Роботы-субмарины готовы к бою. Австралийские Ghost Shark начинают революцию в подводной войне

Безпілотні технології дійшли вже й до підводного флоту. Військовий оглядач Девід Екс у колонці для The Telegraph розповідає про те, як австралійці випередили весь світ у створенні робот-субмарини — і що вона вміє

Ghost Shark, робот-субмарина, підводний дрон
Фото: Australian Department of Defence | Перша робот-субмарина Ghost Shark готова до спуску на воду

Щосили намагаючись будувати і підтримувати наявні пілотовані підводні човни, ВМС США поспішають створити безліч безпілотних підводних човнів. Але австралійський флот може дістатися першим — зі своїм власним роботизованим підводним човном.

Австралійський безпілотний підводний апарат Ghost Shark також є свого роду тимчасовим рішенням, яке дасть змогу виграти час для Королівського військово-морського флоту Австралії для придбання більших пілотованих підводних човнів під егідою підводного альянсу Австралії, Великої Британії та США, або AUKUS.

Головна проблема австралійців у тому, що їхній Ghost Shark хоч і більший за міський автобус, але малий для підводного човна. Під водою розмір забезпечує витривалість і вогневу міць — дві речі, яких бракує Ghost Shark порівняно з більшою роботизованою субмариною, яку розробляють у Сполучених Штатах.

Нині ВМС США мають тільки великі пілотовані атомні підводні човни, які можуть долати тисячі миль через Тихий і Атлантичний океани і місяцями затримуватися в зонах конфліктів. Але атомні підводні човни складні, дорогі та трудомісткі в обслуговуванні.

Так, хоча ВМС США потрібно 66 атомних ударних підводних човнів, наразі у них є тільки 50 або близько того — і їх кількість буде знижуватися, оскільки верфі борються з гострою нестачею робочої сили, яка затримує будівництво нових суден.

377-футовий ударний підводний човен класу "Вірджинія" коштує 2 мільярди доларів, за найкращих умов на його будівництво піде 18 місяців. Останнім часом суднобудівникам було потрібно три роки або більше, щоб добудувати "Вірджинію".

Роботизовані підводні човни можуть допомогти скоротити цей розрив. Boeing розробляє Orca, 85-футовий неатомний підводний човен, який може автономно переміщатися на відстань до 6500 миль. Оснащена датчиками і зброєю, Orca може закладати міни, шукати міни і полювати на ворожі підводні човни і надводні кораблі — дешево і без ризику для екіпажу. Вартість Orca становить близько 100 мільйонів доларів.

Такий вигляд має американська Orca Fullscreen
Такий вигляд має американська Orca
Фото: naval-technology.com

Але Orca являє собою нову можливість для флоту США, і вона з'явиться не особливо швидко. Перші п'ять прототипів нарешті почали надходити в грудні, на три роки пізніше початкового терміну. ВМС США хочуть мати 50 або більше таких човнів, але на це можуть піти десятиліття.

Тому для деяких американських оглядачів, можливо, стало шоком, коли раніше цього місяця міністерство оборони Австралії оголосило про постачання першого БПА Ghost Shark для Королівського військово-морського флоту Австралії — через два роки після того, як міністерство підписало угоду на прототип судна. Цей прототип коштував 30 мільйонів доларів; серійні версії мають коштувати ще дешевше.

Ghost Shark може виконувати багато з тих самих завдань, що й Orca. Ба більше, прототип прибув на кілька місяців раніше, і міністерство оборони очікує, що виробник Anduril Australia налагодить серійну версію роботизованої субмарини до кінця наступного року.

"Ghost Shark — це приклад того, як міністерство оборони та австралійська індустрія можуть рухатися швидко", — сказав міністр оборонної промисловості Пет Конрой.

Але не чекайте занадто багато від Ghost Shark. Хоча будь-який БПА краще, ніж його відсутність, Ghost Shark може являти собою посередній потенціал. Фотографії, опубліковані міністерством оборони Австралії та компанією Anduril Australia, показують, що довжина прототипу становить лише 36 футів — менше половини довжини Orca. Британський прототип Project Cetus буде такого ж розміру.

Коротший корпус означає менший об'єм, отже — менше всього важливого: батарей для підводного руху, пасивних і активних датчиків навігації та виявлення цілей, комп'ютерів бортового штучного інтелекту, озброєння для ураження інших підводних човнів і кораблів у надводному положенні.

Незрозуміло, яке озброєння Королівський флот Австралії планує додати до Ghost Shark, але вони майже напевно не включатимуть стандартну торпеду, американську Mark 48. Довжина Mark 48 становить 19 футів — занадто велика для 36-метрової робот-субмарини.

Є і менші торпеди, зокрема нова семифутова модель, яку Northrop Grumman розробляє для ВМС США. Але якщо австралійці планують придбати та інтегрувати нову мініторпеду у свою нову роботизовану мінісубмарину, ніхто ще не оприлюднив це офіційно.

Проте для австралійців гарною новиною є те, що вони можуть побудувати БПЛА швидше, ніж американці. Можливо, діючі Ghost Shark матимуть лише скромну вогневу міць. Але вони зможуть мати скромну вогневу міць за кілька років до того, як американські Orca вирушать у свої перші бойові місії.

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело

Важливо
Дрони перемогли вертольоти. Чому в сучасній війні гвинтокрилі машини виявилися безпорадними
Дрони перемогли вертольоти. Чому в сучасній війні гвинтокрилі машини виявилися безпорадними