Розділи
Матеріали

Дуже небезпечний шлях. Земля повсюдно втрачає льодовики, але є одне місце, якому все байдуже

Тая Кітова
Фото: NASA | Супутниковий знімок островів і водних шляхів, що утворюють основу Північно-Західного проходу, 13 липня 2024 року

Дослідники виявили, що попри зниження товщини та протяжності арктичного морського льоду, він все ще "засмічує" найскладніший водний шлях у світі.

Північно-Західний прохід — найскладніший і найнебезпечніший шлях у світі, що пролягає між Тихим і Атлантичним океанами. За останні понад сотню років, з 1906 року, цим арктичним маршрутом пройшло менш ніж 400 рейсів — причиною тому небезпечні льодові умови, пише SciTechDaily.

Над планетою нависла кліматична криза, яка не тільки принесла хвилі спеки, посухи та масштабних пожеж, а й обрушила на світ екстремальний сезон ураганів. Вчені раз по раз попереджають про те, що льодові щити планети невблаганно втрачають лід, але нове дослідження показало, що на Землі є одне місце, якому до змін клімату, мабуть, байдуже.

У Фокус. Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!

Попри повсюдне зниження товщини та протяжності арктичного морського льоду, вчені виявили, що судноплавні шляхи вздовж північного узбережжя Північної Америки стали ще менш придатними для навігації. Результати дослідження показують, що в цих місцях, старий, товстий лід залишається, ускладнюючи навігацію і "засмічуючи" важливі вузькі проходи.

Північно-Західний прохід відомий тим, що кидає виклик мореплавцям, які прокладають шлях через скупчення островів на північ від материкової Канади. Однак, попри всю свою небезпеку та непередбачуваність, цей шлях все ще залишається привабливим через відстань, яку можна заощадити на шляху між Тихим і Атлантичним океаном.

Зменшення товщини та протяжності морського льоду в Арктиці на тлі потепління клімату, як правило, робить прохід більш життєздатним протягом тривалого "вікна" щоліта. Але нове дослідження показує, що останніми роками дрейф льоду на південь перешкоджає проходу ще більше, що призводить до значного скорочення тривалості "судноплавного вікна". Це спостерігається в період з 2007 по 2021 роки.

За словами вченого з морського льоду Волта Мейєра, 13 липня 2024 року супутник зробив рідкісний знімок островів і водних шляхів, що утворюють суть Північно-Західного проходу. Судна, що здійснюють цей транзит уздовж північної Канади, повинні огинати острів Вікторія або з півночі, або з півдня: кожен маршрут має свої власні "вузькі місця", де лід має тенденцію накопичуватися і затримуватися. Однак, судячи зі знімка, лід, ймовірно, перегороджує всі можливі шляхи.

Цікаво, що 15 липня, у пік сезону танення, протяжність морського льоду в Арктиці посіла сьоме місце серед найнижчих значень, згідно із супутниковими спостереженнями. За словами Мейєра, лід уздовж південного маршруту мав би очиститися задовго до типового мінімуму морського льоду, однак покриття в каналах, імовірно, залежить від того, як вітри переносять лід, що дрейфує.

Деякі дослідники вважають, що старий морський лід, який відходить, перешкоджає судноплавству в Північно-Західному проході. Річ у тім, що багаторічний лід більш стійкий до змін в атмосфері та океані. Він також втрачає частину своєї солоності, що дає йому змогу залишатися замерзлим навіть у разі підвищення температур.

Раніше Фокус писав про те, що найбільший у світі льодовиковий щит може розтанути: на нас чекають катастрофічні наслідки.