Розділи
Матеріали

Попри заборону Конституції: як японські Сили самооборони отримали авіаносці

Ольга Шевченко
Фото: Asian Military Review | Есмінець класу Izumo здатний нести на борту F-35B

Конституція Японії прямо забороняє мати на озброєнні будь-яке наступальне озброєння, зокрема авіаносці. Тому японські бойові кораблі мають можливість нести літаки на борту, але офіційно вони є есмінцями.

Хоча кораблі "Ідзумо" (Izumo) від самого початку могли нести на своєму борту лише гелікоптери, багато аналітиків зазначали, що на них можна розміщувати і більші літаки. Пізніше офіційні представники японських збройних сил підтвердили: конструкція була розрахована на американський F-35B — варіацію Lightning II з вертикальним зльотом і посадкою (VTOL).

Фокус переклав статтю Майї Карлін про те, як Сили оборони Японії мають у строю авіаносці.

Відтоді як США стали гарантом суверенітету Японії після закінчення Другої світової війни, розміри і міць її збройних сил були урізані. Сама конституція країни обмежує володіння наступальними видами озброєння, одним з яких є авіаносець. Тоді як більшість розвинених країн, зацікавлені в безпеці своїх морів, мають авіаносці, Японія їх позбавлена. Однак є вагомий аргумент на користь того, що вертолітні есмінці функціонально замінюють японцям авіаносці.

Вертольотоносець класу Hyuga

Вертолітний есмінець класу Hyuga

На початку 2000-х років Морські сили самооборони Японії розробили гелікоптерний есмінець класу Hyuga ("Хюґа"). На момент своєї появи Hyuga і його сестринський корабель Ise були найбільшими кораблями, побудованими для японського флоту за останні пів століття.

Ці есмінці добре оснащені і мають схожі технічні характеристики з італійськими легкими авіаносцями Giuseppe Garibaldi та іспанським Principe de Asturias. Обидва кораблі озброєні системою ближнього бою Phalanx (CIWS) для самооборони і 16-компонентною системою VLS, оснащеною ракетами класу "земля-повітря" Evolved Sea Sparrow Missile. Ці два кораблі здебільшого використовуються для протичовнової оборони (ПЧО).

Хоча жоден з кораблів не розміщує на борту літаки з нерухомим крилом, їхні розміри і форма дуже нагадують легкі авіаносці.

Есмінець класу Izumo

Кораблі класу Izumo створювалися за образом та подобою своїх попередників Hyuga і мають ще більші розміри. Вони також призначалися для протичовнових операцій, розміщуючи на борту сім гелікоптерів ПЧО і два пошуково-рятувальних гелікоптери. На них встановлена та сама система самооборони CIWS, що і на Hyuga, а також ракетний комплекс SeaRAM.

Хоча кораблі Izumo спочатку могли нести на своєму борту тільки вертольоти, багато аналітиків зазначали, що на них можна розміщувати і більші літаки, зокрема винищувачі F-35B
Фото: Japanese Ministry of Defense

Хоча кораблі Izumo спочатку могли нести на своєму борту тільки вертольоти, багато аналітиків зазначали, що на них можна розміщувати і більші літаки. Пізніше офіційні представники японських збройних сил підтвердили: конструкція була розрахована на американський F-35B — варіацію Lightning II з вертикальним зльотом і посадкою (VTOL).

У 2018 році Кабінет міністрів Японії схвалив модифікації, що дають змогу кораблю Izumo і його сестрі Kaga працювати з винищувачами F-35. Хоча дехто каже, що це дає їм здатність до наступальних операцій, що порушує японську конституцію, японський уряд стверджує, що вони призначені виключно для оборонних цілей.

Секретні авіаносці Японії?

Так чи інакше, у 2021 році літак F-35B Корпусу морської піхоти США успішно злетів і приземлився на JS Izumo. Хоча корабель все ще прийнято називати есмінцем або гелікоптероносцем, щоб не порушувати японські закони, це успішне випробування означає, що тепер він фактично є авіаносцем.

З урахуванням тривалих модифікацій для Izumo і майже завершених для Kaga, Японія тепер володіє першими за кілька десятиліть авіаносцями.

Авіаносці Izumo — крок у правильному напрямку

Морські сили самооборони Японії тепер можуть діяти далеко від повітряного прикриття Повітряних сил самооборони Японії, що забезпечує глибину оборони, якої раніше не було. Хоча кораблі Izumo — крок у правильному напрямку, ці есмінці не володіють наступальними можливостями, а тому непорівнянні з іншими авіаносцями, зокрема американськими, британськими, китайськими або російськими.

Про автора

Майя Карлін — авторка статей про національну безпеку в The National Interest, аналітикиня Центру політики безпеки і колишня наукова співробітниця імені Анни Соболь-Леві в IDC Герцлія в Ізраїлі. Її статті публікуються в багатьох виданнях, включно з The National Interest, Jerusalem Post і Times of Israel. Ви можете стежити за нею у Twitter: @MayaCarlin.