Є одна проблема: що не так із новітнім винищувачем F-15EX
Минулого року завершився ключовий етап випробувань і оцінки F-15EX Eagle II, і льотчики ПС США починають переходити на нього із застарілих F-15. У довгостроковій перспективі американська армія отримає універсальну бойову платформу.
Незважаючи на зростання витрат, які вже перевищили вартість F-35, F-15EX розглядають як найважливішу платформу для підтримки переваги в повітрі, а його передові системи й архітектура відкритих місій забезпечать літаку актуальність у довгостроковій перспективі.
Фокус переклав статтю Пітера Сучіу про проблеми з винищувачем F-15EX Strike Eagle II.
- F-15EX Eagle II, завершивши ключовий етап випробувань і оцінки, переходить на озброєння пілотів ПС США. 142-е крило ПС Національної гвардії штату Орегон першим отримає 18 цих сучасних винищувачів.
- F-15EX значно вдосконалили, як порівняти з F-15C, включно з потужнішими двигунами, поліпшеним радаром і авіонікою, а також системою управління польотом за принципом fly-by-wire.
Незважаючи на зростання витрат, які вже перевищили вартість F-35, F-15EX розглядають як найважливішу платформу для підтримки переваги в повітрі, а його передові системи й архітектура відкритих місій забезпечать літаку актуальність у довгостроковій перспективі.
F-15EX Eagle II: у центрі уваги — нові характеристики і зростання вартості
Минулого року завершився ключовий етап випробувань і оцінки F-15EX Eagle II, і льотчики ПС США починають переходити на нього із застарілих F-15, які перебувають зараз на озброєнні. Минулого місяця сайт Flight Global повідомив, що льотчики ПС, які раніше експлуатували F-15C, почали процес переходу на новий Eagle II.
У березні ПС оголосили, що льотчики 142-го крила ПС Національної гвардії штату Орегон стали першими пілотами цього літака і поставили йому беззаперечний "лайк".
142-е крило має отримати 18 літаків Eagle II, а перший з них прибуде вже цього літа.
Удосконалений Eagle
Хоча новий F-15EX, як стверджується, дуже схожий на свого попередника моделі C, льотчики, яким випало політати на ньому, кажуть, що це набагато досконаліший винищувач.
"Моє враження від F-15EX після першого польоту — це приголомшливий, неймовірний літак, — каже льотчик 123-ї винищувальної ескадрильї підполковник Джоел "Термо" Тезінґ. — Відчувається, що двигуни набагато потужніші, ніж у моделі C, а радар і авіоніка, як порівняти з F-15C, вдосконалені на ціле покоління".
Компанія Boeing, яка придбала F-15 у McDonnell Douglas, заявила, що F-15EX дасть змогу швидко впроваджувати технології, які збережуть актуальність платформи на десятиліття вперед. Це буде досягнуто завдяки архітектурі відкритих місій (Open Mission Systems Architecture), що містить у собі можливості Advanced Battle Management Systems (ABMS), даючи змогу F-15EX працювати автономно в ізоляції, але також і підключатися до глобальної хмари.
Eagle II вже має деякі передові функції, які помітно відрізняють його від оригінального Eagle і навіть F-15E Strike Eagle. До них належить система управління польотом fly-by-wire — цифрова система, яка замінює ручне управління польотом, що використовується на старих моделях F-15.
"Деякі з переваг системи fly-by-wire включають зменшення ваги і підвищення маневреності літака, але сама система значно відрізняється від тієї, з якою знайомі льотчики моделей C", — пояснили у ПС.
Льотчики, які проходять підготовку на F-15EX на авіабазі Еґлін (Eglin Air Force Base), штат Флорида, вже звикають до цих відмінностей.
"На початковому етапі знадобиться багато навчання і практики, щоб освоїти основи управління літаком і вивчити його системи. Це процес із крутою кривою навчання, і він не закінчується, поки ви є льотчиком, — додав Тезінґ. — Я з нетерпінням чекаю того моменту, коли ми зможемо переключити увагу з того, як керувати EX, на те, як використовувати його в тактичних цілях".
Проблема вартості F-15EX Eagle II
За оцінками ПС США, F-15EX Eagle II має приблизно 70% спільних деталей з нинішніми F-15C і F-15E Strike Eagle, які він замінить. Крім того, в Сент-Луїсі збереглися вихідні виробничі лінії, а навчально-тренувальні бази, склади технічного обслуговування та інші об'єкти інфраструктури також може бути легко переведено на обслуговування F-15EX.
Крім того, Boeing стверджує, що такий винищувач буде простіше побудувати і швидше ввести в експлуатацію, і цю платформу можна буде обслуговувати нарівні з Lockheed Martin F-35 Lightning II. Однак F-15EX — це не зовсім та вигідна угода, на яку розраховували ПС.
Як пише Гаррісон Касс для сайту The National Interest, "ціна F-15EX неухильно зростає, перевищуючи навіть вартість F-35. Спочатку передбачалося, що вартість одного літака становитиме менше 80 мільйонів доларів, але до осені 2023 року ціна F-15EX зросла до 90, а потім — до 97 мільйонів доларів. Як причини зростання вартості називали інфляцію, плинність кадрів та економічні умови".
Незалежно від вартості, саме цей літак незабаром почнуть експлуатувати на північному заході Тихоокеанського узбережжя цього року, а потім він вирушить у польоти з льотчиками ПС по всьому світу.
Про автора
Пітер Сучіу — журналіст із Мічигану. За свою двадцятирічну журналістську кар'єру він брав участь у роботі більш ніж чотирьох десятків журналів, газет і вебсайтів, опублікувавши понад 3200 матеріалів. Регулярно пише про військову техніку, історію вогнепальної зброї, кібербезпеку, політику та міжнародні справи. Пітер також є автором статей для Forbes і Clearance Jobs. Ви можете стежити за ним у Twitter: @PeterSuciu. Напишіть автору електронною поштою: Editor@nationalinterest.org.