Розділи
Матеріали

Винищувач Saab 37 Viggen: єдиний літак, який наздогнав SR-71 Blackbird

Ольга Шевченко
Фото: SAAB | Винищувач Saab 37 Viggen

SR-71 Blackbird, найшвидший літак з тих, що коли-небудь літали, вийшов з експлуатації кілька десятиліть тому, але його спадщина залишається неперевершеною, навіть незважаючи на сучасні винищувачі, такі як F-22 і F-35.

Під час холодної війни SR-71 виконував розвідувальні місії над Балтійським морем, відомі як "Балтійський експрес". Шведському літаку Saab JA-37 Viggen вдалося взяти на приціл SR-71, що було нетривіальним завданням через перевагу Blackbird у швидкості.

Фокус переклав статтю Маї Карлін про шведський винищувач Saab 37 Viggen.

R-71 Blackbird, найшвидший літак з усіх, що будь-коли літали, був виведений з експлуатації кілька десятиліть тому, але його спадщину не перевершили навіть сучасні винищувачі, такі як F-22 і F-35.

  • Під час холодної війни SR-71 виконував розвідувальні місії над Балтійським морем, відомі як "Балтійський експрес". Шведському літаку Saab JA-37 Viggen вдалося взяти на приціл SR-71, що було непростим завданням через перевагу Blackbird у швидкості.
  • Шведський льотчик Пер-Олоф Елд п'ять разів успішно перехоплював SR-71.
  • 1987 року шведські Viggen також супроводжували SR-71, який зазнав лиха, в безпечне місце, що свідчить про співпрацю за часів холодної війни.

SR-71 Blackbird проти Saab 37 Viggen: повітряна сутичка часів холодної війни

Найшвидший з літаків, що коли-небудь літали, був знятий з озброєння кілька десятиліть тому. Коли під час холодної війни з'явився американський літак SR-71 Blackbird, його інноваційні технології, електроніка та авіоніка дали йому змогу здійснити небачені раніше подвиги.

SR-71 Blackbird

Навіть з урахуванням розвитку сучасних винищувачів, таких як F-22 Raptor і F-35 Lightning II, спадщина Blackbird, здатного розвивати швидкість 3,0 Маха, залишається неперевершеною. Лише один літак зумів узяти Blackbird на приціл, і цей літак заслуговує на окрему згадку: шведський винищувач Saab JA-37.

Як шведський літак ледь не перехопив Blackbird

За часів холодної війни літаки SR-71 мали літати за одним і тим самим повторюваним маршрутом над Балтійським морем, який називали "Балтійським експресом".

Як розповів колишній льотчик JA-37 шведських ВПС Пер-Олоф Елд, "загалом на моєму рахунку п'ять гарячих перехоплень SR-71"
Фото: SAAB

Шведські ВПС на той час були оснащені платформою Saab J-35F Draken. Його застарілий планер ніяк не міг зрівнятися з Blackbird. Але його наступник, Saab J-37 Viggen, мав досконалішу авіоніку, яка давала змогу йому наблизитися до Blackbird у польоті.

Порівняно з максимальною швидкістю SR-71 у 3,0 Маха, Viggen був все ще відносно повільним, досягаючи 2,1 Маха. Незважаючи на цей розрив у можливостях, рутинний характер польотів Blackbird у поєднанні з чудовим плануванням місії і майстерністю льотчика призвели до того, що один зі шведських винищувачів "взяв на приціл" Blackbird.

Як розповів колишній льотчик JA-37 шведських ВПС Пер-Олоф Елд, "загалом на моєму рахунку п'ять гарячих перехоплень SR-71. Усі їх можна назвати успішними. Тричі я був візуально виявлений; у кількох випадках SR-71 йшов навперейми, що було дуже корисно, оскільки можна було візуально перевірити, чи в правильному місці ти перебуваєш!"

Щойно Елду вдалося захопити ціль, він, звісно ж, не став стріляти. Два літаки просто перетнули траєкторії і встановили візуальний контакт один з одним.

Saab 37 Viggen також рятував Blackbird, який потрапив у біду

Хоча цей інцидент став першим в історії успішним перехопленням і "взяттям на приціл" Blackbird, важливо зазначити, що американські льотчики не намагалися ухилитися від Viggen, які були дружніми літаками. Проте майстерність і навички шведського льотчика вражають.

Пара Viggen-Blackbird знову потрапила в заголовки газет 1987 року, коли у SR-71 вибухнув двигун і його довелося супроводжувати до землі. Шведські ВПС негайно направили два своїх Viggen на допомогу SR-71, який був би вразливішим для радянської атаки при польоті на такій низькій висоті. Зрештою Blackbird благополучно приземлився в Західній Німеччині завдяки допомозі шведських літаків.

Про автора

Майя Карлін – авторка статей про національну безпеку в The National Interest, аналітикиня Центру політики безпеки і колишня наукова співробітниця імені Анни Соболь-Леві в IDC Герцлія в Ізраїлі. Її статті публікуються в багатьох виданнях, включно з The National Interest, Jerusalem Post і Times of Israel. Ви можете стежити за нею у Twitter: @MayaCarlin.