"Якісний сервіс та допомога державі – наші пріоритети сьогодні", – СЕО Stellantis Україна Руслан Акімов

Український авторинок після початку повномасштабної війни в 2022 році суттєво просів, проте уже в 2023 році компанії зазначали зростання попиту і продажів, а імпортери активніше почали постачати в автоцентри новинки. Про те, як розвивається авторинок країни під час війни, яких трендів очікувати від 2024 року та чи будуть автодилери пропонувати українцям цікаві нові моделі авто ми поговорили з генеральним директором представництва концерну Stellantis в Україні (бренди Peugeot, Opel, Jeep, Citroеn, DS Automobiles) Русланом Акімовим.

В 2024 році будемо присутні в кожній області

Розкажіть, будь ласка, про ситуацію на українському авторинку. Якою була ситуація з попитом і продажами в 2022 році, як вона змінювалась?

Рік початку повномасштабної війни був доволі складним, очевидно, що в рік нападу рф на Україну людям деякий час було не до купівлі нових автомобілів. Тому ринок очікувано сильно впав за результатами року. Компаніям потрібен був час, щоб визначитися з тим, куди рухатися і як убезпечити співробітників, що на початку стало ключовою ціллю. Щодо нашої компанії, то ми уже в березні 2022 року запустили програму підтримки і допомоги українським автомобілям, які перебувають у державній та комунальній власності, адже важливо було долучитися до допомоги країні заради спільної мети — перемоги.

Ми переналаштували усі процеси в роботі компанії, і уже влітку побачили, що на ринку збільшується активність. На той час нам вдалось домовитись з центральним офісом щодо постачання автомобілів в Україну, і невдовзі до нас надійшли перші нові авто. Звісно, певний час пішов на те, щоб налаштувати логістичні схеми, тому що раніше 80% автомобілів надходило до нас морем, але в умовах заблокованих портів потрібно було змінити логістичні шляхи. Варто зазначити, що у другій половині року почав повертатись попит на нові автомобілі, адже громадянам і підприємствам потрібна була мобільність. Адже хтось хотів виїхати в інший регіон або за кордон, у когось була гостра потреба замінити автомобіль, і попит на ринку був.

По цифрам ринок дуже скоротився в перший рік війни, йдеться про 44,3 тисячі нових автомобілів, що купили українці в 2022 році, тоді як в 2021 році було продано понад 116 тисяч нових автомобілів. Так, 2022 рік був досить складний, але він допоміг нам підійти до роботи максимально ефективно. Ринок просів і попит просів, але підприємства продовжували купувати автомобілі, оновлювати свої автопарки. А ми були готові відповісти на попит, аби забезпечувати мобільність українців надалі.

Як розвивалась ваша дилерська мережа минулого року, і скільки автосалонів відчинять свої двері для українців та в яких регіонах у 2024 році?

Важливо зазначити, що наша мережа зберегла всіх дилерів, за виключенням дилера Opel в окупованому в той час Херсоні. Проте дилер брендів Peugeot та Citroen, який у нас знаходився в самому місті-герої Херсон, одразу після звільнення міста розпочав повноцінну діяльність. Абсолютно всі, хто працювали до війни, продовжують працювати і зараз, нам вдалось зберегти нашу базу.

У 2023 році ми не розширювали власну дилерську мережу, але зробили акцент на реконструкції та оновленні наявних салонів. Аби вони відповідали новітнім стандартам брендів. Але у 2024 році ми плануємо відкрити 5 нових мультибрендових дилерських центрів на заході України. У планах закрити Волинську, Закарпатську, Чернівецьку, Тернопільську та Житомирську області, що дасть змогу отримати покриття всієї території, бути присутніми в кожній області України. Це досить амбітні плани розвитку та масштабування, але бізнес готовий і далі розвиватися, на що вказує досить велика кількість бажаючих долучитися до відкриття центрів, яку ми бачимо на тендерах.

Також для Stellantis є пріоритетом якість обслуговування наших клієнтів, як приватних, так і корпоративних. Наприклад, частка корпоративних продажів у нас — понад 55%, тому нам потрібно підтримувати сервіс на високому рівні. І тому нам важливо мати якісні сервісні станції в усіх регіонах, аби не обмежувати нашого споживача.

Ми впевнені, що 2024 рік буде кращим за попередній рік, хоча робота під час війни і має велику кількість невідомих, але ми робимо усе, щоб продовжувати працювати, сплачувати податки, підтримувати економіку і суспільство. Ми працюємо і максимально позитивно налаштовані, адже ринок продовжує своє зростання і ми рухаємось разом з ним.

Довга дорога до Jeep

Розкажіть про запуск бренду Jeep в умовах війни. Які етапи були здійснені для запуску бренду, що плануєте на майбутнє?

