"Золота" олія і сніжний ком інфляції. Чому ціни на продукти не скоро підуть вниз
В Україні швидко дорожчають продукти: ціни на соняшникову олію, хліб, яйця, м'ясо-молочну продукцію зростають на очах. Фокус розбирався, чому так відбувається і як довго триватиме.
Минулий рік став мало не рекордсменом зі зростання цін на сільськогосподарську продукцію і продукти харчування в багатьох країнах. З приходом 2021-го темпи подорожчання продовольства не зменшують оборотів. Так, індекс продовольчих цін ФАО (Продовольча і сільськогосподарська організація ООН) зростає десять місяців поспіль. Цей індикатор відображає щомісячний рух міжнародних цін на п'ять груп товарів: зернові культури, рослинні масла, цукор, молочну продукцію і м'ясо. З травня 2020 року по березень 2021-го Індекс цін ФАО виріс більше ніж на 30%, досягнувши рівня 118,6 пункту. На такому значенні він востаннє перебував у 2013 році.
Експерти радять не розслаблятися: ціни на основні продуктові групи будуть рости довго, тому удару по гаманцю не уникнути.
Знайшли крайнього: ціни ростуть, тому що на економіку впливає COVID-19
Головна причина здорожчання — пандемія COVID-19, яка спричинила низку негативних наслідків для світової економіки. Це і порушення логістики, і криза на ринку праці, і збитки бізнесу через карантинних обмежень. Подорожчали корми, добрива, тара і упаковка. Все це відбилося на собівартості продукції, а також її доставку.
Істотний вплив на ціни зробили скорочення врожаю у багатьох країнах (Україна не виняток), епідемія пташиного грипу, яка зачепила агросектор Євросоюзу, і африканська чума в Китаї, що бушує там другий рік поспіль. У результаті поголів'я свиней у Піднебесній за 2019-2020 роки скоротилося мало не наполовину.
Раніше НБУ говорив про інфляцію 7%, але зараз прогнозує 8% за підсумками 2021 року. Хоча хороший урожай здатний трохи пригальмувати зростання цін
Крім того, штовхають ціни вгору зростаюче споживання продовольства і зміна пріоритетів споживачів. Пандемія підвищила попит на здоровий спосіб життя, "чисте" харчування. І хоча тренд з приставкою "еко" — історія давня, у 2020-2021 роках ця тема стала надзвичайно популярною. Логічно, що натуральні і корисні продукти коштують дорожче, тому спостерігається зростання цін на харчову продукцію.
Не варто забувати і про те, що Європейський союз розпочав впровадження програми GreenDeal. Вона передбачає, що до 2050 року всі члени ЄС вийдуть на "нульовий" викид парникових газів. Через це вимоги до складу продуктів харчування і до технології їх виробництва стають жорсткішими, а це неминуче роздуває ціни. До того ж як у європейських виробників, так і у тих, хто експортує в ЄС і не хоче втратити цього ринку збуту.
Обсяги виробництва сільгосппродукції і продуктів харчування, а також їх споживання у цьому році теж виростуть. Згідно з даними аналітичного агентства USDA міністерства сільського господарства США, в агросезоні 2020-2021 (з червня по травень), світове виробництво зернових збільшиться на 10 млн т. Зокрема, за оцінками ФАО, виробництво пшениці досягне рекордного рівня — 785 млн т, що на 1,4% більше, ніж у 2020-му. При цьому споживання зернових у сезоні 2020-2021 складе майже 2,8 млн т, що на 2,4% вище, ніж роком раніше. А ось запаси зернових у світі за 2021 рік скоротяться на 1,7%, до 808 млн т. Це означає, що населення Землі з'їдатиме запаси швидше, ніж країни можуть їх поповнювати, що тримає високі ціни на зернові. Так, з листопада 2020 року по квітень 2021-го ціни на пшеницю зросли більше ніж на 10%, на кукурудзу — майже на 50%.
