Підтримайте нас

МИ В СОЦМЕРЕЖАХ:

Штучний інтелект проти Beatles: як ШІ спотворює минуле, покращуючи його

У нещодавно перевиданому документальному фільмі "Антологія Beatles" у Пола Маккартні виявилася... всохла голова. Такими були наслідки роботи ШІ, який залучили для поліпшення старих кадрів — і оглядач Дейв Лі в колонці для Bloomberg резонно запитує: де та межа, за якою поліпшення стає спотворенням?

Чорно-біла фотографія групи Beatles
Чи варто покращувати оригінальних Beatles? | Фото: liveforlivemusic

Шанувальники, які в День Подяки зібралися подивитися нещодавно перевиданий документальний фільм "Антологія Beatles", помітили: щось не так. На одній із фотографій гітара Джона Леннона, здавалося, мала близько 10 струн. Бас-барабан Рінго Старра мав криву літеру "T" у логотипі. А обличчя Пола Маккартні, ну, часто було не його. "Виглядає як всохла голова", — зауважив один із фанатів на Reddit.

Їхні скарги стосуються використання штучного інтелекту для відновлення і поліпшення старих кадрів "ліверпульської четвірки", коли вони подорожували світом і привертали захоплені натовпи шанувальників. Серіал, який вперше був показаний 30 років тому, тепер транслюється на Disney+ з новим дев'ятим епізодом і студійними уривками, які раніше не публікувалися.

Відео дня

Я подивився деякі з цих відеороликів і мушу сказати, що ефект штучного інтелекту мене не вразив — але я і не є великим шанувальником Beatles. Якби я був їхнім шанувальником, я б, можливо, теж описав їх як "воскові статуї з моторошного Музею мертвих рокерів". Палкі дискусії з приводу цих технологій перекинулися на X і Bluesky, де один із глядачів назвав згладжування облич музикантів "страхітливим".

Стосунки між The Beatles і ШІ є делікатними й в певному сенсі відображають складну етичну боротьбу за присутність ШІ у творчій діяльності. Того ж місяця, коли вийшов цей документальний фільм, було оголошено, що Маккартні записав бонус-трек для альбому Is this What We Want, який складається виключно з навколишніх шумів порожніх студій звукозапису. Цей запис є протестом проти рішення Великої Британії змінити закон про авторське право на користь компаній, що займаються розробкою ШІ.

І все ж 2023 року Маккартні дав своє благословення на випуск Now and Then — "нової" пісні The Beatles, у якій за допомогою штучного інтелекту було відновлено раніше непридатний для використання вокал Леннона з демо-стрічки, що зберігалася у його вдови Йоко Оно. Пісня отримала премію "Греммі" в номінації "Найкраще рок-виконання", і дехто назвав її першою "піснею зі штучним інтелектом", удостоєною цієї нагороди.

Важливо
Новий король штучного інтелекту: як Google вирішив здивувати світ і що з цього вийшло
Новий король штучного інтелекту: як Google вирішив здивувати світ і що з цього вийшло

Як пояснити цю етичну невідповідність? Продюсер Джайлс Мартін сказав NME, що важливо не ставитися до всього використання ШІ в музиці однаково. У Now and Then, а також у новому документальному фільмі Anthology, не було нової штучної музики або відеоматеріалів. "Йшлося виключно про видалення одних елементів і очищення інших", — сказав Мартін, син продюсера Beatles Джорджа Мартіна, музичному журналу. "Я нічого не синтезую неправильно, але я здивований тим, що ми можемо робити. Бувають моменти, коли спочатку майже не чути барабани Рінго, а потім я можу витягти з цього барабан".

Це здається справедливим і розумним розмежуванням: виправляти старе, а не створювати нове. Тоді постає питання: скільки відновлення за допомогою ШІ буде занадто багато? Коли слід залишити відзнятий матеріал у спокої, враховуючи, що більша частина його чарівності, як тріск вінілової платівки, полягає в його автентичній старій естетиці? Це, безумовно, питання смаку, і деякі шанувальники Beatles вважають, що Disney+ у цьому разі зайшов занадто далеко. Серед іншого, вони кажуть, що масове поширення "поліпшених" кадрів ускладнить пошук оригінальних робіт.

Можете очікувати, що ця дискусія стане ще більш інтенсивною. У міру бурхливого зростання ринку старої музики шанувальники великих виконавців із цінними каталогами дедалі більше непокояться з приводу явних лінощів, що їх виявляють лейбли і спадкоємці, які поспішають випустити все, що можна назвати "новим" матеріалом для нетерплячих шанувальників. Наприклад, напередодні виходу біографічного фільму про Майкла Джексона наступного року багато культових кліпів співака були неякісно "поліпшені" за допомогою штучного інтелекту. У кліпі Black or White Джексон часом виглядає так, ніби у нього на зубах брекети. У кліпі Jam усе відео вкрите м'яким фокусом і розмитістю, які тепер стали синонімами творінь штучного інтелекту. "Вони не просто руйнують мистецтво Майкла, — написав один шанувальник на Reddit. — Вони також руйнують наші спогади".

Недбалість може виходити за рамки самої музики: шанувальники покійного співзасновника гурту Beach Boys Браяна Вілсона були засмучені, коли виявили, що веб-сайт, присвячений його життю та кар'єрі, був створений поспіхом з використанням інструментів штучного інтелекту. Одна з фотографій Вілсона була підписана як "усміхнена жінка в бежевому зимовому пальто".

У 2024 році Sony витратила 2,5 мільярда доларів на придбання старих каталогів в умовах шаленої боротьби приватних інвестиційних груп за те саме. Класичні пісні вважаються надійним альтернативним класом активів, оскільки такі артисти, як Pink Floyd, Queen та інші, практично гарантовано мають довгострокову і стабільну привабливість, а це означає потік доходів на десятиліття вперед. Але оскільки ці покупці прагнуть швидкої окупності своїх інвестицій, межа між тим, щоб вдихнути нове життя в улюблене мистецтво, і тим, щоб здешевити спадщину й автентичність артиста, здається небезпечно тонкою.

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело

Важливо
Друга висадка на Місяць: Трамп запускає GENESIS - глобальний ШІ, який змінить все
Друга висадка на Місяць: Трамп запускає GENESIS - глобальний ШІ, який змінить все