Розділи
Матеріали

Операція "Евакуація": хто евакуює авто з вулиць Києва і чому їх відвозять разом з дітьми

Дар'я Бережна
Фото: Вечірній Київ

Між автомобілістами і евакуаторниками у всьому світі існує негласне протистояння, перші впевнені, що їх авто відвезли з вулиць незаконно, другі — намагаються відвезти стільки автомобілів, скільки зможуть. Як це відбувається в Києві, і хто за цим стоїть — розповідає Фокус

Тема евакуаторів знову виникла в українському Інтернет-просторі після інциденту на днях. У Дарницькому районі Києва (Позняки) на проспекті Петра Григоренка, 18 евакуатор завантажив на платформу авто KIA Sportage, в салоні якого знаходилася дитина.

Машину вже підняли на платформу, коли прибігла господиня машини та заявила, що в салоні залишився її син. Втім, машину повернули на асфальт тільки після того, як зібралася група обурених громадян і влаштувала скандал. Пізніше в інспекції з паркування КМДА уточнили, що інспектора, який проводив евакуацію, викликали для надання пояснень. За його словами, машина була припаркована з порушенням.

"Автомобіль був затонований, а дитина під час того, як інспектор фіксував Kia, лежав або сховався за сидінням — його не було видно. Як тільки малюка помітили, транспорт відразу ж опустили", — відзначили в інспекції.

У пресслужбі уточнили, що під час спілкування з інспектором жінка-водій погодилася, що порушила правила, зокрема, залишивши дитину саму в машині. "Щойно було сказано, що викличуть поліцію та соціальну службу, водійка Kia попросила вибачення, і їй був виписаний протокол", — резюмували у відомстві.

Здавалося, інцидент вичерпано, однак, це не перший скандал, повʼязаний із очищенням вулиць від неправильно припаркованих машин. У соцмережах повно історій про те, що машина була евакуйована, причому господар дізнався про те, куди саме евакуювали авто, тільки зателефонувавши за номером 102 або 1551, до цього він пережив кілька неприємних хвилин з думкою, що його авто викрали. Також евакуація машини разом з дітьми траплялася і раніше, тільки в лютому 2020 го дітей на задньому сидінні було двоє, і водієві довелося наздоганяти евакуатор, щоб визволити дітей.

Мало не евакуйовані разом з машиною діти

По суті, після цього і господар машини, і його "ластівка" опиняються в заручниках. Оскаржити евакуацію можна, але за перебування машини на штрафмайданчику доведеться викласти більше ста гривень на добу, так що бажання довести свою невинність може обійтися надто дорого. Тому більшість просто відправляється визволяти свою машину.

Але для початку потрібно розібратися, чи мають право евакуювати машину та за що.

В яких випадках можуть евакуювати машину?

У Києві катастрофічно не вистачає паркінгів. Вони є тільки при деяких бізнес-центрах, ТРЦ, супермаркетах. Перехоплювальних автостоянок біля метро майже немає, у центрі міста залишити машину майже ніде. Більше того, навіть у нових ЖК, де, припустимо, у кожного власника квартири буде особистий автомобіль, а то й не один, проблема ніяк не вирішується. Паркувальних місць створюється набагато менше, ніж будується квартир. Так що, мабуть, кожен водій грішив тим, що залишав машину в недозволеному місці. Іноді навіть не здогадуючись про це, тому що ПДР памʼятають не всі. 

Отже, чи мають право евакуювати машину співробітники Інспекції з паркування або працівники Нацполіціі? Так, якщо вона стоїть:

  • на проїжджій частині в другому ряду;
  • на тротуарі;
  • на залізничних переїздах;
  • на трамвайних коліях;
  • на мості;
  • на пішохідному переході (і ближче 10 метрів від нього);
  • на газоні;
  • на смузі громадського транспорту;
  • на велодоріжках;
  • на перехресті;
  • виїзді з прилеглих територій;
  • безпідставно на місцях для осіб з інвалідністю;
  • в місці, де значно заважає руху інших автомобілів або пішоходів.

