Кращий за російський БТР-82: розмова з механіком-водієм українського БТР-4
На озброєнні Сил оборони є багато зразків бронетранспортерів, як західного, так і українського виробництва. Фокус поспілкувався з механіком-водієм вітчизняного БТР-4, щоб дізнатися, як себе проявила машина в умовах великої війни з РФ.
Українська армія ще до початку повномасштабної війни на озброєнні мала сучасні бронетранспортери. Російські окупанти визнають, що БТР-4 вийшов дійсно якісною машиною, значно кращою за їхній БТР-82. Фокус поспілкувався з механіком-водієм однієї з бригад Нацгвардії, щоб дізнатися, як проявляє себе вітчизняна бойова машина.
Військовослужбовець погодився відповісти на наші запитання на умовах анонімності з міркувань безпеки. Він розповів про свій перший бойовий вихід, особливості БТР-4, а також, чому він кращий за БТР-82. Перш ніж почнімо, коротка довідка про машину.
Коротко про БТР-4
БТР-4 "Буцефал" — це український восьмиколісний бронетранспортер, який розробили і виробляли в Харкові. "Буцефал" прийнято на озброєння у 2011 році. У 2012 році прийнято ще одну версію БТР-4Е. Основні характеристики БТР-4:
- бойова маса — 21,9 тонни;
- екіпаж — 3+7;
- максимальна швидкість — 110 км/год по шасі;
- запас ходу — 690 км;
- 30-мм автоматична гармата, які відрізняються від версії бойового модуля;
- двигун — німецький Deutrz або український 3ТД-3А.
Бойовий шлях і перший досвід військового на БТР-4
Розкажіть про себе і свій бойовий шлях.
Я механік-водій БТР-4 ще з 2019 року, службу проходжу в НГУ. На початок повномасштабної війни я вже не служив, але тоді я повернувся назад. На мою думку, краще я буду робити те що я знаю і буду корисним тут, а ніж кудись… За цей час я взяв участь у боях на околицях Харкова. Штурми біля Золочівської громади в районі Козачої Лопані, Дементіївки тощо. Потім був Бахмут, Роботине.
Як ви стали оператором БТР-4, і яку роль виконуєте в машині?
Роль "механа" в БТР-4 — це відповідальність за техстан машини. Екіпажі у нас повністю взаємозаміні, тобто я як "механ" маю знати не тільки свої завдання, а ще розбиратися в БМ (бойовий модуль). Так само оператор-навідник повинен вміти водити машину. Заряджання і техобслуговування проводиться всім екіпажем. Немає такого, що пробили колесо і "механ" робить його сам, або щось з БМ і навідник сам там колупається — все разом!
Розкажіть про свій перший бойовий вихід на БТР-4, і чим він вам запамʼятався?
Перший бойовий вихід… Штурмували село де були пі**ри, у нас було 4 машини. Наша задача полягала в доставлянні піхоти і вогневій підтримці. На підході до села першу машину підірвали на керованому фугасі, але всі живі. Ми продовжили рухатися дали, висадили піхоту і прикривали їх вогнем з машини, але коли ми вже зайшли в село, БТР що їхав останнім підірвалась на міні. Теж всі були живі. Коли у нас вже БК вже почалось закінчуватися, то нам була команда, щоб ми забирали трьохсотих і виїжджали. Один з наших побратимів був важко поранений. Отож такий був у мене перший бойовий вихід, було страшно, але ми свою роботу зробили.
А чи є у вас історія, яка найбільше запам'яталася?
Навіть не знаю.
Слабкі та сильні сторони БТР-4
Росіяни у своїх пропагандистських роликах визнають, що БТР-4 — це дійсно якісна машина, яка краща за БТР-82. Чи могли б ви навести основні переваги українського бронетранспортера?
БТР-4 дійсно краще за БТР-82. По-перше, у нього краще бронювання, кращий бойовий модуль. Ну, і комфортніший він значно, наприклад, у нашій машині є два кондиціонери — один в передній частині машини, другий — в десантному відділенні. І коробка передач на БТР-4 автоматична, а не ручна, як на їхній машині. Також на нашому є два ПТУРа.
Чи могли б ви порівняти БТР-3 з БТР-4, чи відомі вам переваги якісь?
Не можу порівнювати БТР-3 з БТР-4. Але що дійсно краще в БТР-3 — так це менша вага.
А якщо казати про недоліки БТР-4, то що б ви виділили?
До недоліків я б відніс велику вагу на його колісну базу, яка залишилась від БТР-80. Для його ваги у 24 тонни з решітками інколи буває тяжко на ґрунті. Інколи бувають проблеми з бойовим модулем, клине гармату. Якщо навідник молодий і не досвідчений, то на бойовому виході може бути біда. Бувало таке, що виїжджали і вистрелювали весь БК, але бувало так, що 5-7 пострілів і все — клин. Чому так відбувається? Важко сказати точно. То гільза застрягне, то снаряди може погано встановлені в краб.
Ще заряджати його важко, на один боєкомплект йде більше, ніж пів години. Але загалом я не скажу, що машина погана, якби додати ще броні, то взагалі топово було б.
Ви згадали, що якщо додати броні, то було б топово. Як ви оцінюєте захищеність БТР-4?
Бронювання в машини непогане, як дня бронетранспортера. 7,62-мм кулемет тримає, знаю це на своєму досвіді. Були влучання з РПГ, теж тримає, але кумулятивний струмінь залітала в салон. Тоді навіднику припалило трохи спину, але з ним все добре. Як показала практика, тримає і протитанкову мину. При підривах на міні екіпажі живі, але може зламати ноги. Головне, щоб стояло додаткове протимінне дно, тоді все буде добре.
Цікавить ще технічна частина. Як себе показують німецькі двигуни в експлуатації?
Двигуни Deutz дуже добре себе показують, ніяких нарікань немає. І в холод, і в спеку — все працює добре. Не було проблем з двигуном ніколи, чого не можу сказати про двигун 3ТД-3А. Зараз, наскільки я знаю, майже не залишилося машин з цим двигуном.
Чи були у вас випадки, коли окупанти били по БТР-4 FPV або "Ланцетами"?
Я вам просто скину відео окупантів, як FPV-дрон влучив по хлопцях. Вони тоді сказали: "щось сильно у**ало по нас!". Все залежить від того, куди попаде. "Ланцет", на мою думку, немає шансів пережити, але все може бути.