Невблаганно ростуть ціни на цукор. На біржах його вартість за півроку зросла на 15%. Щоправда, ФАО повідомляє про те, що в лютому індекс цін на цукор вперше за три місяці пішов на спад завдяки збільшенню експорту з Індії. Але чи надовго? Попит на цей продукт дуже високий, особливо в Китаї, який "пилососить" ринок продовольства, накопичуючи запаси. Проте є проблеми з поставками цукру з-за дорогу логістику.
Але головний рекордсмен за темпами зростання цін — рослинні олії. Вартість пальмової з квітня 2020-го по квітень 2021 року зросла на 90%, соєвої — на 131%, а соняшникова подорожчала на 95%. Як пояснюють аналітики ФАО, ціна на пальмову олію зростає на тлі збільшення попиту на неї в усьому світі і з огляду на низькі запаси у найбільших країн — експортерів Індонезії та Малайзії, які контролюють понад 80% поставок.
Соєва олія дорожчає внаслідок перебоїв у виробництві в Південній Америці. Зокрема, однією з причин стали страйки в Аргентині на заводах з переробки сої. Крім того, зріс попит на соєву олію з боку виробників біодизельного палива.
Стрибок цін на соняшникову олію пояснюється падінням пропозиції. Україна, найбільший експортер соняшникової олії в світі, за I квартал поточного року скоротила її постачання порівняно з аналогічним періодом 2020 року на 26%. До того ж попит на цей продукт разом з ростом цін на нього теж став згасати. Виникла патова ситуація: олія залишається дорогою не тільки тому, що її не продають у потрібних обсягах, а й тому, що купувати її ніхто особливо не хоче.
Свині, птиця, молоко: ціни на м'ясо-молочну продукцію
Зростання цін не обійшло стороною і ринок м'ясо-молочної продукції. Індекс цін ФАО на м'ясо з початку 2021-го піднявся більше ніж на 4%, а на молочну продукцію — на 8%. У здорожчанні м'яса знову винен Китай, який активно імпортує птицю і особливо свинину, намагаючись заповнити втрати після епідемії африканської чуми. Тільки в березні Піднебесна закупила 460 тис. т свинини — на 16% більше, ніж в аналогічному місяці 2020 року. А загалом за I квартал 2021-го імпорт м'яса в Китай виріс на 22%.
У світі збільшується споживання м'яса птиці — за 2020 рік воно зросло на 2,5%. Це дешевша альтернатива свинині та яловичині, вона також популярна у сфері фастфуду. Та й птахівничий бізнес рентабельніший, ніж скотарство і свинарство.
Зростання цін на молочну продукцію головним чином пов'язане зі збільшенням її споживання в Європі, де після тривалого карантину поступово відновлює свою роботу ресторанний бізнес. Підігріває попит на молоко Азія. Та й загалом прогнози щодо молочного ринку говорять про те, що обсяги виробництва цієї продукції зростатимуть весь рік. Тому в другому півріччі, швидше за все, відбудеться зниження цін. Саме такий сценарій озвучують аналітики голландського Rabobank.
Наздоженемо і переженемо. Ціни на продукти в Україні зростають... і будуть рости
За зростанням цін Україна не відстає від глобальних тенденцій. За даними Держслужби статистики, інфляція в Україні в I кварталі склала 7,4% відносно аналогічного періоду минулого року. А всього за рік з березня 2020 року по березень 2021-го споживчі ціни зросли на 8,5%.
Щоб переконатися у тому, що все дорожчає, досить зайти в будь-який продуктовий магазин. Хліб за рік виріс в ціні майже на 15%, м'ясо — на 6%, соняшникова олія — на 50%, цукор — на 65%, а яйця здорожчали більше ніж удвічі.
Ми увійшли в період цінового зростання, який не обмежиться одним сезоном. Ціни будуть рости як на зерно, так і на олійні культури
Експерти пояснюють, що, незважаючи на пандемію коронавірусу, в Україні зберігається зростання споживання з боку населення, яке є основною причиною інфляції.