Fullscreen

Робота над запуском Jeep розпочалась ще до війни, у 2021 році ми отримали право представляти цей бренд, бути його офіційним представництвом. А також уже були проведені необхідні тендери з приводу дилерської мережі. Адже наша ідея була в тому, щоб провести запуск на максимально високому та якісному рівні, як це відбувалось і з іншими нашими брендами. У 2021 році ми визначили переможців, що стануть новими представниками бренду, та почали готуватися до повноцінного старту: отримувати брендбуки, погоджувати усі стандарти та наші вимоги, підписувати документи, політики, договори. Запуск був запланований на другий квартал 2022 року, але через повномасштабне вторгнення довелось роботу поставити на паузу. Хоча ані ми, ані дилери не відмовлялись від планів, просто знадобилось більше часу. Потрібно було побудувати схеми логістики, замовлень, ресурсів, тарифікації, а в умовах війни робити це було набагато важче.

Fullscreen

Відповідно, ми взяли паузу, щоб пройти ці всі кроки, і в середині минулого року повністю були готові як ми, так і дилерська мережа. Наприкінці 2023 року бренд Jeep відкрив новий розділ власної історії в Україні під керівництвом Stellantis Україна.

Наразі бренд Jeep має повноцінний модельний ряд, який представлений моделями Grand Cherokke, Compass та Wrangler. А також, найближчим часом ми очікуємо найбільш бажану новинку літа 2024 – Новий Jeep Avenger, автомобіль, що став переможцем престижної премії Європейський Автомобіль Року. Також активно розвивається та розширюється мережа салонів Jeep. Свій шлях бренд розпочав з 3х салонів у Києві, які розпочали свою роботу ще наприкінці 2023 року. А згодом свої двері для клієнтів відчинили ще 4 салони у містах-мільйонниках: Дніпрі, Одесі, Львові та Харкові.

Я вважаю, що у бренду Jeep шалений потенціал в Україні, адже його шанувальники давно очікували на новинки та на повноцінну дилерську та сервісну мережу. А ми здатні задовольнити їх потреби та високі очікування.

В очікуванні потужних результатів

Зараз уже є певні підсумки перших чотирьох місяців 2024 року – як оцінюєте розвиток продажів, чи зростає попит на нові автомобілі?

2024 рік розпочався потужно для всіх гравців, бо уже зараз є відчутне зростання порівняно з попереднім роком, біля 40% за перший квартал. Результати в квітні уже показали невелике просідання позитивного темпу продажів, але це все ще не зупинка зростання. І у порівнянні з аналогічним періодом 2023 року продажі в квітні збільшились на 12%.

Я впевнений, що цей рік покаже відчутний ріст у порівнянні з 2023 роком. І хоча відсоток цього зростання нам ще невідомий, але є усі причини очікувати на збільшення продажів автомобілів. Тому що всі гравці на ринку активізувалися. Ми бачимо, як зріс рівень маркетингу, як компанії активно презентують в Україні нові моделі, як імпортери оновлюють склади. Багато моделей, які тільки з'являються в Європі чи в світі, швидко потрапляють в салони України. І що важливо, є значний попит на нові автомобілі.

2024 рік уже зараз можна вважати повноцінним роком активної роботи і бізнес-розвитку. Ми уже виходимо на той фінансовий, економічний рівень, який був до війни. Прагнемо підтримувати доволі високі темпи розвитку бізнесу, щоб компанія була корисною та відповідала очікуванням клієнтів і партнерів. Один з головних аргументів для нас – це підтримка економіки держави.

Безкоштовно відремонтовано 3,5 тисяч автомобілів

Stellantis Україна два роки тому запровадила програму безкоштовних ремонтів автомобілів для допомоги екстреним службам України. Розкажіть про результати програми та чи плануєте надалі ремонтувати та обслуговувати автомобілі швидкої, поліції та ДСНС?

У нас уже був досвід подібної програми – під час пандемії COVID-19 ми безкоштовно ремонтували автомобілі швидкої допомоги протягом місяця. Тоді було відремонтовано понад 100 машин на 2,5 млн гривень. Тому не вагаючись ми запустили нову програму в березні 2022 року, аби допомагати в тому, в чому ми найкращі. Ми прагнемо надати максимальну підтримку мобільності всіх автомобілів брендів Peugeot, Citroеn, Opel, які належать різним службам, тобто перебувають в державній і комунальній власності.

Більше половини всіх машин, які ми обслуговуємо, – це швидка допомога. Такі автомобілі – це питання рятування життів. Наші швидкі працюють як у відносно безпечних регіонах України, так і у прифронтових областях. Це ті авто, які за термін своєї служби проїжджають в двічі та навіть втричі більше за звичайний автомобіль та потребують особливої уваги до технічного стану.

Fullscreen

За цією програмою ми безкоштовно ремонтуємо також і автомобілі пожежної служби, поліції, газової служби. Обслуговування по програмі надають усі дилерські центри брендів Peugeot, Citroen та Opel. І навіть у прифронтових регіонах, зокрема в Краматорську, Дніпрі, Миколаєві, Запоріжжі, Полтаві та інших, теж без проблем можна отримати обслуговування по програмі.

