"Ви зовсім поруч": як "Київстар" та Vodafone дізнаються, де знаходяться українці

Київстар, Vodafone, мобільний зв'язок
Фото: Фокус | Багато українців користуються послугами операторів "Київстар" та Vodafone

СМС-повідомлення від операторів наштовхують абонентів на думку, що за ними постійно слідкують. У Vodafone пояснили, що дані збирають, але користувачам нічого не загрожує.

Останнім часом абоненти українських мобільних операторів "Київстар" та Vodafone отримують повідомлення із пропозицією завітати до їхніх магазинів поблизу. Фокус звернувся до цих компаній із проханням пояснити, як саме вони визначають місцеперебування людей і з якою метою.

Загадкові повідомлення від операторів

Кореспонденти Фокусу та їх знайомі самі отримували такі повідомлення від операторів. Так, "Київстар" надсилає СМС з текстом: "Вітаємо. Ви зовсім поруч з нашим магазином. Приходьте, маємо пропозицію для вашого номера". Від Vodafone абонентам надходять схожі повідомлення: "Привіт, наш магазин поряд. Приходьте до нас і дізнайтеся про доступні пропозиції для вашого номера". В обох випадках до тексту додається посилання з адресою магазину. Абоненти кажуть, що у момент отримання таких СМС знаходилися у різних місцях: хто вдома, хто на вулиці, при цьому відстань до найближчого магазину могла бути чималою, якщо йти пішки.

Київстар Fullscreen
Скріншот СМС-повідомлення від "Київстар"
Фото: Фокус
Vodafone Fullscreen
Скріншот СМС-повідомлення від Vodafone
Фото: Фокус

Фокус відправив запит до компанії "Київстар", але вона так і не надала пояснення на момент публікації. А от представники Vodafone пояснили, чому та як абоненти отримують такі повідомлення.

Як оператор зв’язку "відстежує" абонента?

Як стверджує Vodafone, мобільний телефон у кожний конкретний момент прив’язаний до певної базової станції, адресу якої оператор, звичайно, знає. Коли пристрій опиняється у зоні дії базової станції, покриття якої потрапляє у певний радіус навколо адреси магазину, абонент отримує таке повідомлення.

"Казати про "слідкування" некоректно. Адже тут діє інший принцип – тригерне повідомлення: якщо телефон потрапляє в зону дії базової станції, яка промаркована спеціальним чином — у цьому випадку та станція, що знаходиться поблизу магазину Vodafone — спрацьовує тригер "надіслати повідомлення". Оператор не використовує персональні дані для подібних розсилок", — заявили у компанії.

У Vodafone також додали, що в процесі розсилки запрошень до магазинів використовуються знеособлені узагальнені дані (Big Data), які не містять абонентські номери, імена, прізвища. Є тільки гео-інформація про переміщення потоків людей.

Київ, телефони, натовп Fullscreen
Оператори відслідковують переміщення людей на вулицях
Фото: UBR.ua

Чи можна уникнути відстеження?

"У всіх наших діях ми дотримуємось вимог закону "Про захист персональних даних" та закону "Про телекомунікації". Оператор може надсилати абонентам інформацію про свої продукти та послуги, але в абонента є право відмовитися від отримання повідомлень", — зазначила Vodafone.

От тільки обмін між телефоном і базовою станцією про місцеперебування – це базова функція, без якої абонент не зможе з'єднатись із мережею оператора. Стати "непомітним" для оператора абонент може лише увімкнувши "режим польоту" на телефоні, але при цьому він не буде отримувати послуги мобільного зв'язку. Якщо людині не подобається отримувати подібні повідомлення, можна легко відмовитися саме від розсилання.

"Достатньо про це повідомити оператора через контактний центр або в магазині. Компанія додає номер абонента в спеціальний перелік і не направляє більше інформаційних повідомлень", — пояснили у Vodafone.

Як ще оператори використовують дані про місцеперебування абонентів?

Знеособлені узагальнені дані про переміщення потоків людей також лежать в основі багатьох послуг, які надає оператор і допомагає визначити найбільш привабливі місця для планування торговельної мережі й транспортної інфраструктури, спрогнозувати туристичні потоки.

"Аналітика на основі великих даних є точнішою за дорогі маркетингові дослідження, оскільки заснована не на висновках про переваги споживачів з урахуванням аналізу опитувань обмеженої вибірки, а виходить з аналітики реальної поведінки всіх споживачів. Відповідно, похибка рішень на основі алгоритмів Big Data мізерна, а ціна помилки при прийнятті бізнес рішень у десятки разів менша", — кажуть у компанії.

Vodafone запевняє, що надійно захищає інформацію про своїх клієнтів і нікому не розголошує інформацію про їх місця перебування абонентів. Єдиний виняток — правоохоронні органи, які, згідно із Законом України "Про забезпечення системи оперативно-розшукових заходів", можуть отримати доступ до персональних даних абонентів, але лише на підставі рішення суду й у визначеному законодавством порядку.

Нацполіція, правоохоронці Fullscreen
Співробітники Нацполіції можуть отримати дані про абонентів
Фото: Національна поліція

"Та це не "безлімітний доступ". Рішення суду має містити, приміром, перелік номерів, географію запиту та період часу – лише цю інформацію про події за номером оператор може надати правоохоронним органам", — уточнили у відповідь на запит.

Водночас узагальнена знеособлена інформація про переміщення людей також допомагає правоохоронним органам отримувати точну аналітику для прийняття рішень.

Нещодавно дослідження Громадянської мережі Опора на базі знеособленої Big Data аналітики Vodafone про переміщення українців після масованих обстрілів енергоінфраструктури в жовтні 2022 – січні 2023 року дало можливість унаочнити масштаб збитків, до яких призвела російська агресія на території України, і надати Міжнародному кримінальному суду (МКС) додатковий інструмент для оцінки наслідків воєнних злочинів та оголошення вироку військовим РФ, причетним до планування та здійснення обстрілів України. Так, 5 березня 2024 року МКС видав ордери на арешт російських офіцерів Сергія Кобилаша і Віктора Соколова, які, ймовірно, відповідальні за обстріли української енергоінфраструктури восени-взимку 2022–2023 років.

Важливо
Збій у роботі "Київстар": у компанії назвали суму збитків від кібератаки
Збій у роботі "Київстар": у компанії назвали суму збитків від кібератаки