Розділи
Матеріали

Фінансова прозорість: як вирішити проблему оподаткування віртуальних активів в Україні

Україні край потрібні win-win рішення, а не досягнення цілей держави або її окремих представників будь-якою ціною. За аналогічним сценарієм вже згубили "податкову амністію", "податок на виведений капітал" та "військову реформу початку 2022 року". Думка.

Настав час чесно та прозоро почати пошук оптимальних варіантів оподаткування віртуальних активів | Фото: Pexels

Туреччина демонструє величезне бажання вийти з Сірого списку FATF (потрапила туди ще у 2021 році). Але з 40 світових стандартів фінансової прозорості лише питання належного регулювання криптоактивів залишається невирішеним. Анонсований ще у листопаді минулого року законопроєкт щодо регулювання криптовалютного ринку станом на середину травня так і не винесений на розгляд парламенту, але його ключові норми, зокрема щодо умов оподаткування, вже стали відомі:

  • транзакції з криптовалютою підпадатимуть під дію податку на банківські та страхові операції за ставкою 5%;
  • фізичні особи будуть зобов'язані декларувати свої доходи у криптовалюті, але увага, за ставкою 0%.

Підхід дуже обережний, але виправданий.

По-перше, бажання держави контролювати (через декларування) та оподатковувати не стане перепоною для подальшого розвитку та стабільності крипторинку. Нагадаю, понад половини жителів Туреччини сьогодні інвестують у криптовалюти, вважаючи їх надійним засобом збереження заощаджень на фоні інфляційних штормів. Водночас банкрутство найбільшої турецької криптобіржі Thodex через розкрадання $2 млрд дуже похитнула віру у надійність ринку.

По-друге, громадяни отримують стимул у вигляді ставки 0% для "дружньої" легалізації своїх криптодоходів. Тобто, скоріше за все, кейс буде вдалим і для держави і для платника податків.

Про необхідність шукати шляхи більш зваженого та гармонійного підходу постійно забувають в українському уряді. Зокрема, пункт 4.3.13 Національної стратегії доходів до 2030 року (НСД затверджено розпорядженням КМУ від 27.12.2023 № 1218-р, яку, до речі, треба негайно переглядати як вкрай невдалу та недружню до бізнесу та економіки в цілому й навіть петиція вже існує), формально пропонує суспільству заклик до цивілізованих перемовин: "Протягом 2024 року із залученням міжнародних партнерів з розвитку провести аналіз різних варіантів оподаткування віртуальних активів, можливих в українському контексті". Але місяцем раніше цей же уряд, що тоді писав НСД, вносить законопроєкт № 10225-1 від 17.11.2023, що пропонує ринку та суспільству жорстку регуляторно-фіскальну криптореформу, а саме:

  • чисельні обтяжливі регуляції, зокрема з фінансового моніторингу;
  • оподаткування під 19,5% (18% ПДФО + 1,5% військового збору);
  • пряма заборона на застосування віртуальних активів як засобу платежу в Україні.

Україні край потрібні win-win рішення, а не досягнення цілей держави або її окремих представників будь-якою ціною. За аналогічним сценарієм вже згубили "податкову амністію", "податок на виведений капітал" та "військову реформу початку 2022 року".

Вихід з ситуації:

  • припинити сварки за те, хто буде наглядати за ринком, для чого Уряду негайно відкликати законопроєкт 10225-1, як й НКЦПФР з його аналогічним за ідеологією проєктом № 10225;
  • дійсно, чесно та прозоро почати пошук оптимальних варіантів оподаткування віртуальних активів. Майданчики КМУ та ВРУ, на жаль, не виглядають надійними у сенсі незаангажованості, тому або Офіс бізнес-омбудсмена, або Офіс Президента (звичайно, є ще декілька варіантів) були б добрими модераторами процесу трансформації крипторинку.

Джерело.