Програму безкоштовного ремонту ми розпочали з 12-ма дилерськими центрами. Сьогодні вона діє по всій Україні. Дилерські центри чудово знають про нашу ініціативу і з готовністю доєднуються, а державні і комунальні служби та підприємства користуються можливістю швидко і якісно обслуговувати автомобілі, без втрати дорогоцінного часу на бюджетування. Компанія Stellantis Україна та дилерська мережа брендів Peugeot, Citroen та Opel за час дії програми виконали більше 13 тисяч заявок на ремонт, загалом відремонтовано 3,5 тисяч автомобілів. Ми перейшли позначку витрат за цією програмою у 100 мільйонів гривень. У 2024 році програма продовжуватиме працювати, і вона буде працювати стільки, скільки потрібно, до нашої перемоги. І я вдячний кожному співробітнику нашої компанії та дилерської мережі, які докладають максимум зусиль для роботи програми!

Масштабні плани

Як розвиваються програми кредитування і програми лізингу при покупці нових авто: чи бачите зміну попиту на кредити і на лізинг останнім часом?

Після початку повномасштабної війни кількість продажів у кредит та лізинг скоротилась. Якщо до війни у нас приблизно третина продажів відбувалась за програмами фінансування, то зараз – біля 12-15%.

Але цей відсоток поступово зростає. Люди починають думати довгостроково про своє життя. Тому що кредит або лізинг – зобов'язання на кілька років, що означає потребу у певному плануванні.

Вважаю, що ситуація в країні зараз не спонукає до того, аби продажі за фінансовими програмами були на тому ж рівні, що до війни, але попит на купівлю авто за цими програмами зростає. Зокрема, велику частину цього попиту формують корпоративні клієнти, які продовжують розвивати свій бізнес та мають потребу у лізингових автомобілях. Сьогодні на ринку багато пропозицій також і для фізичних осіб, і наша компанія може запропонувати клієнтам вигідні програми в співпраці з різними провідними банками України. До того ж, умови доволі привабливі, як і до війни, кредит можна оформити майже із нульовою відсотковою ставкою.

А також, ми маємо цікаві та унікальні програми для юридичних осіб. До прикладу, у власників бізнесу є можливість розширити свій автопарк корпоративними вантажними авто та електромобілями і придбати їх в лізинг від "ОТП Лізинг" на спеціальних умовах з грантовою підтримкою від ЄБРР (Європейського Банку Реконструкції та Розвитку). Бізнес в Україні потребує підтримки для розвитку і ми разом з нашими партнерами готові її надавати.

Розкажіть про ваше бачення розвитку авторинку країни та назвіть кілька трендів, зокрема і щодо електромобілів, які можуть бути актуальними цього року?

Fullscreen

Цього року темпи постачання автомобілів в Україну будуть зростати, але все буде залежати від попиту. Якщо попит буде на тому рівні, який ми прогнозуємо, звичайно і пропозиція буде відповідна. Ми орієнтуємось на нашого споживача та робимо все необхідне, аби задовольнити їх потреби. Ми очікуємо, що у 2024 році ринок зросте, і за підсумками року рівень продажів нових авто перетне позначку 80 тисяч (разом з комерційною лінійкою).

З точки зору структури ринку та його гравців ми не очікуємо значних змін. Ринок електромобілів розвивається не тільки за рахунок офіційних представництв та офіційних дилерських компаній. Велика кількість автомобілів в країні – це так звані "сірі дилери", які привозять електромобілі, зокрема з Китаю. І частка таких авто з Китаю на ринку — доволі велика і поки що такою і буде залишатися. Ключовий інструмент впливу на продажі електромобілів – ціна, а тут офіційні представництва не можуть конкурувати з сірими дилерами, які везуть автомобілі з Китаю. Але ми маємо перевагу в офіційних сервісах та заводській гарантії, що не можуть запропонувати "сірі дилери". І наш клієнт розуміє цю перевагу.

Якщо аналізувати запуск нових моделей, які очікуються в цьому році, то побачимо доволі масштабні плани – новинок буде багато. І це дійсно радує. У нашої компанії цього року в планах запуск понад 20 нових моделей. Я уже казав про Jeep Avenger, за який ми взагалі боролися, щоб ця нова модель була в салонах в Україні. Значне оновлення цього року отримає і комерційна лінійка брендів Peugeot, Citroen та Opel, ми очікуємо на сучасні та технологічні фургони, що стануть вірними помічниками для будь-якого бізнесу. І звичайно, ми плануємо здивувати наших клієнтів легковими новинками, що запропонують як версію з ДВЗ, так і 100% електричний привод. Бренд Peugeot представить нові та інноваційні кросовери 3008 та 5008, а бренд Citroen привезе драйвові хетчбек С3 та кросовер C3 Aircross. Уже зараз ми почали запускати ці новинки на ринку України та показувати на них ціни. Автомобілі доступні до замовлення у дилерських центрах брендів Stellantis Україна.

Я вірю в подальший розвиток та зростання автомобільного ринку, в зміцнення нашої економіки та, звісно, у нашу скору перемогу.