Розділи
Матеріали

Не потрібно винаходити велосипед: як США конкурувати з Китаєм у технологіях

Ольга Шевченко
Фото: Міноборони США | Сполучені Штати та їхні союзники мають активніше залучати технологічні компанії до співпраці

Уряд США намагається активніше використовувати технологічний сектор в інтересах національної безпеки та протидії викликам з боку Китаю, який об'єднує військову та комерційну сфери.

Розвиток відносин між урядом США і технологічним сектором допоможе останньому залучити урядові замовлення й активізує розроблення технологій подвійного призначення.

Фокус переклав статтю про новий фундамент для американської оборонки.

Розвиток нових технологій, як-от квантові обчислення, біотехнології та штучний інтелект (ШІ), відбувається здебільшого в приватному секторі, де вища концентрація талановитих розробників, капіталу та конкуренції, що сприяє комерційному застосуванню. Сполучені Штати та їхні союзники мають активніше спонукати технологічні компанії розглядати технології подвійного призначення з точки зору комерційних можливостей і потреб національної безпеки.

Китай намагається створити найбільш технологічно розвинені збройні сили у світі
Фото: Соцмережi

Китай визнав роль дослідницького та комерційного секторів у зміцненні військового та оборонного потенціалу. Завдяки стратегії злиття військового і цивільного секторів Китай намагається створити найбільш технологічно розвинені збройні сили у світі. Реалізація цієї стратегії включає в себе придбання та суттєве субсидування Китаєм власного технологічного сектора для державних потреб. Що дуже важливо для Сполучених Штатів, вона також охоплює спроби Китаю використовувати глобальні комерційні можливості за допомогою крадіжок інтелектуальної власності (ІВ) і стратегічних інвестицій ворога в приватний сектор. Це загрожує лідерству США та їхніх союзників у сфері передових технологій.

Технологічний сектор Сполучених Штатів вже відчуває на собі наслідки цього. Учасники дискусій між представниками промисловості та уряду на заходах, проведених Австралійським інститутом стратегічної політики на SXSW, наголошували, що інвестори, які опікуються національною безпекою, не в змозі конкурувати з масштабами та швидкістю потоків китайського капіталу, які спрямовуються у стартапи подвійного призначення на ранніх стадіях розроблення в таких галузях, як квантові обчислення, мікроелектроніка, біотехнології та штучний інтелект.

У США визнали, що не можуть конкурувати з китайськими інноваціями
Фото: Twitter

Природна перевага Сполучених Штатів та їхніх союзників перед китайською стратегією злиття військових і цивільних секторів полягає у швидкості, інноваційності та ринковій життєздатності приватного сектора, як порівняти з китайськими конкурентами. Успіх Кремнієвої долини та історично висока частка світового технологічного лідерства у Сполучених Штатах — тому підтвердження. Сполучені Штати повинні розвинути цю перевагу, аби прискорити впровадження комерційних технологій для швидкого і масштабного задоволення потреб національної безпеки.

Уряд США намагається активніше використовувати технологічний сектор в інтересах національної безпеки та протидії викликам з боку Китаю. Ще в січні 2021 року було створено цифровий ринок Trusted Capital Digital Marketplace (TCDM), покликаний допомогти у створенні "надійних джерел фінансування" для малого та середнього бізнесу, які пропонують альтернативу ворожим інвестиціям в інноваційні та критично важливі для оборони можливості. Хоча останніми роками ця ініціатива застопорилася, слід приділити насамперед увагу можливостям масштабної модернізації програми та партнерству із союзниками, як-от учасники AUKUS, Австралія та Велика Британія. TCMP доповнить інші ініціативи, наприклад, створення Управління стратегічного капіталу (OSC), яке допомагає залучати і масштабувати приватний капітал для підтримки національної безпеки через державно-приватні партнерства і фінансувати ризиковані інвестиції в нові технології.

У ширшому сенсі безпекові угоди із союзниками, зокрема з Австралією та Великою Британією, укладені в межах AUKUS, свідчать про те, що уряд Сполучених Штатів приділяє дедалі більше уваги партнерству з промисловістю. У межах другого компонента AUKUS, присвяченого обміну передовими технологіями, було схвалено мережу оборонних інвесторів AUKUS і створено галузевий форум. Ці зусилля узгоджуються зі зниженням бар'єрів США для виходу стартапів і малих підприємств на оборонний ринок, наприклад, поправками до Правил міжнародної торгівлі зброєю (ITAR) для партнерів AUKUS згідно із Законом про повноваження в галузі національної оборони (NDAA), ухваленим у грудні 2023 року.

