Розділи
Матеріали

Гривня в Курській області: які економічні наслідки може мати операція ЗСУ

Операція ЗСУ в Курській області загострила для росіян уже наявні економічні ризики та принесла нові, зазначає економіст Віталій Шапран. Втім, є про що подумати й Україні, для якої контроль над російськими територіями кидає небачені раніше виклики.

Фото: Getty Images | Гривня має стати фактом життя на територіях Курської області, контрольованих Україною

Про економічні аспекти Курської операції

Операція ЗСУ в Курській області загострила для росіян уже наявні економічні ризики та принесла нові. Втім, є про що подумати й Україні.

  1. Найкраща новина – це значне поповнення обмінного фонду. Історія війн показує, що за наявності дисбалансів під час обміну полоненими одна зі сторін починає потім виторговувати собі "кращі умови завершення війни". З огляду на безперечну схильність росіян до тероризму, вони цілком могли використати наявний дисбаланс у перемовинах про розмороження їхніх активів чи про зняття санкцій з окремих олігархів. Тепер цей сценарій заблокований.
  2. Після того, як війна перейшла на територію Росії, суверенні рейтинги РФ мають бути знижені. ЗСУ, СБУ, СЗР та інші наші силові структури вже неодноразово доводили на практиці, що в РФ немає безпечних місць. Але тепер війна офіційно перейшла на територію РФ із загостренням операційних ризиків. Перша ліквідація юридичної особи відбулася 8 серпня, це була "Гайворонська молочна компанія" (Бєлгородська область). Ліквідатор зазначив, що компанія зазнала збитків у розмірі 256 млн рублів через обстріли. До цього юридичного факту пасують дані про "аварії" на російських НПЗ, що призвело до виведення 17-20% виробничих потужностей. Тож ризик для інвесторів втратити кошти в РФ зріс.
  3. Оскільки Росію давно виперли з міжнародних боргових ринків, то в принципі, в Кремлі не звертатимуть увагу на дії міжнародних рейтингових агентств (РА). Подальші дії міжнародних РА стосовно РФ — це, імовірніше, вже остаточне руйнування її репутації. Втім, загострення операційних ризиків у Росії мають взяти до уваги китайські РА – China Lianhe Credit Rating й China Chengxin International Credit Rating Group. Рейтинги в КНР більшою мірою використовуються в торгівлі, ніж у ЄС чи США. А операційні ризики для Курської та, як бачимо, Бєлгородської області цілком реальні. Зниження російських рейтингів в КНР ще більше ускладнить торгівлю між РФ та КНР, я вже не кажу про долю російських компаній на Гонконзькій біржі.

Тепер про Україну. За розгортання Курської операції неминуче постає питання витрат на підтримку життєдіяльності міст і селищ, де залишилось багато людей. Це не тільки ефект від людяності ЗСУ, а й вимоги Женевської конвенції. Якщо процес затягнеться, а такі ознаки є, то питання забезпечення нових територій перетворюється на фінансову проблему. На мою думку, її можна вирішити з мінімальними витратами для України, а успішність вирішення проблем громадян у Курській області може значно впливати на темпи просування ЗСУ. Якщо населення зрозуміє, що з приходом ЗСУ нікуди не зникає їхній добробут, то опір місцевого населення може перетворитись на співпрацю.

Населення Курської області потрапило у складну ситуацію
Фото: Фонтанка

Тож за умови затягування військової кампанії в Курській області потрібно вживати кілька заходів і враховувати кілька ризиків:

  1. Верховна Рада має визначити правовий статус таких громадян. Навряд чи потрібно дотримуватися прикладу РФ і роздавати там наші паспорти, але статус тимчасового захисту (по аналогії з тим, що видають країни ЄС) надати потрібно всім, хто цього потребує.
  2. Потрібно терміново розширювати гривневу зону. Це значно мінімізує витрати на підтримку населення на нових територіях. Тим, хто отримає статус, потрібно призначити соціальні виплати в гривнях, а ЗСУ — забезпечити гривнею для купівлі у місцевих продуктів харчування та інших речей. Призначення таких тимчасових виплат боятися не потрібно. В селах та містечках, які перейшли під контроль України, залишилися товарні запаси, тому невелика емісія гривні буде покрита (забезпечена) товарними запасами та послугами, які наявні на нових територіях.
  3. Звісно, можна порахувати баланс між товарним наповненням і необхідними соціальними виплатами, але, найімовірніше, за умови миттєвого витіснення рубля з обігу баланс буде на користь України. Якщо спростити ситуацію, то уявіть, що ці території цілих 6-12 місяців щось виробляли за рублі, а тепер їм за ці товари-послуги почали надавати гривні. Наша держава надає поліграфічну продукцію НБУ в обмін на реальні товарні запаси. Старт грошового обігу у гривні компенсує нам витрати на соціальну допомогу місцевим емісійним доходом, який вже покритий товарами та послугами.
  4. Із сумом побачив, що окремі склади роздрібних торговельних мереж просто розтягують місцеві. Це неправильно. Всі товарні запаси було б бажано зберегти та продавати їх уже за гривні. Тоді буде більше громадян РФ, зацікавлених отримати тимчасовий захист від української влади без в’їзду в Україну, а водночас відбудеться розширення зони обігу гривні.
  5. Оскільки цим питанням ніхто не опікується, то я роблю висновок, що наш НБУ спить на робочому місці, але саме в цьому разі це добре. НБУ не має повторювати помилок Центрального банку РФ і брати безпосередню участь у війні. Вже наступного року, коли в ЄС почнеться конфіскація активів ЦБР, підлеглі Путіна побіжать до європейських судів, але там на них очікує сюрприз. Голова ЦБР та один із її заступників командують військово-польовим банком РФ, який юридично є департаментом ЦБР. Саме цей департамент ЦБР забезпечує готівковий обіг рубля на наших окупованих територіях, а також обслуговував військові частини армії РФ. Доказів участі ЦБР у війні з Україною безліч. Щоб не створювати щось схоже, наш уряд міг би доручити термінову організацію обігу гривні на нових територіях одному з невеликих державних банків, наприклад, тих, які нещодавно перейшли у власність ФДМУ.

Діяти потрібно швидко, поки товарні запаси на наших нових територіях не вивезли до РФ або не спожили за рублі. Якщо не вирішити питання за 2-3 тижні, то, швидше за все, в зоні відповідальності нашого уряду опиниться ще одна група соціально незахищених осіб, які не виїхали з Курської області, а це вже будуть реальні витрати для бюджету.

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело