Що таке школа дизайну Баухаус і як її ідеї відроджуються на конкурсі предметного дизайну iF Design Awards? Фокус розповідає про власників золотих нагород, які втілюють ідею хорошого дизайну та його користі.
iF Design Awards — один із найстаріших у світі конкурсів предметного дизайну, заснований в 1953 році в Ганновері. Його особливість в тому, що журі відбирають не футуристичні ідеї на папері, а реальні предмети, рідше — прототипи, які ось-ось вийдуть на ринок. Цей акцент на дизайн, близький до споживача, закладений власне в ідеології конкурсу.
Задумавши організувати конкурс, представники споживчої промисловості в післявоєнній Німеччині згадали про школу дизайну Баухаус, що процвітала в 1920-1930-х роках і була затаврована нацистами за "дегенеративний" модернізм. Архітектори та дизайнери Баухауса принципово вважали, що хороший дизайн повинен бути доступним і функціональним, і проектували найпростіші, повсякденні предмети, наприклад посуд, текстиль, світильники.
"Хороша річ для будинку повинна бути досить дешевою, щоб її міг купити робочий, і досить гарною, щоб її оцінив багач", — говорив Вільгельм Вагенфельд, представник школи Баухауса.
Дизайн — це невід'ємна частина власне життєвої матерії, необхідна кожному в цивілізованому суспільстві
Вагенфельд був одним з активних організаторів iF Design Awards, який написав маніфест цього конкурсу. Дизайнер, зокрема, зазначав, що відносини людини з речами подібні до взаємин між людьми — вони можуть як надихати і бути корисними, так і бути потворними й нудними. Тому варто постійно переглядати форму і функції предметів, що оточують людину, щоб вони відповідали потребам їх власника і привносили красу в будинок. З цією думкою iF Design Awards проводять і зараз — вибирають речі з хорошим дизайном, і не важливо, зробила їх глобальна корпорація чи невелика локальна компанія. Щорічно міжнародне журі розглядає тисячі предметів — претендентів і вибирає переможців у девʼяти категоріях, з яких формують список "золотих медалістів".
Незважаючи на пандемію, конкурс 2021 року вийшов рекордним: на нього подали 9,5 тис. заявок із 52 країн, з них вибрали 1,7 тис. переможців у категоріях від архітектури до упаковки і 75 золотих медалістів, урочисто оголошених 10 травня. Фокус розповідає про деяких володарів золотих нагород, які втілюють ідею хорошого дизайну та його користі.
Електробритва First Shaving Series
Дизайн і виробництво: Panasonic
Особливості: ця серія розроблена спеціально для підлітків як перша електробритва. У дизайн-департаменті Panasonic зʼясували, що підлітки часто відчувають збентеження при думці про перше гоління і побоювання, що поріжуться. Тому леза в цих бритвах забезпечили накладками для більшого захисту, а власне головку розташували на боці корпусу, щоб її можна було брати в руки, як звичний гребінець з дитинства. Для залучення молодої аудиторії японці вибрали яскраву колірну гамму, а також ергономічні закруглені форми.
Вердикт журі: "Ретельні дослідження Panasonic дали відмінний результат — знакову та привабливу лінійку, яка відкриває новий напрям у ніші продуктів для гоління".
Ремінець Apple Watch Braided Solo Loop
Дизайн і виробництво: Apple Inc
Особливості: зручність ремінців від Apple в тому, що вони суцільні, без застібок, з якими потрібно возитися, а до корпусу годинника кріпляться на магнітах. У той же час вони сплетені з поліестерових волокон із силіконовими нитками, завдяки чому ремінець розтягується і годинник можна легко зняти. Корпорація випустила ці ремінці з покриттям, що захищає від води та поту, в девʼяти розмірах. Спеціально для користувачів на сайті Apple є керівництво, як визначити свій розмір. Для цього потрібно роздрукувати файл із зображенням годинників із ремінцем і зображеними на ньому цифрами розмірів, вирізати ці паперові годинники, обернути їх на запʼясті та визначити свою цифру.
Вердикт журі: "Apple знову зарекомендував свою дизайн-майстерність завдяки свіжій естетиці та передовим методам виробництва з використанням 16 тис. волокон із повторно переробленого поліестеру".
Презентація автомобіля BMW iX
Дизайн: агентство Elastique
Виробництво: BMW Group
Особливості: в 2020 році багато брендів представляли свої новинки онлайн. Не став винятком й автовиробник BMW. У листопаді він презентував нову версію електромобіля BMW iX, програмне забезпечення якого, зокрема, підтримує стандарт 5G. Німецька компанія опублікувала серію роликів, для їх зйомок використовували віртуальну реальність. У роликах автомобіль проїжджає різноманітними ландшафтами — від постапокаліптичних руїн із пожежею до казкового лісу.
Агентство Elastique, яке створило ці світи, спеціально добирало тематику, максимально далеку від стереотипних пейзажів, на тлі яких зазвичай знімають автомобілі. Ще одна фішка: під час перегляду ролика здається, що автомобіль проноситься крізь ландшафт, а насправді ж на зйомці він стояв, рухалася віртуальна картинка.
