Екологічна мода майбутнього: пальто з морських водоростей і взуття з грибів

плащ з водоростей
Фото: phys.org | Шарлотта МакКарді та її плащ з водоростей

Технологічні інновації дають індустрії моди шанс стати більш екологічною.

Related video

Від виготовлення одягу з водоростей, фарбування одягу бактеріями до імплантації відстежуваних пігментів у бавовну — нова хвиля технологічних інновацій дає індустрії моди шанс виправити свої плачевні екологічні показники, повідомляє Phys.

За даними Фонду Еллен МакАртур, необхідні термінові зміни, оскільки легка промисловість споживає 93 мільярди кубометрів води на рік, скидає 500 000 тонн пластикових мікроволокон в океан і є причиною 10 відсотків світових викидів вуглецю.

Зростання потреби змін викликає оригінальні рішення, наприклад, такі як плащ з морських водоростей від дизайнера з Нью-Йорка Шарлотти МакКарді.

Вона виготовила в лабораторії мерехтливий пластик з водоростей для оригінального і безвуглецевого одягу.

Такий навряд чи з'явиться в магазинах. Дизайнер розглядає його швидше як спосіб продемонструвати, що безвуглецевий одяг можливий.

"Розробка матеріалів йде так повільно, і так складно конкурувати з додатками для смартфонів за фінансування. Чесно кажучи, я серйозно ставлюся до зміни клімату, але в мене немає часу", — говорить МакКарді.

А голландські дизайнери Лаура Лачтман і Ільфа Зібенхаар з Living Color, знаходять способи зменшити токсичні хімічні речовини та інтенсивне споживання води під час фарбування одягу. Вони роблять це за допомогою бактерій.

Деякі мікроорганізми виділяють природні пігменти в міру свого розмноження і, розміщуючи їх на тканинах, фарбують одяг у яскраві кольори і візерунки. Вони безкоштовно розмістили своє дослідження в інтернеті, але вони не зацікавлені в масовому виробництві.

Але є ті, хто сподівається, що подібні ідеї може використовувати великий бізнес.

Каліфорнійський стартап Bolt Threads нещодавно об'єднався з Adidas, Lululemon, Kering і Stella McCartney, щоб побудувати потужності для виробництва Mylo, шкіри, зробленої з коренів грибів.

Маккартні представила свою першу колекцію Mylo в березні, а Adidas пообіцяв кросівки Mylo до кінця року.

Деякі експерти скептично ставляться до того, що подібні ініціативи можуть стати причиною серйозних змін.

"Можливо, деякі з цих речей закріпляться в галузі, але планка для інновацій дуже висока", — говорить Марк Самнер, експерт з питань сталого розвитку з Школи дизайну Університету Лідса.

"Це дуже різноманітна галузь, у якій тисячі заводів займаються різними справами. Це не схоже на автомобільну промисловість, де вам потрібно всього лише переконати шість або сім великих компаній спробувати щось нове".

Самнер вважає, що найбільший ефект дає поліпшення, а не заміна чинних систем виробництва, і каже, що тиск з боку споживачів і громадських організацій означає, що це вже відбувається.

"Різні стратегії повинні працювати разом", — говорить Селін Семаан, засновниця фонду Slow Factory, який підтримує численні ініціативи в галузі соціальної та екологічної справедливості у сфері моди.

"Технології не вирішать проблеми самі по собі. Для цього потрібні політика, культура, етика", — говорить Семаан.

Технології можуть зіграти важливу роль у розумінні того, звідки беруться тканини та інша сировина, де виготовлений одяг.

Наприклад, компанія Fibretrace вживлює в нитки незруйновний біолюмінісцентний пігмент. Будь-який одяг можна потім відсканувати як штрих-код, щоб визначити його походження.

"Ви не зможете визначити вплив чого-небудь на навколишнє середовище, якщо не знаєте, де це було зроблено", — говорить Ендрю Олах, директор з продажу Fibretrace.