Зовсім не заклик "врятувати наші душі": що насправді означає сигнал лиха "SOS"

SOS, сигнал лиха
Фото: Shutterstock | "SOS" досі вважається стандартним сигналом лиха

Дослідники розповіли, як насправді розшифровується сигнал лиха, і це ніяк не пов'язано із закликом врятувати "корабель" або "душі".

Related video

Сигнал лиха "SOS", що подається кораблями, які зазнали лиха в морі, як правило, розшифровують як заклик про допомогу: "Save Our Souls" ("врятуйте наші душі") або "Save Our Ship" (врятуйте наше судно). Однак тепер дослідники запевняють, що це не зовсім так, пише IFLScience.

Уперше сигнал лиха "SOS" був розроблений на початку 20 століття і його обрали зовсім не через абревіатуру, а просто тому, що він мав характерну послідовність коду Морзе: три крапки/три тире/три крапки. Простими словами, самі літери не означали нічого конкретного, проте код легко було надсилати й отримувати за допомогою азбуки Морзе.

У Фокус. Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!

Дослідники зазначають, що "SOS" стало асоціюватися з фразами "Врятуйте наші душі" і "Врятуйте наш корабель" лише після того, як сигнал лиха набув широкого поширення. Фактично сигнал лиха є чудовим прикладом бекроніма — наявного слова або фрази, яке було штучно перетворено на абревіатуру.

Зазначимо, що перш ніж універсальний сигнал лиха було введено, різні країни та телекомунікаційні організації використовували різні сигнали. Це, на жаль, виявилося вельми заплутаним і неефективним, особливо у світі, що глобалізується.

У 1904 році телекомунікаційна компанія Марконі спробувала впровадити код лиха "CQD", що означало "Шукаю тебе. Лихо!" або "Усі станції. Лихо!" Водночас у Штатах використовували "NC", що означало "негайний виклик допомоги", при цьому європейські кораблі, наприклад, використовували неймовірну кількість інших сигналів лиха.

Так приречені кораблі "не губилися в перекладі" і якнайшвидше отримали необхідну допомогу, Міжнародна радіотелеграфна конвенція 1906 року запропонувала використовувати універсальний сигнал лиха, який був би зрозумілий усім.

Знадобився час на його запровадження, проте 1909 року в США вперше використали сигнал "SOS". Принаймні йдеться про перший задокументований випадок, коли Теодор Гаубнер повідомив про лихо пароплава "Арапахо" біля мису Хаттерас у Північній Кароліні. Утім, тоді нарівні з "SOS" Гаубнер також відправляв і стару варіацію коду "CQD".

До слова, 15 квітня 1912 року, коли "Титанік" зіткнувся з айсбергом, старший оператор бездротового зв'язку Джек Філліпс спочатку подав сигнал лиха "CQD". А потім його молодший помічник Гарольд Брайд жартома запропонував надіслати й новий сигнал лиха "SOS", нібито це може стати останнім шансом надіслати його.

Попри те, що азбука Морзе давно перестала використовуватися як засіб морського зв'язку, сигнал "SOS" досі широко відомий як універсальний сигнал лиха.

Раніше Фокус писав про те, що Земля буквально закипає і подає сигнал SOS, але люди не слухають.