Вердикт журі: "Завдяки новітнім технологіям та програмуванню вийшла інноваційна і в той же час загадкова презентація. Так BMW піднімає цифрові презентації на новий рівень".
Прилад для газування води Woody
Дизайн: бюро Pentagon
Виробник: Mysoda
Особливості: любителі газованої води можуть не купувати її, а робити самостійно за допомогою компактного переносного приладу. У його корпус вставляється балон із вуглекислим газом, у виїмку — пляшка з водопровідною або фільтрованою водою. Потім ви натискаєте кнопку — і вуглекислий газ проганяється крізь воду через спеціальну трубку. На ринку є безліч таких приладів, але фінська компанія Mysoda зробила його механічним, без використання електрики. Крім того, корпус приладу виготовлений з біокомпозиту на основі відходів деревної промисловості.
Вердикт журі: "Цей прилад — ідеальне втілення принципів хорошого дизайну. Він візуально привабливий, функціональний і зроблений з повагою до довкілля".
Окуляри Lindberg thintanium
Дизайн і виробництво: Lindberg
Особливості: данський бренд окулярів спеціалізується на технологічних аксесуарах із характерним для Скандинавії мінімалістичним стилем. У 2021-му данці представляють колекцію найлегших і в той же час складно влаштованих окулярів із титану. Цей метал обрали завдяки його легкості, міцності, гіпоалергенності та стійкості до корозії. З титану данці роблять оправи товщиною 1,1 мм, а окуляри буквально невагомі, до 2 г. Особливість новинки Lindberg також у тому, що в них не використовуються болти для кріплення дужок — данці вигадали власну, більш зручну для клієнтів систему. Також бренд працює над персоналізацією своїх виробів: окуляри виготовляють з матового або полірованого титану, а фарбують в більш ніж 30 кольорів.
Вердикт журі: "Ці окуляри встановлюють новий стандарт зі зниження ваги виробу в поєднанні з його фантастичною стійкістю. Також зверніть увагу на лаконічність дизайну, ергономіку окулярів і те, як компанія працює з індивідуальними замовленнями".
Колекція склянок Rocks
Дизайн: Mavro & Lefevre
Виробник: Zone Denmark
Особливості: данський бренд Zone виготовляє здебільшого посуд та аксесуари для кухні й ванної, а в минулому році випустив спеціальну барну колекцію Rocks. У неї входять посуд для приготування коктейлів, графини для вина, а також серія склянок. Скляні вироби отримали золоту позначку конкурсу за оригінальну конічну форму, яка простежується і в склянках для міцних напоїв, і в келихах для вина та шампанського. Вони виготовлені з кришталю, причому екологічно безпечного, без свинцю, і видуті вручну.
Вердикт журі: "Серії Rocks притаманні чисті лінії та мінімалізм, які підкреслюють сучасність барного кришталю. Основи склянок і ніжки келихів потовщені й стійкі, в той же час вони створюють ілюзію, ніби напої парять в повітрі".
Складаний велосипед Gia nt Halfway
Дизайн і виробництво: Giant Co., Ltd.
Особливості: китайська фірма Giant вже кілька років випускає складані велосипеди для їзди по місту, але в новій моделі вона змогла досягти кращих показників ергономіки та безпеки. У нового велосипеда Halfway рухливе заднє перо, що приєднує до рами заднє колесо, а також вилка, до якої кріпиться кермо. Завдяки цим елементам велосипед компактно складається декількома рухами і його легко перевозити в транспорті або автомобілі. Також компанія поліпшила систему автоматичного блокування під час їзди та складанні велосипеда.
Вердикт журі: "Цей велосипед елегантний і легкий в користуванні. В його пристрої є такі оригінальні елементи, як стійкий кошик із магнітною засувкою, яка одночасно слугує підставою, коли велосипед складений".
Вілла Мореллі в Тоскані
Дизайн: Вальтер Петрі, Мюнхен
Інтерʼєр: бюро Holzrausch
Особливості: власники старовинної ферми в італійському регіоні Кʼянті вирішили її відновити і здавати туристам. Для ремонту вони запросили німецького дизайнера Вальтера Петрі й студію Holzrausch, які підійшли до реновації будівлі ретельно й обережно. Їхній підхід до ферми, побудованої в XV столітті, полягав у тому, щоб зробити з неї сучасне місце відпочинку й при цьому не порушити її вбудованість в ландшафт і прикмети старовини. Дизайнери дбайливо відреставрували балкові стелі, а також стіни будівлі, якщо додавали нові меблі, то в єдиному зі старим стилем, а сучасні кухонні прилади постаралися максимально адаптувати до інтерʼєру.
Вердикт журі: "2020 рік був важким для людства, робота з дому увійшла в наш побут. Було б чудово, якби всі ми могли працювати в такому будинку, як цей. Проект вілли Мореллі показує, як можна поєднувати близькість до природи, сучасність та екологічність завдяки роботі з локальними матеріалами і ремісниками".