"Фуцзянь" готується стати до ладу: чому три авіаносці КНР — велика проблема
Китай поставив за мету мати шість діючих авіаносців до 2033 року, що дасть йому другий за величиною флот відкритого моря після Сполучених Штатів. Найновіший із трьох авіаносців "Фуцзянь" розпочав морські випробування. Це один із найбільших військових кораблів у світі вагою 80 тисяч тонн.
ВМС Народно-визвольної армії Китаю (НВАК) нарощують свій військово-морський потенціал завдяки появі третього авіаносця – Type 003 Fujian ("Фуцзянь"), який незабаром має пройти ходові випробування і надійде на озброєння до 2026 року.
Фокус переклав статтю Пітера Сучіу про те, чому китайські авіаносці — це велика проблема.
Цей авіаносець, названий на честь провінції Фуцзянь, розташованої навпроти Тайваню, є значним технологічним стрибком для Китаю, оскільки він – одне з найбільших військових суден вагою 80 тисяч тонн із конвенційним двигуном.
Завдяки електромагнітній системі запуску літаків (EMALS) і вдосконаленій системі амортизації (AAG) "Фуцзянь" зможе приймати на борт 60-70 літаків, включно з варіантами Shenyang J-15B і нового J-35, а також Xi'an KJ-600 AEWC. Цей крок наближає НВАК до досягнення мети стати другим за розмірами флотом відкритого моря, а плани отримати шість авіаносців до 2033 року підкреслює зростання військово-морської майстерності і стратегічних амбіцій Китаю.
ВМС Народно-визвольної армії Китаю (НВАК) стали ще на один крок ближче до другого у світі авіаносного флоту після США, адже третій за рахунком авіаносець (і другий повністю вітчизняного виробництва) вже готується покинути порт для проведення перших ходових випробувань. Це стане важливою віхою як для НВАК, так і для самого авіаносця, спущеного на воду в червні 2022 року.
Очікується, що ходові випробування триватимуть не менше року, а на озброєння він зможе надійти до кінця 2025 або початку 2026 року.
Авіаносець, названий на честь провінції Фуцзянь, розташованої прямо навпроти Тайваню, символізує національну гордість Китаю. Незважаючи на те, що авіаносець має звичайну конструкцію водотоннажністю 80 тисяч тонн, він входить до числа найбільших військових кораблів, що перебувають сьогодні на озброєнні, після атомних суперкораблів ВМС США класу Nimitz і Gerald R. Ford.
На "Фуцзяні", найімовірніше, діятиме авіакрило з 60-70 винищувачів, а також його оснастять електромагнітною системою запуску літаків (EMALS) і технологією Advanced Arresting Gear (AAG), яку раніше застосовували виключно на авіаносцях класу Gerald R. Ford.
Очікується, що новий китайський авіаносець надійде на озброєння до 2026 року. Його авіакрило, ймовірно, міститиме варіацію Shenyang J-15B Flying Shark, оснащену системою запуску CATOBAR, винищувачі Shenyang J-35 (варіант FC-31 авіаносного базування), а також літак раннього попередження і управління (AEWC) Xi'an KJ-600.
Як раніше писав Гаррісон Касс для The National Interest, прототипи FC-31/J-35, імовірно, будуть оснащені двигунами RD-93. Китай також працює над вдосконаленим двигуном WS-13E, який, як очікується, матиме тягу майже 10 тис кг/с, і WS-13, можливо, замінить RD-93 на FC-31.
Флот авіаносців для Китаю
Як уже зазначалося, "Фуцзянь" – це перший китайський авіаносець вітчизняної розробки. НВАК поставила перед собою мету мати шість діючих авіаносців до 2033 року, що дасть їй другий за розмірами флот відкритого моря після Сполучених Штатів.
Туре 003 "Фуцзянь" є наступником двох авіаносців НВАК, які вже стоять на озброєнні, – Type 001 Liaoning ("Ляонін") і Type 002 Shandong ("Шаньдун"). Перший із цих кораблів був придбаний в України після розпаду Радянського Союзу як недобудований радянський авіаносний крейсер "Варяг" класу "Кузнєцов". Після продажу судна його збиралися перетворити на плавучий готель і казино, але потім перевезли в Китай і добудували як перший авіаносець НВАК.
Type 002 "Шаньдун" був побудований у Китаї, але він дуже точно повторював дизайн Type 001.
І "Ляонін", і "Шаньдун" оснащені обладнанням для операцій короткого зльоту і конвенційної посадки (STOBAR), яке передбачає запуск літаків за допомогою "трампліну" на носі, при цьому посадка здійснюється за допомогою аерофінішерів.
Авіаносець Type 003 "Фуцзянь" – дійсно величезний крок уперед для НВАК і Китаю.
Про автора
Пітер Сучіу – журналіст із Мічигану. За свою двадцятирічну журналістську кар'єру він брав участь у створенні більш ніж чотирьох десятків журналів, газет і веб-сайтів, опублікувавши понад 3200 матеріалів. Він регулярно пише про військову техніку, історію вогнепальної зброї, кібербезпеку, політику і міжнародні справи. Пітер також є автором статей для Forbes і Clearance Jobs. Ви можете стежити за ним у Twitter: @PeterSuciu. Ви можете написати автору електронною поштою: Editor@nationalinterest.org.