Лідери країн AUKUS
Фото: Twitter

Однак дискусії на SXSW показали, що Сполученим Штатам і урядам їхніх союзників необхідно йти далі, до самих витоків інноваційних технологій, і зміцнювати співробітництво між державним і приватним секторами на ранніх етапах розроблення. Це дасть змогу США і союзникам на ранніх етапах виявляти й підтримувати технологічні стартапи, що мають стосунок до національної безпеки, забезпечувати їхню комерціалізацію без участі ворожого капіталу і задовольняти потреби оборони. Розширення інновацій і швидке масштабування забезпечать Сполученим Штатам та їхнім союзникам лідерство в критично важливих технологічних галузях.

Для досягнення цієї мети не потрібно заново винаходити колесо. Натомість США і союзникам достатньо спільно визначити наявні центри державно-приватних інновацій і розвивати їхню діяльність. Capital Factory, технологічний інкубатор в Остіні, штат Техас, — один із прикладів, який можна використовувати і масштабувати. Маючи понад двадцять афілійованих акселераторів по всій Європі, Сполучені Штати могли б наслідувати цю модель і співпрацювати з наявними інноваційними підприємствами, я-отк Capital Factory, або розвивати спільні партнерства на кшталт AUKUS, зміцнюючи глобальну мережу державно-приватних інновацій.

Ключем до успіху цих рекомендацій є забезпечення достатньої кількості джерел чистого капіталу, вільного від ворожого впливу, які можуть підтримати комерціалізацію, особливо в партнерстві з союзниками. Союзникам варто підтримати такі ініціативи Сполучених Штатів, як TCDM і OSC, творчо використовуючи їхні фінансові переваги. Так, у міру розширення інноваційного співробітництва в межах AUKUS, Австралія повинна чинити більший тиск на приватний сектор і мобілізувати значні обсяги капіталу, що зберігається в пенсійних фондах.

Пенсійна система Австралії — п'ятий за величиною резерв заощаджень у світі, але вона обділена увагою інвесторів і перебуває під управлінням не схильних до ризику фондів-гігантів. Аби перевершити китайську стратегію злиття цивільного і військового секторів, необхідно знайти спосіб заохотити інвестування цього капіталу в технології подвійного призначення, які підтримують інтереси національної безпеки союзників. Для австралійського уряду це означає дискусії про розширене застосування комерційних можливостей та імператив інвестицій у національну безпеку. Зосередивши увагу не тільки на оборонних застосуваннях, а й на важливості подвійного призначення в таких технологічних галузях, як виробництво передових розробок, критично важливі мінерали та біотехнології, можна зняти побоювання інвесторів, які обережно ставляться до ризику.

У ширшому сенсі технологічна галузь і приватний сектор, що вирізняються оперативністю, інноваційністю та ринковою життєздатністю, залишаються найсильнішими сторонами Сполучених Штатів і їхніх союзників у стратегічному суперництві з Китаєм.

Уряди повинні проявляти сміливість і новаторство в масштабному партнерстві з приватним сектором. Це означає співпрацю на ранніх етапах інноваційного процесу, щоб забезпечити задоволення потреб національної безпеки і достатнє фінансування для підтримки комерціалізації в таких нових технологічних галузях, як квантові технології, штучний інтелект і біотехнології. Якщо Сполучені Штати та їхні союзники не зможуть лідирувати в цих технологічних галузях, вони втратять економічні переваги, пов'язані з першістю у виході на ринок. З точки зору безпеки водночас знижується автономність ланцюжків постачань критично важливих технологій і вплив на стандарти, які відповідають ліберально-демократичним цінностям і захищають користувачів.

Встановлення таких відносин на ранніх етапах також допоможе приватному сектору зрозуміти, як краще залучити урядові замовлення, і заохотить розроблення технологій подвійного призначення. Мобілізація технологічного сектору як нової оборонної промислової бази — це завдання на співпрацю державного та приватного секторів, а також партнерські відносини із союзниками. Той факт, що ці публічні дискусії ведуться на традиційно не орієнтованих на національну безпеку форумах, як-от SXSW, свідчить про визнання урядом і промисловістю важливості співробітництва для забезпечення спільних інтересів національної безпеки.

Про автора

Бронте Манро — аналітик Австралійського інституту стратегічної політики у Вашингтоні, що опікується питаннями політики в галузі оборонно-промислової бази США та Австралії, інновацій, кібернетики і технологій.