"Не обійшлося без внеску адміністративно регульованих цін. Порівняно з серединою 2020 року зросли ціни на газ, а з 2021 року уряд скасував пільговий тариф на 100 перших кВт електроенергії [для побутових споживачів]", — перераховує чинники впливу на ціни Євгенія Ахтирко, аналітик інвесткомпанії Concorde Capital.
Національний банк, коментуючи ситуацію з цінами, уточнює, що м'ясо, перш за все курятина і яловичина, а також молоко і яйця подорожчали в результаті скорочення виробництва і збільшення вартості кормів. Ціни на цукор і борошно зросли на тлі високих світових цін і падіння врожаю цукрових буряків і пшениці. Через скорочення запасів дорожчали капуста, буряк і морква. А ось ціни на картоплю, навпаки, знизилися через її надлишок на ринку. З цієї ж причини в нинішньому сезоні сильно подешевшала цибуля.
Особливо викликає обурення покупців космічна вартість соняшникової олії на полицях супермаркетів — за літр просять вже 60-70 грн. Мовляв, як же це можливо в країні, яка постачає цей продукт для половини планети.
"Пікові значення вартості пальмового масла і скорочення обсягу врожаю соняшнику в Україні у 2020 році стимулювали різке подорожчання соняшникової олії. Аргумент, що ми є основним виробником олії та лідером з її експорту в світі, у цьому випадку не працює, оскільки собівартість виробництва по всьому ланцюжку зросла", — пояснює Марія Колесник, керівник аналітичного департаменту компанії ProAgro.
Вона додає, що торішні несприятливі погодні умови в основних країнах-виробниках соняшнику додатково розігрівають ціни на майбутній урожай. З цього напрошується висновок, що дешевшати олія не буде.
Втім, в історії з цінами на олію не можна виключати спекулятивний внесок супермаркетів, які, користуючись ажіотажем, здувають ціни. Цією ситуацією зацікавився навіть Антимонопольний комітет, який вивчає причини зростання цін на яйця, соняшникову олію та цукор. Втім, альтернативна соняшниковій оливкова олія [стовідсотковий імпорт, Україна її не виробляє] все одно коштує набагато дорожче — 196-390 грн/л. У поточному році передумов, що соняшникова "наздожене" в ціні оливкову, експерти не бачать.
Без межі. Прогноз по інфляції — 8%
Національний банк погіршив прогноз інфляції в Україні. За словами глави відомства Кирила Шевченка, її рівень за підсумками 2021 року становитиме 8%. Ще кілька місяців тому НБУ був більш оптимістичний і очікував 7% за підсумками року. Водночас Шевченко вважає, що в другому півріччі вплив інфляційних чинників ослабне, тому темпи зростання цін сповільняться.
Допоможе заспокоїти інфляцію новий урожай, який повинен бути значно багатшим попереднього.
"За попередніми підрахунками, очікується, що врожай зернових досягне рекордного показника 2019 року — 75 млн т [на 15% більше, ніж у 2020 році]. Оцінка очікуваного виробництва олійних культур — на рівні 19,1 млн т [+ 3,2%]", — вважає Тарас Висоцький, заступник міністра економіки, торгівлі та розвитку сільського господарства.
ВажливоІ все ж зростання цін не зупиниться. Споживання продовжить рости, а наслідки пандемії ще довго впливатимуть на собівартість продукції.
"Більшість аналітиків схиляється до думки, що ми увійшли в період цінового зростання, який не обмежиться одним сезоном. Принаймні, я не бачу підстав для того, щоб у наступному році інфляційні процеси зупинилися. На мою думку, ціни будуть рости як на зерно, так і на олійні культури, отже, на продукти їх переробки і у 2021-2022 роках", — вважає Марія Колесник.
Погоджується з нею і Євгенія Ахтирко, яка впевнена, що споживча інфляція в Україні має ефект снігової кулі: "Це коли зростання цін на певні групи товарів призводить до ланцюгового зростання цін в економіці загалом".