У лютому 2020 року в Києві було встановлено новий рекорд за кількістю евакуацій автомобілів порушників правил паркування. 19 лютого інспектори з паркування за допомогою евакуаторів прибрали з міських вулиць 141 автомобіль. Куди евакуювали ці автомобілі? Їх вивозили на два штрафмайданчики: на правому березі — на вулиці Туполєва, а на лівому березі — на вулиці Гната Хоткевича.

Евакуювали машину: що робити далі?

Для початку необхідно переконатися, чи дійсно автомобіль евакуйований на штрафмайданчик, а не вкрадений. Для цього слід зателефонувати в 102 або 1551 і повідомити всі дані про машину та своє місцезнаходження. По телефону вам скажуть, куди евакуювали машину.

Машини на штрафмайданчику

Але треба враховувати, що зі штрафмайданчика авто можна забрати тільки в будні дні з 09.00 до 18.00. Краще авто забрати відразу, адже за кожен додатковий день у місці, куди евакуювали автомобіль, доведеться заплатити гроші. Для прикладу, міністру курортів і туризму АР Крим в Раді Міністрів АРК Олександру Лієву в 2020 році неправильне паркування обійшлася в 1994 гривні: 510 гривень — штраф за неправильну парковку, послуги евакуатора — 1270 гривень, штрафмайданчик — 144 гривень/добу.

Щоб забрати свою машину, потрібно відвідати Управління патрульної поліції для отримання документів: адмінпостанов про порушення ПДР і копії акта про евакуацію автомобіля. Потім вам випишуть квитанції і підкажуть реквізити для оплати штрафу, послуг евакуатора та зберігання автомобіля. Оплатити все це можна в будь-якому відділенні банку. Далі ви з усіма квитанціями та документами на машину відправляєтеся на штрафмайданчик і забираєте машину. Якщо неприємна ситуація сталася в Києві, можна завантажити спеціальний додаток, яке спростить весь алгоритм дій. На штрафмайданчику вам віддадуть автомобіль і побажають "не потраплятися" у подальшому.

Але дана схема, як виявилося, працює не дуже добре. По-перше, не дивлячись на "державу в смартфоні", водієві все одно доведеться зібрати папери, вистояти чергу, потім ще витратити величезну кількість часу на те, щоб сплатити штрафи. І, нарешті, поїхати на штрафмайданчик, який розташований на відчепі, щоб забрати авто.

Також люди часто залишають в автомобілях важливі документи та ключі від своїх квартир, але автомобілі вони можуть забрати тільки на наступний день. А якщо, наприклад, автомобіль евакуювали в пʼятницю ввечері, то забрати його можна тільки в понеділок.

У мерії пообіцяли поліпшити сервіс із видачі евакуйованих авто. Але, судячи з останніх постів в соцмережах, поліпшення не настало.

Кому йдуть гроші і хто евакуює авто в Києві?

Але поки водій оплачує штрафи, у нього виникає логічне запитання: куди йдуть гроші? Якщо в бюджет міста, на добру справу, то це не так прикро, однак, якщо розібратися, евакуацією займаються приватні компанії, яким і відходить левова частка прибутку.

Отже, щоб забрати авто зі штрафмайданчика, порушник повинен заплатити штраф за трьома квитанціями.

  • Штраф за неправильну парковку — від 510 гривень, але водіям надається знижка в 50% в разі внесення оплати протягом 10 днів — тобто 255 грн. Ці гроші йдуть безпосередньо до бюджету Києва.
  • Послуги зберігання автомобіля на штрафному майданчику — 144 гривень на добу. Check in/check out працює як в готельному бізнесі, стоянка проводиться до розрахункового часу — до 12:00. Ці гроші надходять на рахунок Управління поліції в Києві (ГУНП).
  • За послугу евакуації автомобіля доведеться заплатити 1270 гривень компанії, яка займається евакуацією.
  • Якщо проводити платежі онлайн через портал Kyiv Smart City, то до суми штрафу додається 10%-комісія за операції. Її отримує компанія "Універсальні платіжні рішення".

В робочій групі КМДА щодо поліпшення міського трафіку, яку очолював екс-радник мера Максим Бахматов, було прийнято укладати договори публічної оферти. У Департаменті транспортної інфраструктури заявили, що договори про транспортування автомобілів не потрапляють під дію Закону "Про державні закупівлі", тому тендерні процедури не були організовані. 

