Вчені з'ясували, що доісторичні художники доводили себе до кисневого голодування, щоб творити

наскальні малюнки, печера, іспанія, ковасіелла
Фото: Twitter Raquel Asiain | Наскальні малюнки в печері Ковасіелла в Іспанії

Такий висновок дослідники зробили, вивчивши наскальні малюнки в печерах, створені стародавніми людьми тисячі років тому.

Related video

Аналізуючи наскальні малюнки періоду пізнього палеоліту, приблизно від 40 000 до 14 000 років тому, дослідники з Тель-Авівського університету зʼясували, що більшість з них розташовані в залах або вузьких проходах глибоко всередині печерних систем, за якими можна переміщатися тільки за допомогою штучного освітлення. Вогонь знижував рівень кисню. Тож доісторичні художники творили в стані гіпоксії. Про це пише CNN.

Дослідження стосувалося наскальних зображень у печерах Європи та Мексики і пропонує пояснення того, чому доісторичні художники залазили так глибоко під землю, углиб печерних систем.

Вчені зазначають, що люди раннього палеоліту не жили в глибині печер, мабуть, побоюючись обвалів, але малюнки найчастіше знаходять саме там, у глибині, де немає жодного природного освітлення.

наскальні малюнки, печера Шові Fullscreen
Печера Шові у Франції

Щоб творити, стародавні художники брали із собою факели. Використання відкритого вогню знижувало рівень кисню і незмінно призводило до гіпоксії, яка призводила до сплутанності свідомості, дезорієнтації, галюцинацій, зміни поведінки, вважає Ран Баркай, професор доісторичної археології.

"Живопис у цих умовах був свідомим вибором, покликаним допомогти їм взаємодіяти з космосом. Цей стан використовувався для зв'язку з непізнаним", — вважає Баркай.

За словами професора, печерні художники думали про скелі як про мембрані, що з'єднує їх світ із підземним світом, який, на їхню думку, був місцем достатку.

Наскальні малюнки зображують таких тварин, як мамонти, бізони, ведмеді та гірські козли, й експерти давно обговорюють їх призначення.

наскальні малюнки, печера Шові Fullscreen
Печера Шові у Франції

Дослідники стверджували, що печери грали важливу роль у системах вірувань періоду пізнього палеоліту, і що картини були частиною цих відносин.

"Не прикрашання зробило печери значними, а навпаки: значення обраних печер було причиною їх прикрашання", — йдеться в дослідженні.

Баркай також припустив, що наскальні малюнки могли бути використані як частина свого роду обряду ініціації, якщо були присутні діти.

"Подальші дослідження дозволять з'ясувати, чому дітей брали в ці глибокі печери, а також з'ясують, чи змогли люди виробити стійкість до низького рівня кисню", — зазначають вчені.