образи, пропонуючи свої варіанти стилізації. Сьогодні за допомогою спеціальних VIAR-технологій будь-який охочий може пройтися по шоурумах у Гонконзі, перебуваючи в себе вдома і зробити там шопінг.
- Віртуальні покази
Під час обмежень через необхідність дотримання карантинних норм, багато дизайнерів опинилися в складній ситуації. Однак, виходом стали онлайн-покази колекцій, які все також жадали побачити шанувальники і всі fashion addicted.
Хтось із дизайнерів провів трансляції показів без глядачів, інші зняли атмосферні фільми, треті замінили звичні шоу на документальні зйомки і розмови з дизайнерами. Balenciaga показали нову колекцію у вигляді комп'ютерної гри-бродилки, а Prada поєднали трансляцію дефіле з онлайн-сесією, у ході якої креативні директори Міучча Прада і Раф Сімонс відповідали на запитання людей з усього світу.
Сьогодні одне з головних питань, яким задаються інсайдери індустрії в період карантину: а чи потрібні взагалі такі витратні покази мод у їхньому нинішньому вигляді?
У професійному середовищі говорять про кардинальний перегляд формату показів. Наразі тижні моди проводяться щонайменше двічі на рік у чотирьох головних модних столицях — Нью-Йорк, Париж, Мілан і Лондон.
- Онлайн як критерій безпеки
За час пандемії багато хто відкрив для себе шопінг і навіть послуги стилістів онлайн. Наразі все більше людей вдаються саме до такого формату, коли хочуть отримати консультацію або замовити обновки у свій гардероб, або навіть зробити аудит гардероба з фахівцем. Для багатьох це стало критерієм безпеки.
Практично всі представники fashion-індустрії продовжують освоювати і впроваджувати у свою матрицю послуг онлайн-формат роботи. Навіть фотографи вчаться працювати зі своїми моделями дистанційно — через додатки, подібні до Facetime, за яким можна зв'язатися з людиною з будь-якого міста і керувати процесом зйомки, перебуваючи за тисячі кілометрів.
- Комфорт — понад усе
Зміна способу життя змусила задуматися над новим типом речей, зручних і універсальних для роботи з дому. Чи робите ви домашні справи, чи записуєте відео для соцмереж або проводите конференції в Zoom — це повинно бути щось більше, ніж піжами або спортивний костюм.
У моді це знайшло своє відображення в трендах на трикотаж, костюми в піжамному стилі і нестандартні для офісу костюми-двійки зі штанів і сорочки. Більша увага наразі приділяється саме портретній зоні, оскільки вона в кадрі завжди.
- Туга за емоціями
За час самоізоляції споживачі скучили за більш яскравими і реальними враженнями. Інтернет поки що не дозволяє залучити максимумально всі органи чуття, як це буває під час подорожей або відвідування реальних заходів. Та й бежево-шоколадно-чорно-біла гама, яка була на піку популярності багато сезонів, трохи набридла. Тому виникла потреба в емоційному стилі — більш складних, яскравих і часом божевільних речах.
Покупці будуть шукати розраду, чесність і натхнення, — так вважають фахівці Pantone, які розробили палітру на майбутній рік з урахуванням настроїв часу і вибравши головними кольорами не один, а два відтінки — жовтий і сірий.
Новий формат трендів — це вже не модні правила, а діалог з аудиторією і відображення духу часу, чим мода і була завжди.