"Договори були укладені на підставі публічного оголошення на офіційному порталі Києва, з тими компаніями, які виявили бажання їх укласти", — пояснив начальник Інспекції з паркування Дмитро Рахматуллін.

У департаменті транспортної інфраструктури КМДА складені договори з наступними компаніями, що займаються евакуацією:

  • КП "Київтранспарксервіс"
  • КП "Центр организації дорожнього руху"
  • ТОВ "Евакуатор Сервіс"
  • ТОВ "Експедиція 777"
  • ТОВ "Паркінг Україна"
  • ТОВ "УКРТРАНСКОНТРАКТ"
  • ТОВ "АЛГА ТРАНС"
  • ТОВ "АВТОСОССЕРВІС"

Коли машини не евакуюють: Лайфхак

Евакуація машин не завжди проходить гладко: у мережі повно фотографій машин, що впали із платформи, і скарг водіїв, які знайшли свої авто в подряпинах на штрафмайданчику. Автор особисто бачив, як евакуатор, везучи машину, був змушений зробити зупинку, тому що автівка почала сповзати та мало не звалилося на дорогу.

Однак є лайфхак, при якому евакуації можна уникнути. Виявляється, після того як приїхав евакуатор, у водія ще є шанс скоротити вартість штрафу та забрати машину прямо на місці. Якщо він, водій, присутній на місці подій і може усунути порушення негайно, то машину можуть і не забрати.

Якщо ж водія на місці немає, то інспектор з паркування становить акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу. Після цього евакуатор відвозить автомобіль порушника на штрафмайданчик.

У пресслужбі транспортного департаменту КМДА пояснили, що заковика полягає в тому, хто відповідає за збереження автомобіля. Юридичний механізм евакуації влаштований таким чином, що після навантаження і складання акту, відповідальність за машину лягає на водія евакуатора. І передати її він може тільки поліцейським на штрафмайданчику, але ніяк не водієві.

"Якщо складено акт, і машина була переміщена хоч на сантиметр, за неї вже відповідає водій евакуатора, і повернути її власнику він не може", — говорить прессекретар Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Анна Голосінська.

При цьому вона зауважує, що у випадках, коли водій встиг прибути на місце до складання акта і навантаження, він ще може уникнути евакуації на штрафмайданчик. У такому разі йому доведеться сплатити лише штраф за порушення, а не послуги перевезення і зберігання автомобіля.

Юристи стверджують, що "точкою неповернення" є саме складання акта. У 5-му пункті постанови про порядок евакуації розписана чітка послідовність дій паркувального інспектора: зафіксувати порушення, викликати евакуатор, у присутності водія евакуатора і понятих скласти акт.

Тобто, акт обовʼязково повинен бути складений до завантаження автомобіля на евакуатор. З юридичної точки зору, саме складання акта перекладає відповідальність на водія евакуатора.

Якщо ж власник автомобіля застав свій транспортний засіб вже завантаженим, він має повне право негайно вимагати копію акта. Якщо виявиться, що машину завантажили до або під час його складання, евакуацію можна буде оскаржити в суді. Для цього потрібно зафіксувати порушення на фото, відео і, за можливістю, залучити свідків.

Також треба відзначити, що без присутності водія забрати автомобіль можуть тільки евакуатори тих компаній, які склали договір з КМДА. Якщо водій не встиг перепаркуваться до складання акта і завантаження автомобіля, йому варто хоча б переконатися, що машину забрала компанія, яка повʼязана з КМДА. Адже якщо з машиною щось трапиться в процесі транспортування, знайти винних від сторонньої компанії, а також отримати компенсацію буде дуже проблематично.

І в мережі недавно зʼявився простий спосіб захистити машину від евакуації — причому повідомили про нього в КМДА. Водій пішов по шляху велосипедистів і прикував свою "ластівку" за колесо до стовпа.

Фото: КМДА

Відзначимо, що комунальники не стали евакуювати авто, можливо причиною тому послужило те, що при пошкодженні майна вони зобовʼязані будуть відшкодувати збиток. До того ж занурити автомобіль на евакуатор можливості немає: відкручувати колесо або ще яку-небудь деталь їм теж заборонено.