Розділи
Матеріали

Допомогли малюнки пастуха: археологи розкрили деталі історії древнього грецького храму (фото)

Ася Небор-Николайчук
Фото: Wikimedia Commons

Досліджуючи малюнки, які залишили грецькі пастухи ще 2600 років тому, вчені зробили неочікуване відкриття. Виявилося, що один із пастухів зобразив стародавній храм — Гекатомпедон.

Завдяки малюнку пастуха на мармуровому виступі скелі у Варі, приблизно за 20 кілометрів на південний схід від Афін, вчені довідалися про минуле храму Афіни, Парфенону. Це зображення є частиною великого комплексу, який вивчає археолог Мерл Ленгдон, що включає понад 2 000 графіті, зроблених пастухами та козопасами, пише Greek Reporter.

У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!

Датовані VI століттям до нашої ери, графіті містять тексти, малюнки кораблів, коней і різних сцен, у тому числі еротичних. Серед них виділяється грубо видряпаний малюнок будівлі. Попри грубе виконання, наявність колон та сходинок дозволяє припустити, що це зображення храму.

Малюнок супроводжує грецький напис "To Hekatompedon … Mikonos" ("100-футова будівля … Мікона"). Хоча про Мікона більше нічого не відомо, вважається, що він був пастухом, який створив графіті.

Використаний давньогрецький алфавіт підтверджує, що малюнок створений у VI столітті до нашої ери. Термін "Гекатомпедон", що означає "100-футовий" (32,8 м), є назвою храму, присвяченого Афіні, пізніше відомого як Парфенон.

Фото: Janric van Rookhuijzen/ American Journal of Archaeology

Це відкриття означає, що Мікон зобразив будівлю на Акрополі, а з огляду на дату, малюнок передує Парфенону щонайменше на 50 років. Знахідка підтверджує теорію про те, що старіші храми існували на Акрополі ще близько 450 року до н. е. Це підтверджується історичними свідченнями про руйнування Акрополя персами у 480 році до н. е., під час якого знищили багато будівель.

Додає інтриги давньогрецький демократичний декрет, що передував перському нападу і Парфенону, в якому також згадується Гекатомпедон, що використовувався для зберігання скарбів. Цей декрет довгий час спантеличував археологів, які сперечалися, чи належить гекатомпедон до храму, чи до відкритого подвір'я. Графіті Мікона свідчить про те, що Гекатомпедон дійсно був храмом, що узгоджується з історичною функцією грецьких храмів як скарбниць.

Графіті Мікона суперечить поширеному припущенню, що грамотність була рідкістю серед пастухів у Стародавній Греції й свідчить про вищий рівень грамотності, ніж вважалося раніше. Історія малюнка Мікона демонструє, як маленькі, здавалося б, незначні каракулі можуть відкрити глибоке розуміння історичних загадок і збагатити наше розуміння одного з найбільш знакових археологічних об'єктів у світі.

Раніше Фокус писав про гостроцікаві подробиці древньої настільної гри, які виявили дослідники.

А також про те, для кого споруджували найбільші кургани. Завдяки дослідженню цього питання, вчені хочуть дізнатися, як саме з'явилася соціальна нерівність.