Розділи
Матеріали

Кращий за російський БТР-82: розмова з механіком-водієм українського БТР-4

Олександр Матвієнко
БТР-4 в НГУ

На озброєнні Сил оборони є багато зразків бронетранспортерів, як західного, так і українського виробництва. Фокус поспілкувався з механіком-водієм вітчизняного БТР-4, щоб дізнатися, як себе проявила машина в умовах великої війни з РФ.

Українська армія ще до початку повномасштабної війни на озброєнні мала сучасні бронетранспортери. Російські окупанти визнають, що БТР-4 вийшов дійсно якісною машиною, значно кращою за їхній БТР-82. Фокус поспілкувався з механіком-водієм однієї з бригад Нацгвардії, щоб дізнатися, як проявляє себе вітчизняна бойова машина.

Військовослужбовець погодився відповісти на наші запитання на умовах анонімності з міркувань безпеки. Він розповів про свій перший бойовий вихід, особливості БТР-4, а також, чому він кращий за БТР-82. Перш ніж почнімо, коротка довідка про машину.

Коротко про БТР-4

БТР-4 "Буцефал" — це український восьмиколісний бронетранспортер, який розробили і виробляли в Харкові. "Буцефал" прийнято на озброєння у 2011 році. У 2012 році прийнято ще одну версію БТР-4Е. Основні характеристики БТР-4:

  • бойова маса — 21,9 тонни;
  • екіпаж — 3+7;
  • максимальна швидкість — 110 км/год по шасі;
  • запас ходу — 690 км;
  • 30-мм автоматична гармата, які відрізняються від версії бойового модуля;
  • двигун — німецький Deutrz або український 3ТД-3А.
БТР-4 "Буцефал"

Бойовий шлях і перший досвід військового на БТР-4

Розкажіть про себе і свій бойовий шлях.

Я механік-водій БТР-4 ще з 2019 року, службу проходжу в НГУ. На початок повномасштабної війни я вже не служив, але тоді я повернувся назад. На мою думку, краще я буду робити те що я знаю і буду корисним тут, а ніж кудись… За цей час я взяв участь у боях на околицях Харкова. Штурми біля Золочівської громади в районі Козачої Лопані, Дементіївки тощо. Потім був Бахмут, Роботине.

Як ви стали оператором БТР-4, і яку роль виконуєте в машині?

Роль "механа" в БТР-4 — це відповідальність за техстан машини. Екіпажі у нас повністю взаємозаміні, тобто я як "механ" маю знати не тільки свої завдання, а ще розбиратися в БМ (бойовий модуль). Так само оператор-навідник повинен вміти водити машину. Заряджання і техобслуговування проводиться всім екіпажем. Немає такого, що пробили колесо і "механ" робить його сам, або щось з БМ і навідник сам там колупається — все разом!

Розкажіть про свій перший бойовий вихід на БТР-4, і чим він вам запамʼятався?

Перший бойовий вихід… Штурмували село де були пі**ри, у нас було 4 машини. Наша задача полягала в доставлянні піхоти і вогневій підтримці. На підході до села першу машину підірвали на керованому фугасі, але всі живі. Ми продовжили рухатися дали, висадили піхоту і прикривали їх вогнем з машини, але коли ми вже зайшли в село, БТР що їхав останнім підірвалась на міні. Теж всі були живі. Коли у нас вже БК вже почалось закінчуватися, то нам була команда, щоб ми забирали трьохсотих і виїжджали. Один з наших побратимів був важко поранений. Отож такий був у мене перший бойовий вихід, було страшно, але ми свою роботу зробили.

А чи є у вас історія, яка найбільше запам'яталася?

Навіть не знаю.

Слабкі та сильні сторони БТР-4

Росіяни у своїх пропагандистських роликах визнають, що БТР-4 — це дійсно якісна машина, яка краща за БТР-82. Чи могли б ви навести основні переваги українського бронетранспортера?

БТР-4 дійсно краще за БТР-82. По-перше, у нього краще бронювання, кращий бойовий модуль. Ну, і комфортніший він значно, наприклад, у нашій машині є два кондиціонери — один в передній частині машини, другий — в десантному відділенні. І коробка передач на БТР-4 автоматична, а не ручна, як на їхній машині. Також на нашому є два ПТУРа.

БТР-82 гірший за український БТР-4

Чи могли б ви порівняти БТР-3 з БТР-4, чи відомі вам переваги якісь?

Не можу порівнювати БТР-3 з БТР-4. Але що дійсно краще в БТР-3 — так це менша вага.

А якщо казати про недоліки БТР-4, то що б ви виділили?

До недоліків я б відніс велику вагу на його колісну базу, яка залишилась від БТР-80. Для його ваги у 24 тонни з решітками інколи буває тяжко на ґрунті. Інколи бувають проблеми з бойовим модулем, клине гармату. Якщо навідник молодий і не досвідчений, то на бойовому виході може бути біда. Бувало таке, що виїжджали і вистрелювали весь БК, але бувало так, що 5-7 пострілів і все — клин. Чому так відбувається? Важко сказати точно. То гільза застрягне, то снаряди може погано встановлені в краб.

Світлина надана військовим Нацгвардії

Ще заряджати його важко, на один боєкомплект йде більше, ніж пів години. Але загалом я не скажу, що машина погана, якби додати ще броні, то взагалі топово було б.

Ви згадали, що якщо додати броні, то було б топово. Як ви оцінюєте захищеність БТР-4?

Бронювання в машини непогане, як дня бронетранспортера. 7,62-мм кулемет тримає, знаю це на своєму досвіді. Були влучання з РПГ, теж тримає, але кумулятивний струмінь залітала в салон. Тоді навіднику припалило трохи спину, але з ним все добре. Як показала практика, тримає і протитанкову мину. При підривах на міні екіпажі живі, але може зламати ноги. Головне, щоб стояло додаткове протимінне дно, тоді все буде добре.

Практика показала, що БТР-4 витримує підрив на протитанковій міні

Цікавить ще технічна частина. Як себе показують німецькі двигуни в експлуатації?

Двигуни Deutz дуже добре себе показують, ніяких нарікань немає. І в холод, і в спеку — все працює добре. Не було проблем з двигуном ніколи, чого не можу сказати про двигун 3ТД-3А. Зараз, наскільки я знаю, майже не залишилося машин з цим двигуном.

Чи були у вас випадки, коли окупанти били по БТР-4 FPV або "Ланцетами"?

Я вам просто скину відео окупантів, як FPV-дрон влучив по хлопцях. Вони тоді сказали: "щось сильно у**ало по нас!". Все залежить від того, куди попаде. "Ланцет", на мою думку, немає шансів пережити, але все може бути.

Відео ураження БТР-4 російьским FPV-дроном